Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Heb een 245T welke gerestaureerd wordt. Hier zit een turbokit op gemonteerd (van Volvo R sport)........krijg de auto niet aan de praat.............bezinepomp heeft 2 in plaats van 3 nippelaansluitingen......de luchtinlaat is afgedopt maar moet volgens mij op de benzinepomp aangesloten worden (voor referentiedruk ?).........carb. is gereviseerd, nieuwe bougies. Wie weet waar ik onderdelen voor deze kit kan bestellen of wat de druk is van de benzine pomp ?
Berichten: 1.689
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Voor lopen van motor heb je uiteindelijk 3 zaken nodig: brandstof, zuurstof en een vonk. En dat ook nog enigszins getimed dan. Maar tot zover de dooddoeners.
Een B21a heeft toch een diagragmapomp op het blok, die wil pompen als de motor draait?
Is it een ander type pomp als er een T (van R) op zit?
Als je de benzineslang bij carb loshaalt en in een fles hangt, komt er dan benzine uit als motor rondgaat?
Kan overigens iets lulligs zijn. Zo had ik ooit de slangklem op aanzuigleiding niet goed vast zitten. Hierdoor trok de pomp liever lucht dan benzine (pomp is zelf-priming). Vastzetten en toen liep het weer...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 November 2022, 22:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 November 2022, 22:50 door Marc1970.)
De AT benzinepomp (een behoorlijk uniek onderdeel) moet tegen de turbodruk boven de sproeier aan pompen, ik vermoed dat op de derde aansluiting een slangetje vanaf de turbo hoort.
Plaatje vd kit: http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=101845
Hier een Aussie met een AT: https://ozvolvo.org/discussion/13113/r-s...o-build/p2
Deze kit is een 'blow-through turbo' opzet, als je pompje kapot blijkt, kan je daar inspiratie vinden voor andere pomp oplossingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.689
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
23 November 2022, 23:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 November 2022, 23:14 door BartJu.)
Als ik goed kijk, op de eerste link van Marc heeft pomp idd 3 aansluitingen. Waarvan eentje dus niet aangesloten. Eentje naar carb (benzine toevoer), en de andere naar die box voor de carb, dus wrs voor het voelen/krijgen van de tubo druk. Laat de niet aangesloten tuut voor de benzineleiding vanaf tank, dunkt me.
Andreolie, is dit ook de pomp die jij hebt?
De ozzie laat mooi verhaal zien, maar de pomp komt nergens in beeld, er zit meestal een blindplaat op, andere pomp oplossing wrs. Al heb ik vooral plaatjes gekeken, niet alles gelezen dus wellicht te snelle conclusie. Wel onderhoudend verhaal verder.
Wat doet dit qua vermogen trouwens?
Mijn B21a mag wel wat meer pit, maar dit lijkt me geen goed idee met LPG erop, en dat is financieel weer wel een goed idee.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Ja er zit een andere pomp op origineel met 3 aansluitingen waarvan er 1 naar de inlaatluchtbox gaat. Nu zit er een 'normale' pomp op met 2 aansluitingen, werkt slecht.Moet de pomp dus vervangen,maar door welke ? Liefst een met een lage drukregeling zal waarschijnlijk een electrische moeten zijn. Maar welke brandstofdruk moet deze geven kan hier niets over vinden.
Natuurlijk valt er te denken aan een andere injectiemotor maar vind dit specialer en moet toch op te lossen zijn uiteindelijk.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 November 2022, 22:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2022, 23:23 door Marc1970.)
Het zou heel simpel moeten zijn. ZIe deze B21A benzinepomp: https://nordicar.com/artikel/10969/benzi...36185.html
Heeft niet geheel toevallig een gaatje onderin, dat is voor de referentiedruk. In dit geval de buitenlucht. In jouw geval moet daar de turbodruk op, en wat men dan doet is een passend gat boren, draad tappen en een slangpilaar erin schroeven.
Dat is wat deze man ongeveer doet: https://youtu.be/ZsqfqajP404
Gok ik. The general idea.
Aha. Deze grap werkt alleen als de onderhelft vd mechanische benzinepomp luchtdicht t.o. de rest vd motor, anders gaat je turboreferentiedruk braaf de oliepan in (en doet niks).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
(23 November 2022, 22:44)Marc1970 schreef: De AT benzinepomp (een behoorlijk uniek onderdeel) moet tegen de turbodruk boven de sproeier aan pompen, ik vermoed dat op de derde aansluiting een slangetje vanaf de turbo hoort.
Plaatje vd kit: http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=101845
Hier een Aussie met een AT: https://ozvolvo.org/discussion/13113/r-s...o-build/p2
Deze kit is een 'blow-through turbo' opzet, als je pompje kapot blijkt, kan je daar inspiratie vinden voor andere pomp oplossingen.
Marc1970.......geweldig idee, was ik nog niet tegengekomen. Ga direct de pomp bestellen......u hoort nog van mij of het gelukt is
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 November 2022, 11:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2022, 11:29 door Marc1970.)
Ik hoop dat dat pompje inderdaad 'luchtdicht' genoeg is. Probeer s wat. Er kan natuurlijk wel wat mis gaan, dat er klare benzine de motor in wordt gepompt of dat ie in een minuut oververhit door een te arm mengsel.
Iemand op dit forum heeft een B20A geturbood, misschien valt daar wat te leren.
Een ander forum: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18987 en ik geloof dat ie uiteindelijk alleen op LPG goed ging.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.689
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(25 November 2022, 11:22)Marc1970 schreef:
Een ander forum: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18987 en ik geloof dat ie uiteindelijk alleen op LPG goed ging.
Wel grappig dat op dat andere forum weer naar dit forum wordt verwezen. Wel de melding dat hier die vraag ook gesteld zou zijn, maar zij het zonder concrete links. (maar die zouden na enkele upgrades hier toch al niet meer werken).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|