Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940 wegligging
#1
Hoi!

Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?

Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?


Mvg
Korneel
Antwoord
#2
Tis maar wat je gewend bent. HIervoor had ik een 240, dan is de 940 erg stabiel en stug, en vergeleken bij mijn 144 is ie ronduit saai. De 940 heeft wel een gastank, hulpveren (kleine spiraal binnenin de veer) én Nivomat schokbrekers achteraan, zonder dat ie stuitert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Niet specifiek 940, maar er is wel al veel over geschreven. Kijk eens rond in  e categorie of die erboven op forum (die lopen deels doro elkaar, logisch, want de engelse tekst overlapt ook, beide bevatten 'Suspension').
De schokbrekers had je nog niet genoemd, maar kunnen, naar verluidt, fors impact hebben.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
(25 January 2022, 21:42)Hondax schreef: Hoi!

Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?

Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?


Mvg
Korneel

Door eigen ervaring (niet met de 900-serie, overigens) weet ik inmiddels dat dempers een erg groot verschil maken. Alleen al door op de achteras wat betere dempers te monteren (even ervan uitgaande dat de huidige veren niet zijn doorgezakt) kun je een totaal andere rijervaring creëren.
Ik zou zelf tegenwoordig in - voor je gevoel - kleine aanpassingen gaan veranderen. E.e.a. heeft best wel effect (en daarmee slijtage dus ook, onze Volvo's verlieten de fabriek niet zo deinerig als ze nu kunnen zijn).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
(26 January 2022, 07:30)Grey240Polar schreef:
(25 January 2022, 21:42)Hondax schreef: Hoi!

Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?

Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?


Mvg
Korneel

Door eigen ervaring (niet met de 900-serie, overigens) weet ik inmiddels dat dempers een erg groot verschil maken. Alleen al door op de achteras wat betere dempers te monteren (even ervan uitgaande dat de huidige veren niet zijn doorgezakt) kun je een totaal andere rijervaring creëren.
Ik zou zelf tegenwoordig in - voor je gevoel - kleine aanpassingen gaan veranderen. E.e.a. heeft best wel effect (en daarmee slijtage dus ook, onze Volvo's verlieten de fabriek niet zo deinerig als ze nu kunnen zijn).

Voor meer info: Volgens mij heeft Grey240Polar die ervaring al eens eerder uitgetikt, in reply op een sooortgelijke vraag van mij.
En wel hier....

(zelf nog niet mee verder gegaan, iets met buiten klussen, tijd van het jaar, tijdom te klussen, en ook nog priori-tijd. Hoewel, de 46 jaar oude rubbers achter zijn deels vervangen op een sleuteldag).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
En hierbij nog de referentie naar het echt uitgebreide verhaal erachter.
Nog steeds dezefde 245, niet 940. Maar de effecten en wisselwerkingen zulen vooor 940 grofweg wel vergelijkbaar zijn neem ik aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Ha ja, ik heb ze nog eens doorgelezen... ik denk dat ik langer bezig geweest ben met het tikken dan met het echte werk.
Realiseer je wel dat ik bij beide 245's uitsluitend met de achterzijde bezig ben geweest. Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee wat er eigenlijk aan de voorzijde zit. Maar ja, het is bij estates dan ook standaard dat de achterzijde na ruim 20+ jaar is ingezakt, en ik geloof dat de 700/900 series dezelfde kwaal hebben.
Maar het geluk bij een ongeluk is dat het vervangen van veren en/of dempers aan de achterzijde echt peanuts is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Geinige How-To: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=1

Niet dat ik denk dat Volvo veren onoverkomelijk slijten, inzakken of wat dan ook, maar voor degene die het onderdelen vervangen niet laten kunnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(28 January 2022, 22:07)Marc1970 schreef: Geinige How-To: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=1

Niet dat ik denk dat Volvo veren onoverkomelijk slijten, inzakken of wat dan ook, maar voor degene die het onderdelen vervangen niet laten kunnen.

Informatieve howto, vooral de energiebehoeften en lijstje met benodigdheden daarvoor. Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Ik heb alle 4 de dempers vervangen voor (dure) gele koni's en alle vier de veren vervangen. Achter meteen de zwaardere gemonteerd.
Mijn 940 rijs nu niet veel anders dan de nieuwe V60 van mijn ouders qua wegligging. Tis een 25 jaar time-warp voorwaards in de tijd! Ik ben er super tevreden mee.

Wel is het karakteristieke Volvo-boot-deining gevoel dus helemaal weg. Maar ik vond dat nix en de reden om het aan te pakken.

Groet
Bart
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slotbouten Volvo 240 Polar drooghm 2 1.619 19 November 2021, 17:15
Laatste bericht: Rob
  Schokdempers achter Volvo 164 244GL1978 1 2.803 26 September 2018, 17:57
Laatste bericht: Marc1970
  Bandenmaat volvo 240 virgo korre 2 4.894 7 March 2018, 10:37
Laatste bericht: RM
  banden volvo amazon nico8948 4 6.982 16 July 2017, 09:44
Laatste bericht: Grey240Polar
  Passende bandenmaten volvo 144 1971 dirkveldwachter 6 6.790 21 October 2016, 12:30
Laatste bericht: polestar-volvo
  spoorverbreders. Volvo 240 KennOne 3 5.578 20 September 2016, 11:07
Laatste bericht: jos245
  Plaats bedieningsschakelaar voor de hoogteverstelling luchtvering Volvo 245 bj 1983 dwarswind 9 7.965 30 January 2016, 23:44
Laatste bericht: A_A
  Stalen Velgen Volvo 17" onder Volvo 240 Hansepans 61 46.205 5 March 2015, 13:42
Laatste bericht: Hansepans
  Volvo 940 2.3 i.C. Keuze schokdempers? mr cabbage 11 11.707 1 June 2014, 20:12
Laatste bericht: A_A
  Bandenmaat Polaris velgen voor volvo 245 uit 1979 met 1993 Turbo onderstel. daanheijn 7 12.516 17 January 2014, 00:57
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)