Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2022
Hoi!
Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?
Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?
Mvg
Korneel
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tis maar wat je gewend bent. HIervoor had ik een 240, dan is de 940 erg stabiel en stug, en vergeleken bij mijn 144 is ie ronduit saai. De 940 heeft wel een gastank, hulpveren (kleine spiraal binnenin de veer) én Nivomat schokbrekers achteraan, zonder dat ie stuitert.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Niet specifiek 940, maar er is wel al veel over geschreven. Kijk eens rond in e categorie of die erboven op forum (die lopen deels doro elkaar, logisch, want de engelse tekst overlapt ook, beide bevatten 'Suspension').
De schokbrekers had je nog niet genoemd, maar kunnen, naar verluidt, fors impact hebben.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(25 January 2022, 21:42)Hondax schreef: Hoi!
Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?
Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?
Mvg
Korneel
Door eigen ervaring (niet met de 900-serie, overigens) weet ik inmiddels dat dempers een erg groot verschil maken. Alleen al door op de achteras wat betere dempers te monteren (even ervan uitgaande dat de huidige veren niet zijn doorgezakt) kun je een totaal andere rijervaring creëren.
Ik zou zelf tegenwoordig in - voor je gevoel - kleine aanpassingen gaan veranderen. E.e.a. heeft best wel effect (en daarmee slijtage dus ook, onze Volvo's verlieten de fabriek niet zo deinerig als ze nu kunnen zijn).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
26 January 2022, 19:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 January 2022, 19:56 door BartJu.)
(26 January 2022, 07:30)Grey240Polar schreef: (25 January 2022, 21:42)Hondax schreef: Hoi!
Ik rij met een Volvo 940 2.0i geen snelheidswonder maar vind het een hele aangename wagen om mee te toeren. Nu stoor ik me wel aan mindere weggedrag, enorm overhellen hele soepele veerweg. En had graag geweten wat ik allemaal moet aanpassen om toch enigszins een moderner gevoel te krijgen?
Als ik lees dat andere (verlagings) veren heel wat helpen maar ook de wagen enorm stug maken maakt me dit ook enigszins bang aan een hobbelig rijgedrag te creeeren?
Helpt dan een nieuwe stabilisator stang meer tegen het overhellen of is dit dan te weinig tegen de slappe veren?
Mvg
Korneel
Door eigen ervaring (niet met de 900-serie, overigens) weet ik inmiddels dat dempers een erg groot verschil maken. Alleen al door op de achteras wat betere dempers te monteren (even ervan uitgaande dat de huidige veren niet zijn doorgezakt) kun je een totaal andere rijervaring creëren.
Ik zou zelf tegenwoordig in - voor je gevoel - kleine aanpassingen gaan veranderen. E.e.a. heeft best wel effect (en daarmee slijtage dus ook, onze Volvo's verlieten de fabriek niet zo deinerig als ze nu kunnen zijn).
Voor meer info: Volgens mij heeft Grey240Polar die ervaring al eens eerder uitgetikt, in reply op een sooortgelijke vraag van mij.
En wel hier....
(zelf nog niet mee verder gegaan, iets met buiten klussen, tijd van het jaar, tijdom te klussen, en ook nog priori-tijd. Hoewel, de 46 jaar oude rubbers achter zijn deels vervangen op een sleuteldag).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
En hierbij nog de referentie naar het echt uitgebreide verhaal erachter.
Nog steeds dezefde 245, niet 940. Maar de effecten en wisselwerkingen zulen vooor 940 grofweg wel vergelijkbaar zijn neem ik aan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
28 January 2022, 17:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2022, 17:33 door Grey240Polar.)
Ha ja, ik heb ze nog eens doorgelezen... ik denk dat ik langer bezig geweest ben met het tikken dan met het echte werk.
Realiseer je wel dat ik bij beide 245's uitsluitend met de achterzijde bezig ben geweest. Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee wat er eigenlijk aan de voorzijde zit. Maar ja, het is bij estates dan ook standaard dat de achterzijde na ruim 20+ jaar is ingezakt, en ik geloof dat de 700/900 series dezelfde kwaal hebben.
Maar het geluk bij een ongeluk is dat het vervangen van veren en/of dempers aan de achterzijde echt peanuts is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geinige How-To: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=1
Niet dat ik denk dat Volvo veren onoverkomelijk slijten, inzakken of wat dan ook, maar voor degene die het onderdelen vervangen niet laten kunnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(28 January 2022, 22:07)Marc1970 schreef: Geinige How-To: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=1
Niet dat ik denk dat Volvo veren onoverkomelijk slijten, inzakken of wat dan ook, maar voor degene die het onderdelen vervangen niet laten kunnen.
Informatieve howto, vooral de energiebehoeften en lijstje met benodigdheden daarvoor.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 27
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Ik heb alle 4 de dempers vervangen voor (dure) gele koni's en alle vier de veren vervangen. Achter meteen de zwaardere gemonteerd.
Mijn 940 rijs nu niet veel anders dan de nieuwe V60 van mijn ouders qua wegligging. Tis een 25 jaar time-warp voorwaards in de tijd! Ik ben er super tevreden mee.
Wel is het karakteristieke Volvo-boot-deining gevoel dus helemaal weg. Maar ik vond dat nix en de reden om het aan te pakken.
Groet
Bart
|