Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
18 January 2022, 13:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2022, 13:12 door Marc1970.)
Koppakking zelf is niet duur:
https://www.estateservices.nl/koppakking...lring.html maar om er te komen is weer een hoop gedoe met bouten en moeren.
Vijf jaar zou een koppakking het wel uit houden minstens, als ie er goed op gezet is destijds.
Haal de dop van het kvs reservoir, en laat de motor draaien. Als er bubbels omhoog komen, is dat een duidelijk teken van lekke koppakking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
18 January 2022, 13:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2022, 14:09 door 940 station 1992.)
Bedankt Marc,
Net even gecheckt, geen bubbels in koelreservoir.
Ik zag overigens wel flink wat uitlaatgassen/damp ontsnappen, ik denk na de turbo vanaf motor gezien...
Of spruitstuk achterste deel aan motor zijde.
Met vriendelijke groet.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
18 January 2022, 15:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2022, 16:29 door Marc1970.)
Uitlaatgas/damp hoort door de uitlaat te gaan, dat is wel zo netjes. Lekkend koelwater is meest vloeibaar, behalve wanneer het op een hete uitlaat druppelt.
Nog maar s goed kijken daar. Het kijkt makkelijker als die kant van de motor schoon is. De uitlaat wil nog wel s losjes vast zitten aan de turbo, waarschijnlijk zit ie met 3 moeren vast en zit (zat) er een pakkinkje tussen. De pijp naar beneden hoort vast te zitten aan het koppelingshuis, omdat ie anders telkens losraakt door het bewegen van de uitlaat.
Er zit ook nog wel s een barstje in het (gietijzeren) uitlaatspruitstuk.
Tenslotte kan de pakking van cil.kop naar spruitstuk eruit geblazen zijn, dat hoor je meest ook wel knetteren.
Koelwater kan tussen de kop en het blok vandaan lekken, of uit één van de pluggen in de kop, of uit één van de pluggen in het blok. Meest zie je er niks van omdat het via de dikke laag olie/stof-koek naar beneden valt.
OP een schone ondergrond zie je na een tijdje witte kristallen verschijnen, dat is de droogrest van kvs.
Het bruin worden van de kvs zou nog van roest kunnen zijn, dan kan je de hele koeling aftappen (zit een kraantje onderaan het blok) en doorspoelen met de tuinslang.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
11 April 2022, 17:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 April 2022, 17:38 door 940 station 1992.)
Bedankt Marc?
Ik ga misschien deze raamlijsten bestellen.
Moet ik ook die klemmetjes meebestellen?
https://www.estateservices.nl/volvo-carr...volvo.html
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
11 April 2022, 18:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 April 2022, 18:38 door Marc1970.)
Die lijsten nog niet in mijn handen gehad maar als zij zeggen dat die clipjes makkelijk breken geloof ik dat zo. Alle clipjes en klemmetjes breken gemakkelijk na 30 jaar.
AL wat wijzer geworden van de wonderlijke wegen van het koelwater?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Hoi Marc,
Iedere keer als ik koelvloeistof bijvul zakt het tot een bepaalde hoogte, maar niet verder dan dat, zo het lijkt.
Doet me vermoeden dat een teveel aan koelvloeistof wordt afgevoerd, kan dat?
Ik kan het minimum en maximum aan buitenkant tankje niet meer zien.
Zie aan binnenkant tankje dat het niveau niet verder zakt.
Mvg.
Mark
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dan gok ik dat het tankje lekt of de aansluiting. Mijn 940 lekt daar ook ergens, vloeistofniveau blijft consequent net op de bodem van het tankje hangen. Ik vul het tankje hooguit tot MIN anders moeten ze er altijd wat van zeggen bij de APK, de rest raakt ie toch kwijt. Ik word er niet warm of koud van, haha.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
6 October 2022, 10:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2022, 10:39 door 940 station 1992.)
Vanmorgen naar de apk keuring geweest, helaas afgekeurd.
De volgende punten kwamen naar boven:
Kenteken verlichten 1 lampje defect.
Lamp rechtsvoor (buitenste) heeft te weinig licht opbrengst.
Remslang rechtsvoor vertoont scheurtjes.
Lek in uitlaat in demper voor einddemper.
Handrem werkt niet voldoende. (Kabel mantel doorgeroest, misschien remschoenen in trommel versleten of kabel afstellen. Al weet ik niet hoe)
Oh, ik zie net deze handleiding, even kijken of ik daarmee geholpen ben
https://www.matthewsvolvosite.com/parkin...djustment/
Slangklem op brandstofleiding los geroest.
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Handrem afstellen: asbak+kapje aan de achterkant van de middenconsole tussen de voorstoelen verwijderen (vanaf de achterbank benaderen, dan zie je achter in dat gat een grote moer die je kunt draaien om de handrem af te stellen.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 123
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2021
Goedemorgen,
Ja dat is gelukt.
Alleen brak de rechter kabel (was al slecht, heb nieuwe besteld) bij gebruik.