Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Dank voor de goede info!
Ik heb een nieuwe dynamo besteld. Was 121 euro bij estateservices. Dat is ook het geld weer niet.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee dat niet. Maar bv. de koolborstels vervangen is ook nog s veel makkelijker dan het hele ding eraf en erop zetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.711
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Kan dat gewoon met de dynamo nog gemonteerd? Ik zou verwachten dat ie dan ook eruit moet, dan mogelijk verkeerde aanname....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
1 December 2021, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 December 2021, 22:15 door Grey240Polar.)
Da's echt letterlijk een klusje van niks. Even accupool los en 2 schroefjes aan de achterzijde van de koolborstelhouder/spanningsregelaar eruit en je pakt het ding er zo uit.
En als het acculampje tijdens het rijden plots is gaan branden, dan kun je iets dergelijks verwachten:
En daar hoeft de dynamo dus zeker niet ervoor uit.
Met zwak oplichtende laadlampjes heb ik in de Amazon die ik ooit had ook wel te maken gehad, tevens wilde het (bimetaal) knipperrelais maar heel langzaam of zelfs niet gaan als ik ook op de rem trapte. Oorzaak: slecht contact van de dikke draden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Ik heb de dynamo gedemonteerd en fotos gemaakt van de koolborstelhouder en de sleepringen. De koolborstels lijken versleten maar een van de sleepringen is ook ingesleten.
-Is de sleepring te ver ingesleten of gaat dit nodg?
-Waar kan ik deze koolborstelhouder kopen? Of moet ik losse koolborstels halen en deze erin zetten?
Berichten: 1.711
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
2 December 2021, 22:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2021, 22:31 door BartJu.)
Goed te weten, dacht dat het ingewikkelder was.
Onlangs heb ik wel een howto koolborstels vervangen in de startmotor 340 bestudeerd, dat was toch wel wat bewerkelijker.
Wrs dus de stoorzender in mijn willekeurige aanname!
O, en voor 'hun': mijn accu loopt ook leeg met de lichten aan.

Gelukkig compenseert een draaiende motor een hoop...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
3 December 2021, 10:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 December 2021, 13:27 door Grey240Polar.)
(2 December 2021, 21:17)hun schreef: Ik heb de dynamo gedemonteerd en fotos gemaakt van de koolborstelhouder en de sleepringen. De koolborstels lijken versleten maar een van de sleepringen is ook ingesleten.
"Lijken" is zacht uitgedrukt, die zijn gewoon op.
Citaat:-Is de sleepring te ver ingesleten of gaat dit nodg?
Moeilijk te zien op de foto. Zolang er geen duidelijke groeven of ander ongein zichtbaar is zou ik het zelf wel aandurven om met die dynamo verder te gaan.
Zo zagen de sleepringen op mijn dynamo er laatst uit toen ik ging
uitproberen of de op papier "verkeerde" regelaar wel in mijn dynamo zou passen.
Citaat:-Waar kan ik deze koolborstelhouder kopen? Of moet ik losse koolborstels halen en deze erin zetten?
Bij Skandix kan ik zo snel geen vervangende koolborstels vinden, maar als je bij algemene auto onderdelensites zoekt kom je wel e.e.a. tegen dat behoorlijk op die van jou lijkt.
Als
voorbeeld heb ik door te filteren op Volvo "260 2.7 (07/1975-07/1982)":
deze gevonden, maar of dat voor jouw dynamo ook de goede is moet je natuurlijk eerst zelf verifiëren. Ik zou eens kijken wat je allemaal kunt vinden als je zoekt op het typenr. van de dynamo. Staat er trouwens geen leesbaar typenr. op de spanningsregelaar?
Losse koolborstels zijn waarschijnlijk geen optie als ik jouw foto's zo zie. Bij de versie die in mijn dynamo zit iig zeker niet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 December 2021, 11:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 December 2021, 13:40 door Marc1970.)
Oh lala, op de PRV zit natuurlijk weer een Franse Valeo dynamo! Die precieze uitvoering regelaar kan ik ook niet vinden maar die van Greypolar zal het zijn.
Die sleepringen zijn prima, want vlak en glad. De ene glimt wat meer want dat is degene die nog wel contact maakte met de koolborstel. De doffe ring ff een rondje draaien met een heel fijn schuurpapiertje ertegen zodat ie glimt voordat de nieuwe borstels erin gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 161
Topics: 62
Lid sinds: Jan 2012
Ik heb de koolborstels met regulator vervangen. Ik was bij Cordaat in Rotterdam. Een bedrijf voor revisie van dynamo's en startmotoren. Ze wisten meteen, uit het hoofd, wat ik nodig had toen ze de dynamo zagen. Aanrader deze zaak. Kosten waren slechts 15 euro.
Ik heb de koolborstels met houder vervangen. Alleen weet ik niet meer hoe de aansluiting precies was. Ik heb de dynamo aangesloten, maar blijkbaar niet goed want het lampje blijft branden als de motor draait
Kan iemand me helpen? Ik heb een paar foto's gemaakt.
.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
4 December 2021, 10:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2021, 10:41 door Grey240Polar.)
Helaas heb ik geen ervaring met die dynamo en regelaar, maar als ik naar de foto's kijk zie ik een blauw draadje bij een rode zitten, en dat zou ik in eerste instantie niet verwachten.
Als dat Cordaad in Hoogvliet is, dan zou ik die even een belletje geven, ze zouden vandaag van 9:00-12:30 u open zijn.
P.S. AEP in Eindhoven (nabij de A2/N2) is ook zo'n aanrader met veel parate kennis en kunde.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47