Topics: 82
13 October 2021, 20:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 October 2021, 21:00 door Marc1970.)
Hopelijk niet, dat van vacuum bij stationair is een irrelevante overlevering uit de oertijd van het internet. De carterventilatie werkt als alles schoon is en goed is aangesloten, en meer niet.
Wat je wel hebt als je zonder oliedop de motor laat draaien is een prachtige oliefontein.
Van die remblokken kan je de geleidepennen eens ontroesten en insmeren met wat kopervet, vergelijk ze eens met nieuwe.
Oh nou snap ik wat je bedoelt met de remschijf. Wat helpt voor het sneller inlopen van die blokken is er schuine kanten aan vijlen, er zijn zelfs nieuwe blokken die zo geleverd worden. Hier zie je zoiets:
https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Pads...2123176656
Ga er maar van uit dat de remschijf 100% plat en vlak is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 52
Toch kon ik, tot mijn eigen verbazing, van m’n 940 de oliedom eraf pakken zonder oliefontein. Die had ik wel verwacht maar wilde toch ff checken of de carterventilatie z’n werk deed. Toen ik de dop eraf pakte kwam er dus inderdaad helemaal niks uit.
Of is dan de olie op? Niet gecontroleerd eigenlijk
Topics: 1
13 October 2021, 21:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 October 2021, 21:31 door 940 station 1992.)
(13 October 2021, 21:05)Volvo 142 B23 schreef: Toch kon ik, tot mijn eigen verbazing, van m’n 940 de oliedom eraf pakken zonder oliefontein. Die had ik wel verwacht maar wilde toch ff checken of de carterventilatie z’n werk deed. Toen ik de dop eraf pakte kwam er dus inderdaad helemaal niks uit.
Of is dan de olie op? Niet gecontroleerd eigenlijk 
Weet je zeker dat het de oliedop was, misschien de stuurbekrachtigings vloeistof

Voorkant van de auto?
Goeie tip Marc van die remblokken
wel vreemd dat dat dan niet op elkaar is afgestemd...
Topics: 60
13 October 2021, 23:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2021, 22:22 door Grey240Polar.)
(13 October 2021, 20:38)Marc1970 schreef: Hopelijk niet, dat van vacuum bij stationair is een irrelevante overlevering uit de oertijd van het internet. De carterventilatie werkt als alles schoon is en goed is aangesloten, en meer niet.
Wat je wel hebt als je zonder oliedop de motor laat draaien is een prachtige oliefontein.
Van die remblokken kan je de geleidepennen eens ontroesten en insmeren met wat kopervet, vergelijk ze eens met nieuwe.
Oh nou snap ik wat je bedoelt met de remschijf. Wat helpt voor het sneller inlopen van die blokken is er schuine kanten aan vijlen, er zijn zelfs nieuwe blokken die zo geleverd worden. Hier zie je zoiets: https://www.ebay.com/itm/Rear-Brake-Pads...2123176656
Ga er maar van uit dat de remschijf 100% plat en vlak is.
Oliefontein? Nooit gezien. Zoveel olie stroomt er helemaal niet naar de nokkenas. Genoeg, maar geen fontein. Als je bij stationair lopende motor de oliedop eraf draait zie je de nokkenas en hooguit wat kleine spettertjes olie vinden hun weg naar buiten. Het is inderdaad geen vacuum met de dop eraf, maar een pulserend gevoel. Zodra het duidelijk blazen wordt, is het fout.
Bij nieuwe schijven zie je nog de sporen van het vlakken ("cross hatching" in het Engels naar de gelijknamige manier van tekenen). Ik ben het ermee eens dat - gezien hoe die lijnen lopen - een nieuwe schijf vlak moet zijn. Niet goed aangrijpen van nieuwe remblokken kan natuurlijk komen door nieuwigheid, maar als de keurmeester het maar heeft over één kant van één schijf zit er ergens toch iets niet goed. Als het goed is doen ze ook een remtest bij de keuring. Teveel verschil tussen L en R leidt tot afkeur. De exacte percentages ken ik niet, maar het gaat wel om een behoorlijk verschil, niet een paar %.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Topics: 114
Qua lekkages zou ik eerder kijken naar olie keerringen en pakkingen maarja je moet het zelf weten.
Keerringen achter de distributie zitten er 3.
Moet je wel je distributie eraf halen om erbij te kunnen.
Aan de andere kant bakzijde heb je een achter de bak van je krukas.
Daar kan je pas bij als je de versnellingsbak verwijderd.
En natuurlijk ook een bij de nokkenas aan de bakzijde.
Kleppendekselpakking plus rubber ringetje olievuldop is ook altijd hetzelfde.
Daar kan je al vast mee beginnen is 15 a 30 min werk en kosten ong 15 euro maximaal.
En kan je een hoop geklieder onder de kap schelen.
Topics: 82
Ik bedoelde uiteraard oliespetters maar als je dat ding effe laat draaien zit je hele motorruimte en motorkap vol spetters, jakkie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 125
Hangt dat vettige klepje in het koelslangetje boven de carter ontluchting? Zit daar zo'n plastic kraantje aan vast?
Van dat ding snap ik helemaal niet de functie. Weet wel dat er gewoon een slang als vervanging door volvo wordt geleverd zonder die klep.
Olie kan overal vandaan komen maar in die hoek zou ik klepdeksel of onsteking achterop nokkenas als eerste verdenken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
14 October 2021, 14:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 October 2021, 14:54 door 940 station 1992.)
Bedankt voor de reacties
En nu goedgekeurd

Laswerk vanmorgen door ervaren lasser opgeknapt en in tectyl gezet, weet niet of dat voldoende is tbv roest wering?
De remschijf toch nog aangrijpend gekregen door remblokken, enorm hard geremd meerdere keren en al remmende gasgeven over lange afstand.
Dit zag ik overigens pas bij aankomst apk station
2 dingen die me nu steeds meer gaan opvallen aan de 940:
De enorme korte draaicirkel.
Het gewicht van de auto tov de grootte, gering dus.
Mvg.
Topics: 4
HULDE! Victorie! Eeuwige (één jarige) roem !!