Ja dat suckt nogal. Maar je kan bijvoorbeeld dat laatste stukje liggende balk (de 'bodem' van de balk) ook weghalen en dan zaag en vouw je een stukje op precies de lengte van je gat en last dat tegen de binnenkant van de balk. Dan heb je een nieuwe bodem waar je tegenaan kan lassen.
Dat doe je met proplassen om de 15-20 mm, zoals het hoort, wel eerste de Hamerite weer weg halen en de roest. Die proplassen laat je dan goed inbranden, tot het aan de andere kant vd plaat begint op te bollen/roken/blauwverkleuren (spiegel erachter zetten werkt als een tierelier). Met proplassen brand je veel minder gauw door plaat.
En anders moet je die leidingklemmen 10 cm verplaatsen naar voor en naar achter en inderdaad een U erom heen gaan lassen. Die U kan desnoods uit twee L'en bestaan.
Ik zocht wat plaatjes van een goed ingebrande proplas maar Rustbuster legt het aardig uit:
https://www.rustbuster.nl/punt-en-proplassen
Aha, bijna onderaan onder 'Adviesrondje van Jacco' staat een foto van een rijtje proplassen die inderdaad niet 100% ingebrand zijn.
https://www.oudevolvo.nl/blog/2016/07/22...inzichten/ Je ziet wel wat verkleuring, maar liever nog zie je opgebolde plaat die blauw is. Dit niet alleen voor de stevigheid (slechte inbranding=twee keer draaien&trekken en los), maar ook omdat dat voor de keurmeester in dit geval de enige manier is om de kwaliteit van jouw laswerk te beoordelen.
Men zegt gaatjes van 5-6 mm boren voor de proplas, maar ik heb hele eindes met 7-8 mm gaten geboord en volgelast. Gat van 8 mm mikt makkelijker en zeker met die gasgevulde draad heb je dan net wat meer tijd en ruimte om een overtuigende las te bakken en braden.
Lag er ook wel s aan dat alle 6 mm boortjes bot en/of kwijt waren uiteraard.
Tenslotte nog een idee om die remblokken wat in te remmen op oude schijven (krijg je anders weer gezeik met remverschil links-rechts of 'hij bestrijkt maar een deel van de schijf'), manieren om de achterremmen te laten werken is lomp hard remmen op snelwegafritten of achteruit rijdend te remmen (is leuk met Dafjes).
Wat ik nog nooit geprobeerd heb is een achterwiel van de grond te krikken en laten draaien en te remmen tegelijk, maar dat kan wel zonder te rijden op de openbare weg!