Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Midden onder de 'vooras' zit een staalplaat die kan wel wat hebben. Alleen krijg je daar nauwelijks de krik onder. Aan de achterkant heb je de achteras en de trekhaakbalk.

Je kan toch de draaikrik van de Volvo zelf gebruiken? En dan zet je de assteun onder het ophangpunt van de achterste wielarm-stang en begint aan de andere kant met hetzelfde.

Een verzameling stoeptegels of houtblokken onder de wielen stapelen kant om kant werkt ook. ALs je achterwielen maar goed fixeert met handrem en blokken, kan je met de voorkant een heel eind de hoogte in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
(7 October 2021, 18:55)940 station 1992 schreef: Bedankt voor jullie reacties/adviezen?

Helaas afgekeurd.

Nieuwe remschijf heeft te weinig aangrijpt slijtage van remblokken.
Heeft deze alleen bovenaan een randje en onderaan rand van de remschijf. Te weinig voor 50%.
Heb dat natuurlijk niet kunnen checken, mag er niet mee rijden, tenzij naar apk.
Heb overigens 4 nieuwe van TRW GDB1160. Gaan er van de week/volgende week in.

Ik blijf denken dat je probleem in de remklauw zit en dat deze gereviseerd of vervangen moet worden. Nieuwe blokken zijn nooit verkeerd.

Citaat:Snelheidsmeter, moet bij stilstand op 0 staan, staat nu constant op 80.
Is me vorige x verteld dat snelheidsmeter geen APK eis is...Sad
Weet iemand wanneer ik de sensor demonteer van het achter differentieel, hij dan op nul staat?
Of andere manieren om op nul te krijgen?

De achteras zendt alleen pulsen als je rijdt. Je probleem kan daar dus niet zitten.
Alleen als pulsen ontvangen worden draaien de km/dag-teller en geeft de snelheidsmeter iets weer. Het feit dat hij op 80 km/u vast zit doet mij vermoeden dat de naald/draaispoel vast zit.
Even de unit uit het dashboard halen en dan de meter uit de unit. Niet aan de naald gaan zitten proberen te draaien, grote kans dat die afbreekt.

Citaat:Kabelbreuk is in verleden al eens gerepareerd, maar deed het toen nog steeds niet.
Zal ook dit eens bekijken/loshalen/visueel inspecteren...

Connectie bij achteras wordt ook vaak slecht. Is pas een topic over geweest, maar ook dat is te fixen.
Citaat:Rechter achterlicht unit is nu goed, keurmeester vertelde dat er  een nieuwe op zit, maar oude is gewoon overgespoten met hoogglans blanke lak...

En natuurlijk het laswerk...
Zal eens kijken voor een 2e poging of iemand anders laten doen.
Heb via de mail nog maar even gevraagd wat de specifieke laswerk eisen zijn mbt de apk.
Hij had het over naadloos, maar op een gegeven moment ook om de aantal mm puntlassen...
Waren niet echt eenduidig hierover?
Dan doelt hij waarschijnlijk op proplassen, want het echte puntlassen kan alleen met een puntlasapparaat. Met MIG/MAG kun je wel puntjes lassen, maar dat is meer voor het fixeren van het plaatje voor het echte werk begint.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Hoi,

Als alleen het remblok aan 1 zijde van de schijf maar remt, doet het vermoeden reizen dat je klauw vast zit.
Ik zou dat gewoon vernieuwen, geen risico's met de remen nemen.
Dan kan het ook weer jaren mee.

Just my 10cnts of thoughts. ;-)

Groet & succes.
Antwoord
Vandaag nieuwe remblokken gemonteerd (cilinders zaten niet vast, kon ze met pomptang indrukken zonder problemen) en oude laswerk verwijderd waarbij meer roest is weggehaald...
Denk dat er langs de zijde waar je op kijkt (kijkt tegen binnenkant koker) ook nog roest weggenomen moet worden, h3b het nu met zilverkleurige hammerite bewerkt, maar toch beter denk ik dit ook te verwijderen.
Zit nu ook weinig "vlees" om op te lassen(leiding kant).
Zit dan wel aan de kabel/benzine leiding kant te slijpen en lassen.
En daar kom ik nou net zo slecht bij...

[Afbeelding: IMG-20211011-123618.jpg]

[Afbeelding: IMG-20211011-173517.jpg]

[Afbeelding: IMG-20211011-173537.jpg]
Antwoord
Ja dat suckt nogal. Maar je kan bijvoorbeeld dat laatste stukje liggende balk (de 'bodem' van de balk) ook weghalen en dan zaag en vouw je een stukje op precies de lengte van je gat en last dat tegen de binnenkant van de balk. Dan heb je een nieuwe bodem waar je tegenaan kan lassen.

Dat doe je met proplassen om de 15-20 mm, zoals het hoort, wel eerste de Hamerite weer weg halen en de roest. Die proplassen laat je dan goed inbranden, tot het aan de andere kant vd plaat begint op te bollen/roken/blauwverkleuren (spiegel erachter zetten werkt als een tierelier). Met proplassen brand je veel minder gauw door plaat.

En anders moet je die leidingklemmen 10 cm verplaatsen naar voor en naar achter en inderdaad een U erom heen gaan lassen. Die U kan desnoods uit twee L'en bestaan.

Ik zocht wat plaatjes van een goed ingebrande proplas maar Rustbuster legt het aardig uit: https://www.rustbuster.nl/punt-en-proplassen

Aha, bijna onderaan onder 'Adviesrondje van Jacco' staat een foto van een rijtje proplassen die inderdaad niet 100% ingebrand zijn. https://www.oudevolvo.nl/blog/2016/07/22...inzichten/ Je ziet wel wat verkleuring, maar liever nog zie je opgebolde plaat die blauw is. Dit niet alleen voor de stevigheid (slechte inbranding=twee keer draaien&trekken en los), maar ook omdat dat voor de keurmeester in dit geval de enige manier is om de kwaliteit van jouw laswerk te beoordelen.

Men zegt gaatjes van 5-6 mm boren voor de proplas, maar ik heb hele eindes met 7-8 mm gaten geboord en volgelast. Gat van 8 mm mikt makkelijker en zeker met die gasgevulde draad heb je dan net wat meer tijd en ruimte om een overtuigende las te bakken en braden.
Lag er ook wel s aan dat alle 6 mm boortjes bot en/of kwijt waren uiteraard.

Tenslotte nog een idee om die remblokken wat in te remmen op oude schijven (krijg je anders weer gezeik met remverschil links-rechts of 'hij bestrijkt maar een deel van de schijf'), manieren om de achterremmen te laten werken is lomp hard remmen op snelwegafritten of achteruit rijdend te remmen (is leuk met Dafjes).

Wat ik nog nooit geprobeerd heb is een achterwiel van de grond te krikken en laten draaien en te remmen tegelijk, maar dat kan wel zonder te rijden op de openbare weg!
Antwoord
Om roestbrokken op ver wegge en lastig bereikbare plekken te verwijderen werkt een ouwe dikke boor op de boormachine ook best aardig trouwens. Gewoon een beetje langzaam in de rondte laten happen. Tis net tandartsenwerk.
Alles waarmee je je vingers een beetje uit de buurt van die nare scherpe randen kan houden is meegenomen.
Antwoord
Bedankt voor de reactie.
Heb vandaag wederom een laspoging gedaan, maar wederom niet te doen.
Gewoon te weinig ruimte op assteuntjes in een smalle garageSad

Misschien iemand in de buurt van Middelburg die bereid is het af te lassen?
Het nieuwe stuk zit er al passend op, alleen 1 zijde oude las verwijderen en rondom opnieuw lassen...

Mvg.

Tevens op zoek naar de lekkage nu hij toch even in de garage staat.
Onderstaande foto's laten een onderdeel zien waarvan ik niet weet wat het doet.
Slangetje zit onder de olie, weet niet of het hiervandaan kan komen.
Slangetje gaat er overigens makkelijk vanaf, waarbij een zucht lucht ontsnapte...
Of is de reden van onder de olie zitten een verstopte carterventilatie, die zit ook daar in de buurt volgens mij.
Kan dit de reden zijn dat mijn turbodruk meter niet werkt?

[Afbeelding: IMG-20211012-195904.jpg]
In het midden in de verte, ter verduidelijking qua locatie...
[Afbeelding: IMG-20211012-195756-2.jpg]
Antwoord
Hmm ik kan je niet helpen in Middelburg. Misschien de garage AUtocenter, of Don AUto Salon (Leve Google), op het gemiddelde industrieterrein zitten 2 of 3 all round garages met autolassers. Die meteen de APK kunnen doen ook.
ALs je wat meer 'gevoel' in je balk wilt zou je WIllem van Staveren kunnen proberen, die doet in oldtimer restauraties volgens www.

Dat puf-piefje weet ik niet, die slang ziet eruit als een verwarmingsslang voor je interieurkachel en de olie zal komen van de oliepeilstok, of de carterventilatie, of het kleppendeksel, of elders, maar in grote lijnen kan olie op allerlei onderdelen geen kwaad en zolang het geen liters zijn, mist de motor het ook niet.

ALs het slangetje puft, is er nog vacuum in het systeem en dat is goed. Dat de turbodrukmeter niet werkt, geen idee maar die werkt ook met een slangetje ergens op.
Antwoord
Dat je drukmetertje het niet doet is waarschijnlijk een gaar slangetje die vervangen en hij zal het waarschijnlijk wel weer doen.
Of hij ligt er misschien wel naast.
Grote kans dat de teller er al is een keer uit geweest is en misschien nooit meer goed terug gemonteerd.
Want in veel garages is er vaak haast.
En overal waar olie zit gaat het mooi niet roesten dat is weer een pluspunt ervan.
Alleen vinden rubbers en slangen het wat minder.
Antwoord
Morgenochtend wordt het nieuwe stuk metaal vakkundig ingelast, 6 tientjes...
Dan nog even zien waarom de nieuwe remblokjes de nieuwe remschijf alleen binnenkant en buitenkant van het rem oppervlak iets aangrijpen.
Het lijkt of er aan de binnenkant van het rem oppervlak van de remschijf een verhoging zit, waardoor de blokjes alleen daar en aan buitenkant aangrijpen.
Snap niet zo goed waarom hierop afgekeurd wordt, dat moet toch allemaal een beetje inlopen? En ik mag er nu niet mee rijden, alleen naar apk station, maar van dat ritje slijt de boel natuurlijk niet in...
Heb er al een aantal x flink mee geremd. Dat moet echt beter vóórdat ik naar apk herkeuring ga...

Wanneer de Volvo door de keuring is, ga ik eens de carterventilatie test doen ivm lekkage(s).
Bij motor stationair zou de olie vul opening een vacuüm moeten hebben, niet blazen.
Denk dat ik op dit forum wel het één en ander hierover kan vinden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.723 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 22.987 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.823 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.687 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.326 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.350 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.603 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 19.292 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 14.576 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.471 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)