16 April 2020, 23:42
Die optie lijkt me ergens ook wel wat, maar ik vind de standaard wieldoppen eigenlijk de mooiste optie voor een 245 en daar zijn volgens mij geen 15" of lichtmetaal versies van
banden voor en achter
|
16 April 2020, 23:42
Die optie lijkt me ergens ook wel wat, maar ik vind de standaard wieldoppen eigenlijk de mooiste optie voor een 245 en daar zijn volgens mij geen 15" of lichtmetaal versies van
17 April 2020, 10:40
Ik heb ook naar andere velgen zittenkijken, maar heb voor origineel gekozen.
Wat druk betreft: als je een al te stijve band (hoge load index) ook nog eens te hard opppompt, lijkt me dubbel op. Ik zou dus niet extra druk in een toch al extra stijve band stoppen. Er is nog wel keuze in 185/80R14, zelf kwam ik bij Hankook of Maxxis uit. Doen het ook best behoorlijk in de testen (ANWB, ADAC, al lijkt de test identiek, maar de laatste geeft wat meer info). Wanli of Nankang is er ook, maar dat trok me toch beduidend minder. Kijk dus eens goed rond op de bandensites, bij sommige kun je ook op load index filteren/sorteren, bij andere niet.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
17 April 2020, 10:52
Ik zie net dat de officiële maat voor de laatste 240's 185/70/14 was. Dat is al weer iets beter te krijgen/betaalbaar. Ik had hiervoor all weather banden en ik moet zeggen, dat die me eigenlijk heel goed bevielen met het Hollandse klimaat. Dus wie weet ga ik daar wel voor
17 April 2020, 11:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2020, 11:28 door Grey240Polar.)
Interessant om te weten is dat de ADAC (en dus ook de ANWB) lang niet alle banden test maar een selectie die een bepaalde remproef heeft doorstaan.
Soms doet een budget band wel mee, maar dat is dan vaak omdat het in de praktijk een populair type is. Een enkele keer levert dat verrassende resultaten op, maar meestal voorspelbaar onderaan. Ook iets om rekening mee te houden: een bepaald merk en type band kan in de ene maat testwinnaar zijn en in een andere maat ergens onderaan bungelen. Voor de maat 185/80R14 betekent dat dus eigenlijk dat tests bekijken maar weinig zin heeft. En gebruikerservaringen zijn zo subjectief dat ik ze meestal negeer. Teveel variabelen die een rol spelen. 15" kan er ook mooi uit zien: (17 April 2020, 10:52)Brat schreef: Ik zie net dat de officiële maat voor de laatste 240's 185/70/14 was. Dat is al weer iets beter te krijgen/betaalbaar. Ik had hiervoor all weather banden en ik moet zeggen, dat die me eigenlijk heel goed bevielen met het Hollandse klimaat. Dus wie weet ga ik daar wel voor Ik heb net een leenauto gehad met die maat banden, en dat reed prima, maar let wel even op de eindreductie van de achteras. Een 3.54 as (staat op een sticker op de as) i.c.m. 185/70R14 gaat prima, maar als je een 3.91 achteras hebt zou ik dat niet doen, die is gemaakt voor de grotere omtrek van de 185/80R14 (1931 mm vs. 2047 mm) en je auto staat er ook nog eens 18,5 mm lager op (en evenveel meer lucht in de wielkuip). Doe je het wel, dan mag je bij dezelfde snelheid een aardige verhoging van het toerental verwachten en een afwijking van 6% op de teller (klik).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
17 April 2020, 11:38
ja, die turbo velgen vind ik ook wel mooi alternatief inderdaad. Ik heb een '90-er dus dat zal wel de laatste variant zijn toch? Hij staat nu met de zomerbanden een flink stuk hoger inderdaad. Ik heb de winterbanden maat er niet bij, maar dit was/is waarschijnlijk 185/70/r14. En dat stond best prima eigenlijk
17 April 2020, 11:47
De mijne is een '92-er en die (althans, de 245) hoort eigenlijk 185R14 te hebben. Ik heb dus ook de 3.91 achteras, mijn leenauto de 3.54.
Die Turbo velgen (Virgo) zijn prijzig en moeilijk aan te komen. Als goedkoper alternatief heb ik jaren op Draco's gereden (eigenlijk van 700 serie, maar past ook). Dat oogt overigens best wel anders omdat het geen diepe velgen zijn zoals de Virgo's. Die dragen nu mijn winterbanden, ook in de maat 195/65R15.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
17 April 2020, 15:55
Volgens mij is de band voor de estate tot het eind 185r14 geweest. 185/70r14 is voor sedans.
Mijn 245 was erg happybeppy met Aries velgen en 195/65r15, gedoneerd door een 945. Maar er zijn ook 15" stalen velgen van de 700/900, met bijna identieke plastieken wieldeksels als die op de laatste 240's, niet van echt te onderscheiden. Pas op dat je de wielmoeren vd 700/900 niet meeneemt, die passen slechts eenmalig op de 240 bouten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
17 April 2020, 19:22
(14 April 2020, 21:12)BartJu schreef: Banden, altijd goed voor een paar reacties op het forum... Bij deze dan nog eentje Citaat:De maten zijn hetzelfde, 185R14 is zelfde als 185/80R14. Vroeger was /80 gewoon de norm, nar het schijnt. [kniesoor]185R14 en 185/80R14 zijn toch niet helemaal hetzelfde. Die eerste is nog net iets "dikker" (ongeveer 82%) en dat scheelt toch bijna 2,5 cm in omtrek.[/kniesoor]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
17 April 2020, 21:29
Hmm, ik heb 1 dolle moer, dat zou weleens gebeurd kunnen zijn. Weet iemand of dat makkelijk te herstellen is? Het zal an sich wel veilig zijn voorlopig, maar die moer zit er niet voor niks lijkt me.
Heb nu de doppen erop zitten en vond de 185/70 toch net iets beter staan, dus daar gaan we maar eens voor sparen (eerst 10 andere zaken aanpakken) Volgens de Autoweek database (die is zeker niet heilig) had de 245 vanaf '91 185/70/TR14 als standaard. Dat is dan de Polar toch? Al weet ik nog steeds niet wat het verschil is tussen de reguliere en een Polar (17 April 2020, 15:55)Marc1970 schreef: Volgens mij is de band voor de estate tot het eind 185r14 geweest. 185/70r14 is voor sedans. Inderdaad , das best een optie 15" 700/900 staal en doppen |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|