Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Ik heb dit weekend de zomerbanden die bij mijn "nieuwe" zaten geïnstalleerd. Ik kon niet achterhalen welke band origineel waar gezeten heeft, maar kwam er vandaag achter dat ik ze volgens mij precies verkeerd om erop gezet heb. Achter heb ik nu 'gewone' 185/80R14 Hankooks Optima. Voor zitten er nu Minerva Emizero 185R14 op. Die laatsten zijn wel de originele maat , maar eigenlijk bestelbus banden zo te zien. Die kan ik dan beter achter erop zetten, toch? Het rijdt ook wel een stuk minder dan de winterbanden, die ook een slagje kleiner zijn. Ik vind overigens de maat wel beter staan onder een 240. Hoe groter hoe beter
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Zou allebei de zelfde maat moeten zijn dus daar hoef je het niet voor te doen.
Om veilig te rijden, de beste banden achter monteren.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
eerder de beste voorzijde voor veiligheid neem ik aan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
(14 April 2020, 11:43)skidje schreef: eerder de beste voorzijde voor veiligheid neem ik aan.
Nee, de beste banden moeten achter. Is veel over te vinden, de korte versie van de uitleg is dat een achterwielslip heel wat moeilijker te corrigeren is dan een voorwielslip. Omdat voorbanden over het algemeen harder slijten dan achterbanden zet ik achter altijd de nieuwe en als voor aan vervanging toe is gaat achter naar voor en dan achter weer nieuw. Zo haal je het maximale uit je wielen en rijd je altijd met de beste banden achter.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Banden, altijd goed voor een paar reacties op het forum...
De maten zijn hetzelfde, 185R14 is zelfde als 185/80R14. Vroeger was /80 gewoon de norm, nar het schijnt.
Als het eigenlijk busbanden zijn, dan zegt de loadindex meer. 88 of 91 is prima (voor respectievelijk 244 en 245), veel hoger wordt het erg stug en oncomfortabeler.
Welke loadindex staat er op? Meestal getal, gevolgd door een letter (speed index).
Afhankelijk van of je nogal eens zwaar beladen (last achter) of vooral leeg (gewicht van motor vooral voor) rijdt zou je ze dan nog kunnen overwegen te wisselen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
(14 April 2020, 21:12)BartJu schreef: Banden, altijd goed voor een paar reacties op het forum... Hhahaha, klopt net als olie en verbruik altijd lachen
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 April 2020, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2020, 21:58 door Marc1970.)
Volgens mij heb je het goed gedaan, de beste (soepelste in dit geval) banden achter. Alleen jammer dat je nu met knalharde busbanden (die Emizeros zijn 102) tegen bruggen, gaten en drempels aan rijdt. Ik zou ze aan een busrijder geven en vooraan ook Hankooks erbij zoeken.
Zulke verschillende banden voor en achter is niet geweldig, Volvo heeft de auto ontworpen op een bepaalde verhouding voor en achter in bochten en dat gooi je toch een beetje overhoop. De standaard 240 is behoorlijk voorspelbaar in de bocht, veel makkelijker dan de 140.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Ah, kijk, ze zitten al het meest gunstig dus. Niet ruilen dus.
En 102 is wel fors. Recent mijn Goodyear GT2 185/80R14 91T uit 2000 layten vervangen door Maxxis ME3. Zelfde getallen, maar wel stuk lichter en een stuk verser. Vooral die stijfheid merk je. Wat een comfortverschil. Al was die stijfheid vooral door veroudering, niet loadindex.
Dus wat Marc1970 zegt: setje met juiste loadindex eronder en je kunt er weer tegenaan, met comfort.
ja, het kost wat, en nee, die banden zijn niet de standaard maat meer. Kwikfit bv heeft alleen loadindex102 of hoger, of de Vredestein Sprint Classic a 187.53 per stuk excl plaatsen, of enige echte optie dus de Hankaaks voor 58 euro. Maar er zijn er meer, vaak nog met iest meer keuze en/of scherpere prijzen. rondkijken kan lonen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Sorry, ik kreeg geen meldingen in mijn mail, dus had niet door dat er al gereageerd werd haha. Ik heb er inmiddels wat lucht in gedaan (gewoon de voorgeschreven hoeveelheid) en het rijdt al een stuk beter, moet ik zeggen. Ga wel even op zoek naar een nieuwe band, dat lijkt me op termijn beter inderdaad. Qua druk nog adviezen? Sommigen zweren bij veel druk, anderen weer bij standaard. Vooral het officiële advies bij belading is nogal fors. 3.0 achter uit mijn hoofd. Ik had nog een versnellingsbak vraagje, maar die stel ik wel op de juiste plek
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
16 April 2020, 22:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 April 2020, 22:55 door Grey240Polar.)
Ik ga mee in de adviezen om de load index 102 banden te vervangen door 91.
12 jaar geleden liep ik al tegen de magere verkrijgbaarheid van 185R14 of 185/80R14 aan. Ik ben toen overgestapt op 15" velgen i.c.m. 195/65R15 banden. Die zijn maar 3% kleiner in omtrek, en dat is nog heel acceptabel. Grootste voordeel: die maat is nog steeds veel gebruikt en dus sta je rondom voor minder dan € 350-400 op nieuwe A-merkbanden.
Die maat rijd ik op 2.0-2.2 bar.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|