Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
960 3.0 24V op LPG G3, goed of niet?
#1
Hallo,

Het oog van mijn collega is op een volvo 960 met 3.0 24V uit 1996 (geloof ik). Deze auto rijdt op LPG en zijn vraag was of deze motoren daar goed tegen bestand zijn. Ik moet eerlijk zeggen: geen flauw idee!! Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Bovendien heeft de auto een automaat. Weet iemand iets over de robuustheid van die dingen?

Alvast dank
Wouter

Volvo 245 Turbo Intercooler, '83, 250.000 km
Volvo 850R estate rood, 1996, 276.000 km
Antwoord
#2
veel problemen met backfire´s motor zelf en bak kan er wel tegen
maar wij hebben een paar 960 in onderhoud die op gas lopen en die hebben allemaal zo nu en dan een backfire waardoor het luchtfilterhuis nogal eens kapot gaat en ook de dure luchtmassameter, ook kan het inlaatspruitstuk er wel eens afklappen met een backfire omdat deze met rubbertjes met de motor zit verbonden

dus let op!!
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#3
de automaat bak is gelijk aan de bakken die in de lexussen met V8 enzo gebruikt worden, best sterk dus. Zelfde tandwielen etc worden ook in de automaatbakken van de 850 gebruikt.
goede bakken dus...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....

Is de 3.0 liter door volvo zelf ontwikkeld (6-in lijn dacht ik eigenlijk) of toch gewoon een doorontwikkelde B27/28?
Antwoord
#5
als er een Impco verdamper enz. inzit...gewoon doen, deze zijn namelijk ontwikkeld voor 6-8-10-12 cilinders en redelijk betrouwbaar.
Volvo 6 cilinder heeft als het goed is ook een zg. backfire ventiel op het luchtfilter, voorkomt veel narigheid, verder is het verstandig om de hele onsteking( bougies, kabels, rotor, verdeelkap) goed in de gaten te houden, grootste probleem van backfires komt door de onsteking
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#6
de 960's hebben geen verdeelkap/bougiekabels. elke cylinder een eigen bobine, direct in de cylinderkop geschroefd.
motor is dor volvo zelf ontwikkeld (met hulp van porsche).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Ticcie schreef:maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....

Meestal de PNP switch, al zit er wel eens een bak tussen die gereviseerd moet worden idd.


Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#8
Jw240 schreef:de 960's hebben geen verdeelkap/bougiekabels. elke cylinder een eigen bobine, direct in de cylinderkop geschroefd.
motor is dor volvo zelf ontwikkeld (met hulp van porsche).

Daar is de 850 (5/6de deel van deze 6cil.) motor uit ontstaan destijds. Kijk ook maar eens naar de specs. Die van de 2.5 20V uit de 850 zijn ook (griezelig exact!) 5/6de deel van die 3.0 24V uit de 960. Dat die motor i.s.m. Porsche is ontwikkeld wist ik niet. Maar verbaast me niets.

thuur schreef:
Ticcie schreef:maar je ziet op bijv. marktplaats wel relatief veel oudere 850's met veel km's en automaatbakproblemen.....

Meestal de PNP switch, al zit er wel eens een bak tussen die gereviseerd moet worden idd.


Gr :?

Vaak is het ook een questie van olie vervangen. Dat vergeten veel mensen bij een automaat nog wel eens. En ik heb me laten vertellen dat de ene bak bij 150.000 de geest geeft terwijl anderen doorgaan tot 300.000 of meer, welk merk je ook neemt. Daar schijnt weinig pijl op te trekken.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
ook de olie van de automaat en eventueel zelfs het filter ervan vervangen doet wonderen. onze 850 t5 met 140 dkm, die erg rustig gereden is door de vorige eigenaar (wel vaker zware karren) schakelde een stuk soepeler na het verversen van de automaat olie....

deze link is zeer interessant:
http://www.pukema.com/vitmotor.pdf
zeer goede informatie over het ontwerp van de 850 motor. eindelijk eens wat meer dan de standaard autoweek-prietpraat... :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto start niet, geen vonk. Black Moose 2 5.863 11 July 2011, 09:03
Laatste bericht: Black Moose
  wat je al niet kan kopen van je spaarvarken jos245 1 2.702 6 February 2011, 21:22
Laatste bericht: Yellow240
  Blacks245 GIRLSRIDE!!! met een ster... en niet in de voorruit black245 3 3.106 14 August 2010, 09:43
Laatste bericht: edwin
  De Volvo Amazone bestaat niet jos245 18 13.232 6 May 2009, 22:05
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  andere zondes, niet Volvo gerelateerd PP! 24 14.368 10 August 2008, 12:22
Laatste bericht: jos245
  Wat klopt hier niet? LJ 21 12.943 29 October 2006, 10:00
Laatste bericht: MP
  Een dag niet gezwamd of ge-OH is een dag niet geleefd.... deusjevo 16 9.899 18 September 2006, 22:05
Laatste bericht: a.huis
  het zat niet mee vandaag a.huis 12 9.593 14 April 2006, 22:34
Laatste bericht: a.huis
  Als je goed kijkt kom je een Volvo tegen......... Hans Nicolai 6 5.288 22 February 2006, 13:45
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)