10 July 2011, 14:35
Mijn vrouw heeft een polo uit 1992, een 1.05l.
Gisteren reed ze er mee weg, eerst achteruit, remde af en motor sloeg af. Met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
Getracht te starten met de volvo, wegens de lagere accuspanning door het herhaaldelijk starten, maar geen resultaat.
Eea gecontroleerd, geen vonk aanwezig, bougiekabel 6kOhm, Bobine primair 1,8 Ohm, secundair 3,3kOhm.
Op de bougiekabel staat 5kOhm, maar mag imho niet veel uitmaken, bobine is volgens Kluwer Vraagbaak(VW Polo 1987-1990 benzine en diesel, oude model dus) pr. 0,5 tot 0,8 Ohm, sec. 2,4-3,5 kOhm.
Kan hier het probleem liggen dat de primaire kant te hoge weerstand heeft?
Verder praten ze over een Schakelapparaat Transistorontsteking, ik heb gezocht maar kan niks vinden (alleen oude model??)
Er zit een ECU in van het type Bosch, deze zat vastgeroest op de steun, ik dacht misschien maakt ie slecht contact, dus ik heb 'm er afgehaald en met een startkabel aan massa gelegd, geen resultaat.
Ik las op een VW forum over de Hallgever dat de toerenteller uitslaat als ie kapot is, dus ik ff testen.
Ik start 'm, hij slaat aan, toerenteller gaat naar 1000 toeren, maar slaat ook direkt weer af, geprobeerd opnieuw te starten, maar geen resultaat meer,toerenteller blijft strak onderin staan.
Hall-gever doorgemeten met Ohmmeter, maar geen resultaat (alles oneindig).
Onderstaand truukje nog ff uitgeprobeerd, met dank aan Paulus van Problemcar
Rara pindakaas......
Wie heeft er nog een tip?
Gisteren reed ze er mee weg, eerst achteruit, remde af en motor sloeg af. Met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
Getracht te starten met de volvo, wegens de lagere accuspanning door het herhaaldelijk starten, maar geen resultaat.
Eea gecontroleerd, geen vonk aanwezig, bougiekabel 6kOhm, Bobine primair 1,8 Ohm, secundair 3,3kOhm.
Op de bougiekabel staat 5kOhm, maar mag imho niet veel uitmaken, bobine is volgens Kluwer Vraagbaak(VW Polo 1987-1990 benzine en diesel, oude model dus) pr. 0,5 tot 0,8 Ohm, sec. 2,4-3,5 kOhm.
Kan hier het probleem liggen dat de primaire kant te hoge weerstand heeft?
Verder praten ze over een Schakelapparaat Transistorontsteking, ik heb gezocht maar kan niks vinden (alleen oude model??)
Er zit een ECU in van het type Bosch, deze zat vastgeroest op de steun, ik dacht misschien maakt ie slecht contact, dus ik heb 'm er afgehaald en met een startkabel aan massa gelegd, geen resultaat.
Ik las op een VW forum over de Hallgever dat de toerenteller uitslaat als ie kapot is, dus ik ff testen.
Ik start 'm, hij slaat aan, toerenteller gaat naar 1000 toeren, maar slaat ook direkt weer af, geprobeerd opnieuw te starten, maar geen resultaat meer,toerenteller blijft strak onderin staan.
Hall-gever doorgemeten met Ohmmeter, maar geen resultaat (alles oneindig).
Onderstaand truukje nog ff uitgeprobeerd, met dank aan Paulus van Problemcar
Citaat:Je kunt ook langs de andere kant testen: Trek de stekker van de Hall sensor los. Neem een proeflampje van ongeveer 2 Watt (maximaal 5 Watt). Sluit dit aan op massa. Zet contact aan. Tik met de andere aansluiting van het lampje op een van de aansluitingen in de stekker die naar het ontstekingsapparaat gaat.
Het zou zo moeten gaan:
Aansluiting 1: gebeurt niets, want dit is massa.
Aansluiting 2: Bougiekabel vanaf de bobine moet vonken iedere keer wanneer je het lampje er tegenaan tikt.
Aansluiting 3: Het lampje brandt continu. Dit is de voeding van de Hall sensor vanuit het ontstekingsapparaat.
Nou zijn er twee verschillende Hall sensors op dit soort motoren en bij het andere type is de volgorde van de aansluitingen anders.
In ieder geval moet bij het raken van een van de drie pennen de bobine een vonk geven.
Krijg je zo dus vonken tevoorschijn getoverd dan is de Hall sensor overleden.
Krijg je zo GEEN vonken dan zit het toch in de rest van de ontsteking en is de Hall sensor (waarschijnlijk) goed.
Rara pindakaas......
Wie heeft er nog een tip?