Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het laswerk van de 244 (1975) die ik aan het restaureren ben is zo goed als af. Het enige wat nog gebeuren moet zijn de spatlapsteunen aan de achterkant. Toen ik de auto kocht zaten die steunen er al niet meer op. Bij mijn andere 244 (1980) zitten ze er ook niet meer, dus ik heb geen voorbeeld. Ik wil dus graag weten hoe die steunen precies gezeten hebben. Bestaat daar een tekening van met maten/afstanden? Of zou iemand dat misschien voor me op kunnen meten?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 December 2019, 21:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2019, 22:19 door Marc1970.)
Hij zit bij mijn 144 (die redelijk origineel is op dat punt) op de plek waar de bolling vd reservewielbak de lasnaad (tussen wielbak en achterflank) kruist, zeg maar, als je van opzij kijkt. De spatlap hangt uiteindelijk horizontaal 25 cm vanaf het 'verste punt' van de band.
De flap hangt half naast de achterflank zo'n beetje, middenachter de band. Net niet recht naar beneden, zeg 5 graden uit t lood (recht naar beneden ziet er nogal stationair uit). De omhoogstaande 'buitenpunt' vd spatlap heeft een heel subtiel knikje dat valt dan in het knikje van de lasnaad.
Ik heb altijd het idee dat VOLVO net niet recht hangt.
Op deze foto zie je redelijk waar alles hoort te hangen, en dat de spatlap 'om het hoekje' piept van het plaatwerk:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...071017.jpg
De ronde kant vd steun zit dus tegen het plaatwerk.
Oh en mijn 144 is van 1969, nog met korte wielbasis dus jouw achterwiel kan een paar cm dichterbij de spatlap eindigen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Ik heb nog geen spatlappen, dat zou het positioneren wat makkelijker maken. Eigenlijk wil ik een mal maken of een oude spatlap gebruiken voor bij het vastlassen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De steunen hebben er nog geen gaten voor, maar bij alle 140's die ik gezien heb, zaten de steunen met boutjes aan de wielbak.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Inmiddels ben ik voorzien van een mal. Ik weet nu dus ook ongeveer waar de steun hoort. Het enige probleem dat ik heb is dat de steun te breed is, of de ruimte binnen de wielkast te smal. De steun past niet tussen de onderste buitenrand en de opstaande rand aan de reservewielbak die onder de dwarsbalk zit. De steunen die ik heb zijn origineel van Volvo zelf, dus ik neem aan dat de ruimte te smal is. De reservewielbak is een origineel gebruikt plaatdeel dat ik uit een late 240 heb geslepen. De buitenste spatbordrand is geen origineel plaatdeel, dus ik denk dat daar het probleem zit. Wat denken jullie?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 1.707
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Geen idee, ben geen expert, maar van de week wel aan de voorzijde met spatlappen in de weer geweest (ivm plaatsen binnenkuip, was in '76ers niet standaard)
Hoeveel scheelt het? Is het binnen een afwijking die doro het iets uit de originele postie plaatsen van origineel plaatwerk kan ontstaan, of is het daar te groot voor en is het net niet de juiste match van originele delen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het verschil is plusminus 5 mm. Ik denk zelf dat het vooral te maken heeft met de (imitatie) spatbordranden die een fractie te ver naar binnen doorlopen. Daarnaast weet ik niet of de spatlapsteun aan de binnenkant de opstaande rand van de reservewielbak moet raken en zo niet hoe ver de steun dan van die rand vandaan zit. De reservewielbakken zijn dus wel originele plaatdelen en daarvan weet ik ook zeker dat de positie t.o.v. de rest klopt.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Een plaatje:
https://imgshare.io/image/20200126-155158.ulVUZ
Het is niet heel erg duidelijk te zien, maar de steun past hier dus net niet tussen. Hoort er eigenlijk ook nog wat ruimte vrij te blijven tussen de spatlapsteun en de randen waar deze tussenin zit?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat mij betreft zit je veel te hoog met die steun. De steun zit bij mijn 144 voorbij het punt waar de reservewielbak onder het scherm vandaan komt. Monteer anders de spatlap aan de steun, dan zie je beter hoe het uiteindelijk komt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Als ik dat doe, zit de spatlap naar mijn idee net wat te ver naar achteren. Maar de steun wat hoger zetten waardoor de spatlap wat verder naar voren komt gaat niet i.v.m. het eerder genoemde ruimteprobleem. Zou iemand misschien een foto van de binnenkant kunnen plaatsen? Ik zou daar heel erg mee geholpen zijn.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997