Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dat is de andere letter, er zijn er meer.
De letter die ik bedoel is voor grip, volgens info gebaseerd op de remweg op naar wegdek bij 80 km/u.
De andere banden in de link zijn de eerder genoemde busbanden, te herkennen aan banden als Cargo en Van. En aan de hogere load index. Deze banden zijn gemaakt voor busjes van 3000 tot 3500 kg.
Dit zou ze stugger maken en daardoor minder comfort geven.
Anderzijds, misschien is dat juist fijn voor de hoge ballonbanden?
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Wel benieuwd naar ervaringen met deze busbanden trouwens, want de keuze is idd fors groter dan met de lagere loadindex.
Iemand die dit wel delen?
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Bestelwagenbanden onder een 245? Niet doen!
Járen geleden reed ik die 14" banden op Corona's en toen de fatsoenlijke personenwagenbanden opdroogden probeerde ik de zgn. "reinforced" versie. Dat was er eentje met load index 96, dus zo'n beetje het midden tussen personenwagenband en echte bestelwagenband. Op die zware achteras merkte ik daar weinig tot niets van, maar toen ik ze ook op de vooras legde wist ik niet hoe snel ik weer van die stuggere banden af wilde.
Dat was dus load index 96, kun je nagaan hoe 100-102 gaat voelen. Het waren vooral de korte oneffenheden die m.i. vrij sterk door het stuggere karkas van de band op de auto werden overgebracht (vooral ook in het stuurwiel). Ik kocht toen op de beurs 15" Draco's met 195/65R15 banden (load index 91) en die ben ik sindsdien blijven rijden. Nu weliswaar zomerbanden op Virgo's en winterbanden op genoemde Draco's (die eigenlijk niet onder de 200-serie horen).
T.o.v. de 185R14 banden zijn de 195/65R15's een ietsiepietsie lager, maar het scheelt nog geen 3% in omtrek. Het comfort is goed en die wat lagere wang maakt dat de auto iets strakker stuurt. Maar het allergrootste voordeel is nog wel de ruime verkrijgbaarheid in die maat die daardoor en up to date is qua ontwikkelingen op bandengebied en relatief goedkoop, zelfs als je A-merken koopt. Ik heb ook even gezocht naar 205/65R15's, maar die waren meteen 70-90% duurder.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 141
Topics: 8
Lid sinds: Apr 2007
Bedankt voor de informatie, ik moet ook nieuwe banden voor de 242 ik wist niet dat dat zo lastig was.
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Dat zal bij een 242 waarschijnlijk ook makkelijker zijn. De maat 185/70/14 is makkelijker te vinden dan 185/80/14 die op de Estates hoort.