Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
7 October 2017, 18:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 October 2017, 19:01 door volvo111.)
8-11 Nm voor deksel hou ik het dan op of handvast en volgens autovraagbaak 240 voor wie het wil weten 35-65nm olieaftapstop en 20-30nm olievulstop (vooral vanwege deze laatste momenten lijkt mij 8-11nm ongeacht wat voor pakking erg laag)
Uit het carter verdwijnt je olie niet gauw deksel differentieel zit er niet van onder tegen.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er stroomt genoeg olie langs de wanden van het blok. Maar het probleem met die plaatstalen deksels is dat ze met pakking en al bij de boutgaten vervormen als je de bouten te hard aandraait. En dan gaat de ruimte tussen de bouten juist weer kieren en lekken.
Kijk nou, een tabel met aanhaalmomenten o.a. voor de Dana 30 (die Volvo gebruikt):
https://www.performancetrucks.net/forums...ost4106793
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
7 October 2017, 21:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 October 2017, 21:23 door volvo111.)
Dana 30 cover bolts 30-40 ft.lbs
Dan kom ik uit op ong. 40-54nm via omrekentabel ,dus die 5kg was zo slecht nog niet en zeker dus niet handvast.
(duidelijk verhaal marc van dat gaan lekken tussen de bouten bij het te vast zetten)
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hmm, weer een hmmm, de Dana 30 wordt in de Jeep wereld gebruikt als vooras. Het deksel is daarom veel dikker en zwaarder dan het Volvo deksel.
OEM Jeep deksels:
https://www.extremeterrain.com/wrangler-...ation.html
Misschien toch maar wat meer richting het carterpan-pakking-aanhaalmoment gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
Ja idd. of handvast en vast is vast.
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
9 October 2017, 05:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 October 2017, 05:55 door volvo111.)
Op de volvo bertone site het volgende gevonden ;
Aanhaalmomenten
Nm
(kgm)
Flens, moer 88626 (3 /4" UNF)...................................................
240-300
(24-30)
moer 946831 (3 /4" UNF).................................................
200-250
(20-25)
moer 947855 (M 20x1,5)..................................................
200-250
(20-25)
Deksel..........................................................................................
50-70 Nm
(5-7)Kgm
Kroonwiel, bout zonder flens.........................................................
70-80
(7-8)
met flens...............................................................
90-110
(9-11)
Wielmoeren...................................................................................
100-130
(10-13)
http://www.volvobertone.com/grp4262n.html#46
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
9 October 2017, 11:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 October 2017, 11:15 door Marc1970.)
Poehe, dat is ineens weer een heleboel Nm, zo veel anders is de 262 Bertone nou ook weer niet. Ik weet het niet meer. In de Volvo Amazon handboeken staat nog een waarde voor de 'inspection cover' van dezelfde Dana Spicer 30 as (die Volvo later weer de 1030 noemt), en die is 20-35 Nm.
http://volvo1800pictures.com/document/Se...spicer.pdf
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
Bedankt, Marc voor het mee zoeken. Denk dat ik de waarde van de amazone neem ,als dat goed voelt.