Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
5 October 2017, 20:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2017, 23:08 door volvo111.)
Wie zou mij kunnen vertellen wat het aanhaalmoment is van het differentieel/achteras deksel ? die lekt wat en zou hem nog wat na willen trekken (0,5 tot 1kg). Kan er niets over vinden in de greenbooks, zelf denk ik aan 5kg.
Bij voorbaat dank.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Daar zijn tabellen voor, aanhaalmoment in gietijzer, deze is bv. voor SAE bouten:
http://www.melling.com/LinkClick.aspx?fi...portalid=0
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
5 October 2017, 22:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2017, 23:00 door volvo111.)
Dank voor je reactie.
Maat 13 is het en zou dan dus 95nm worden? hoop dat ik niets afbreek, lijkt mij erg vast voor zo'n deksel.
(betreft een volvo 240)
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Ik denk niet dat die tabel geldt in het geval er een pakking tussen de samen te klemmen delen zit. De bouten van het carter moeten ook maar met zo'n 10-11 Nm worden aangehaald. Zijn die niet ongeveer even groot?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Volgens mij zijn het m8 boutjes waar het deksel mee vast zit. Die gaan gegarandeerd breken als je die op 95Nm probeert te krijgen.
Standaard zitten m8 boutjes op 20 a 25Nm en met een pakking er tussen vaak wat lager omdat je anders de pakking kapot perst.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
6 October 2017, 17:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2017, 17:22 door Grey240Polar.)
Kijk ook even in
deze tabel.
Het aanhaalmoment is niet alleen afhankelijk van de diameter, maar ook behoorlijk van de kwaliteitsklasse.
M8 i.c.m. 25 Nm is alleen de juiste waarde als de bout van klasse 8.8 zou zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2016
7 October 2017, 02:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 October 2017, 02:42 door volvo111.)
In greenbook staat dat het deksel vast zit met 13mm hex, waar de hex voor staat heb ik nog niet gevonden .
Helaas kom je tig keer tegen hoe vast een wiel moet maar iets als een deksel als dit en klepdeksel bv. staat er ook niet in, die zet ik overigens op iets van 1.5kg vast . Maar zou graag precies het moment weten van het differentieel deksel voor ik iets kapot trek, helaas staat het ook nergens op dit forum want dat heb ik eerst uiteraard door gekeken voor ik deze vraag zou gaan stellen.
Elders op het www gekeken naar andere merken met achteras en kom dan zoveel verschillen tegen, ik denk dan aan iets voor de 240 van 5kg. maar zeker weten doe ik het dus niet en hoop dat er hier een keer iemand wel het juiste antwoord hier op heeft. Lijkt mij niet dat iedereen hier bij de pakking vervangen etc. hem maar op gevoel vast zet.
[attachment=2395]
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
handvast met een 1/4 ratel en vast is vast is goed genoeg.
13 hex staat voor komt ie: sleutelmaat 13mm zeskant.
5kg is veeeeeeeel te veel daarmee zitten de nokkenas en ontstekingsas bouten mee vast en die zijn een stuk dikker.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Je kunt er van alles voor verzinnen maar uiteindelijk is het soort pakking de doorslaggevende factor.
Bij mij zit er vloeibare pakking tussen.
Bijde oppervlaken goed schoon maken.
Vloeibare pakking erop.
Deksel erop en gelijkmatig aandraaien.
Pakking wat laten drogen en daarna handvast.
Dat is mijn manier en zo zijn er nog wel wat manieren.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn inderdaad te veel verschillende pakkingen en materialen onderling, dat is niet te doen met standaard tabellen. Dat was niet zo'n goede suggestie van mij.
Maar als Volvo zo aardig is geweest een aanhaalmoment voor de carterpan-pakking te geven, zou ik de diff pakking ongeveer net zo doen. Dat is nl. precies dezelfde ondergrond (gietijzer), dezelfde deksel (geprofileerd plaatstaal) en dezelfde pakking, dik papier. Als je wilt kan je weerskanten nog een dun laagje vloeibare pakking smeren.
8-11 Nm, uit het B20 handboek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969