Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dimlicht
Dag leden. 

Sinds een maandje ben ik de eigenaar van een petrol 240 station uit 93. (met corona's! zonder roest) 
Na de aankoop uit de schorsing gehaald en direct naar een garage gereden voor controle.
Er zat nog APK op, maar nu in april moet hij weer...
Ik heb al best wel wat vervangen, zoals bijvoorbeeld veren en dempers achter. Tot nu toe makkelijke klussen omdat de volvo net Lego is. 
1 punt is iets waar ik zelf nul verstand van heb. Namelijk elektra. en in dit specifiek geval verlichting.

Het euvel is nu dat de (als ik het goed zeg) 
stadsverlichting het wel doet. 
Maar het dimlicht niet... (apk vereiste) 

Nu weet ik niet of het veelvoorkomend is dat dit aan de schakelaar, zekering of relais ligt?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

En dan nog iets, ik woon zelf in Eindhoven, en ik zie soms wel eens een 240 rijden. Maar zijn er ook experts die mij voor een kratje bier of iets anders  (betaling) wijs kunnen maken over een olie en water lekkage welke beide weglopen bij een (ik dacht volgens de garagist) O ring? En wat ik dan moet bestellen?

Ik hoor het graag!

Groet, 

Thomas Weusten

0611312278 (geen idee of telefoonnummers gebruikelijk zijn)
Antwoord
Stads licht is ook een apk puntje. Doen je achterlichten het wel, dan kan het zijn dat je lichten voor stuk zijn. Wel toevallig maar het kan. Je grootlicht doet die het wel?? Wat je ook ff kan doen is alle zekeringen nalopen want die oude zekeringen willen bij lang stilstaan ook wel is slecht contact maken.
Antwoord
Olie bij de aftapplug = nieuwe kopperring of oude uitgloeien
Water welk water waarvandaan?

Dimlicht zit een relais boven het rempedaal waarvan de massakant gesmolten is, van de stekker dan. Snij de verkoolde resten weg, haal het eigenlijke stekkertje uit de prut en schuif alles weer op het relais.
Voor plaatjes zoek Dead headlights volvo 240.

Tel nummer gaat denk niet veel opleveren behalve SPAM, ik bel in elk geval nooit iemand.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heren,

Dankjullie voor het antwoord!
Ik ga morgen aan de slag met het relais en de zekeringen.

Er lekt koelvloeistof aan de linker bovenkant van (ik denk) de waterpomp.
Gewoon een nieuwe pakking ertussen denk ik?

Trouwens, ik heb nieuwe schokdempers en (verstevigde) veren erin gezet. En nu is het zo dat iedere keer als ik over een drempel rijd de achterkant letterlijk omhoog schiet en er een knal is. Waarschijnlijk de dempers die tot hun einde knallen?
Is er een nog een andere optie dan originele veren bestellen? (beton plaat achterin leggen, veren een stuk afslijpen? enz)
Iets wat niet weer 100€ kost.

En als ik nog een vraag mag stellen. Dakraamrubbers iemand? Webasto topslider 2. Slechtste dak ooit, en de rubbers zijn gaar en nergens meer te krijgen. Iemand een idee?

Ach er zijn nog zo veel problemen met "veau" zoals ze liefkozend wordt genoemd. Maar het gaat de goede kant op!

Bedankt Marc en RM
Antwoord
Terug naar de originele veren en een ophoogblokje ertussen.

De waterpomp heeft een pakking en 2 rubber ringen, je drukt de pomp omhoog en de rubbers sluiten de boel af. Kan je proberen met de huidige pakking rubbers etc, maar, waarschijnlijk zijn ze door de jaren gaar, hard en geplet, ik zou ze vervangen. Genoeg over te vinden op www.

Open daken zijn een ramp, die in mijn 240 heb ik gewoon dichtgekit, heerlijk droog.
Antwoord
(20 March 2017, 22:49)ThomasWeusten schreef: Heren,

Dankjullie voor het antwoord!
Ik ga morgen aan de slag met het relais en de zekeringen.

Er lekt koelvloeistof aan de linker bovenkant van (ik denk) de waterpomp.
Gewoon een nieuwe pakking ertussen denk ik?

Trouwens, ik heb nieuwe schokdempers en (verstevigde) veren erin gezet. En nu is het zo dat iedere keer als ik over een drempel rijd de achterkant letterlijk omhoog schiet en er een knal is. Waarschijnlijk de dempers die tot hun einde knallen?
Is er een nog een andere optie dan originele veren bestellen? (beton plaat achterin leggen, veren een stuk afslijpen? enz)
Iets wat niet weer 100€ kost.

En als ik nog een vraag mag stellen. Dakraamrubbers iemand? Webasto topslider 2. Slechtste dak ooit, en de rubbers zijn gaar en nergens meer te krijgen. Iemand een idee?

Ach er zijn nog zo veel problemen met "veau" zoals ze liefkozend wordt genoemd. Maar het gaat de goede kant op!

Bedankt Marc en RM

ik had onder mijn 245 een tweede spiraal veer in de originele spiraalveer zitten. Dit omdat er een gastank in kwam. Nu heb ik er verlaagde en stevigere spiraal veren onder. Weet niet wat het effect is met rijden auto staat al geruime tijd stil ivm de mrb regeling.
Antwoord
Lijkt er inderdaad op dat het dak dicht gekit moet worden.
Vandaag het relais weten te bereiken. De stekker was doorgebrand.
Ik denk dus dat ik die dan maar moet bestellen, al weet ik nog niet waar ik deze spullen kan krijgen.
Ben net al een half uur online aan het zoeken. Maar vind niet echt wat ik nodig heb.
Misschien weet iemand nog een goeie bron hiervoor?

Trouwens RM, stadslicht doet het niet, groot licht wel, al blijft grootlicht niet aanstaan, maar misschien kon dat in die tijd nog niet?
Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet wel dat er 30 verschillende kleuren en maten schroefjes in de console zat, dus er was een beunhaas flink aan de slag gegaan. Dat ga ik dan maar rechtzetten.

5 april moet de APK keuring, gas erop dus.

Bedankt voor de hulp!
Antwoord
Stads licht zit toch in de behuizing waar ook je knipperlicht zit. Dimlicht voor je als het donker is en grootlicht indien het kan en je tegenliggers niet verblind gebruik je bijvoorbeeld bij onverlichte polder wegen. Maar word ook gebruikt als sein licht.

Alle verlichting wat op de auto zit moet werken volgens de apk althans ik had 2 jaar terug een afkeur op een kenteken plaat verlichting lampje wat het niet deed.
Antwoord
Dat de stekker doorgebrand is, geeft niks. De stekker is alleen handig om alle draden in 1 keer op de juiste plek aan te sluiten. Je haalt de afzonderlijke draden met hun stekkertjes uit de puinhoop en steekt ze op hun pin aan het relais. Let uiteraard wel op dat ze elkaar niet kunnen raken anders krijg je verlichting bij je voeten.

Anders krijg je zoiets, ff checken of de gaten op de goede plek zitten: https://www.conrad.nl/nl/goodsky-grl-uc-...%20Details

Qua verlichting, mijn 240 hoeft geen werkend achteruitrijlicht (wat er wel op zit) en ook geen mistachterlicht (wat er ook opzit) te hebben. Heeft te maken met bouwjaar, keurmeesters hebben daar dikke boeken voor. Zoek een APK garage waar je erbij mag blijven kijken, leuk en je kan nog eens wat navragen.
Tha rules: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/p...fault.aspx

Art. 5.2.51 i stelt 'een achterkentekenplaatverlichting' verplicht, ik ben er wel eens op gewezen dat 1 lichtje ook 'een verlichting' is.
Antwoord
Tja die kentekenplaatverlichting van de station bij de apk.
Om de twee jaar een technische klap erop en ze doen het weer

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  dimlicht Kogelman 6 3.013 5 January 2022, 14:31
Laatste bericht: Marc1970
  Relais dimlicht Rene68 13 14.854 3 May 2020, 21:36
Laatste bericht: Rubke08
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.452 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  Dimlicht werkt niet bij draaiende motor Pluk 1 3.161 31 January 2016, 19:44
Laatste bericht: wesleyscheggetman
  Welk draadje is grootlicht en welk draadje is dimlicht? Potvisboer 0 1.582 17 February 2014, 18:56
Laatste bericht: Potvisboer
  dimlicht weigert, stadslicht+grootlicht doen het wel Kogelman 6 6.823 14 August 2012, 00:04
Laatste bericht: JanssenJan
  Dimlicht werkt niet, is ineens groot licht geworden ToTalTim 4 4.007 5 July 2012, 22:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  1 dimlicht brandt maar Bolbo 8 4.889 17 August 2009, 18:06
Laatste bericht: eric vermeer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)