Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Nu de 240 bijna klaar is en ik de 240 as op kan gaan halen ben ik vast begonnen aan de voorbereidingen om deze pas te gaan maken op de 142. Daarvoor moet eerst de oude as er onderuit. Die hangt er inmiddels zo bij:

[Afbeelding: abd73bfbd21cc84dbb1073d7af193632_view.jpg]

Nu heb toch alle tijd van de wereld en heb ik een idee gebrouwen waarmee ik een aantal problemen op kan lossen. Namelijk een custom veerpoot toren voor de achteras. Dat klinkt als een berg werk, maar dat valt an sich wel mee, denk ik. Het grote voordeel daarvan is dat ik dat gat in de wielkast makkelijk kan fixen (gewoon dicht maken met dunne plaat, in plaats van iets stevigs te fabriceren) Ãn ik een schroefset kan monteren.

Nu zou het mooi zijn als ik een schroefset van bijvoorbeeld een Polo of een Civic kan gaan gebruiken. Daarvan vind je voor een paar tientjes een flitsubatsu setje van op marktplaats. Die kan ik mis/gebruiken om de boel pas te maken. Als de auto dan ooit af is kan ik een fatsoenlijke set kopen en die zo monteren.

Het idee is dan om een beugel/adapter te maken op de draagarm van de achteras, waar origineel de veer op rust. Hier kan dan het oog van de schroefset op. In de kofferbak, op het hoge deel achter de tank, maak ik een groot gat en las ik een veerpoot toren. Dit zal dan bestaan uit een stevige, gelaserde plaat met gaten die overeenkomen met de originele punten van de Civic/Polo/whatever. Deze plaat kan gewoon vierkant zijn, zodat ik met 2/3 mm staal een toren er omheen kan lassen. Daarna deze veerpoot verbinden met de stevige punten in de auto en een koker tussen beide torens en voila, een custom setup.

Extra voordeel is dat de schroefset dan makkelijk in hardheid instelbaar is doordat de bovenkanten in de kofferbak uit komen.

Lang verhaal, maar een tekening maakt het wss wel wat duidelijker:

[Afbeelding: 8ce593e9663a89e2342db8a4ef698d20_view.jpg]

Ik moet alleen nog uitdokteren wat het schuin plaatsen van de veerpoot (ca 20 graden) doet met de setup van de auto. Het kan wel, want ik vind ook plaatjes van andere auto's die een dergelijke geometrie hebben. Zoals deze:

[Afbeelding: 4link.jpg]

Enige wat ik hier zo anders zie is het gebruik van een stabi-stang en dat de bovenste draagarmen ook in een hoek naar binnen zitten.

Ik ben benieuwd of iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft (behalve dat het een flink karwij is Tongue)
Antwoord
Ik heb niks zinnigs te zeggen! Maar het klinkt wel heel vet!!
Antwoord
Je hebt nu een starre as met twee veren en twee schokbrekers.
Bijde goedkoop nieuw te koop.
Straks heb je een starre achteras met andere veren en schokbrekers op een andere plaats.
Wat is de meerwaarde hiervan?
Als je wilt upgraden dan zou ik voor onafhankelijke ophanging gaan.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Jerry schreef:Je hebt nu een starre as met twee veren en twee schokbrekers.
Straks heb je een starre achteras met andere veren en schokbrekers op een andere plaats.
+1.... en als ik het goed begrepen heb valt de meeste winst bij een 100-serie bij de geometriev an de vooras te halen. Of gewoon beide Assen onder handen nemen. Tongue
Antwoord
Arn02 schreef:+1.... en als ik het goed begrepen heb valt de meeste winst bij een 100-serie bij de geometriev an de vooras te halen. Of gewoon beide Assen onder handen nemen. Tongue
ik heb nog steeds een Multilink op m'n verlanglijstje staan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jerry schreef:Je hebt nu een starre as met twee veren en twee schokbrekers.

Als jij voor mij een schroefset voor een 142 kan vinden die geen godsvermogen kost, dan hoor ik het graag.

En ik denk dat upgraden naar onafhankelijke ophanging wel echt veel overkill is. Dan moet je dus iets zoeken met een subframe wat enigszins eenvoudig aan de 142 te bevestigen is. En welke qua breedte goed past. En eentje waar een stevig diff in kan met veel vermogen. En ga zo maar door.

Dan is het lassen van een paar torentjes een stuk makkelijker te realiseren, denk ik.

Arn02 schreef:+1.... en als ik het goed begrepen heb valt de meeste winst bij een 100-serie bij de geometriev an de vooras te halen. Of gewoon beide Assen onder handen nemen. Tongue

De vooras ga ik ook aanpakken. Hoe weet ik nog niet, maar Rome is ook niet in ÃÃn dag gebouwd.
Antwoord
Barracuda_82 schreef:En ik denk dat upgraden naar onafhankelijke ophanging wel echt veel overkill is.
Ik weet er verder niks van, maar vind dit wel een heel tof project https://www.facebook.com/The-Headquarter...9016870871
Zij hangen er ook een onafhankelijke onder, zie deze foto
Misschien gaat het dan toch nog kriebelen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Kriebelen doet het altijd met zulke projecten, maar ik wil het nu in eerste instantie behapbaar houden. Een scrhoefset pas maken is niet zo'n grote onderneming. Zo'n subframe (van een ?) pas maken kan altijd nog wel. Laten we dat idee anders maar parkeren voor "fase 2" Smile

Voor nu wil ik het plan even inperken tot alleen het pas maken van een schroefset van een ander merk. Niet alleen achter, maar ook voor, liefst van hetzelfde merk.

Op de vooras is het een tijdelijk lapmiddel, want daar is inderdaad nog Ãcht veel te winnen qua geometrie. Maar van de andere kant... voor het officiele doel van de auto maakt het niet veel uit. Het doel is namelijk het bouwen en hij moet, als ie rijdt, goed strepen trekken en dwars gaan.
Antwoord
oudevolvo schreef:Ik weet er verder niks van, maar vind dit wel een heel tof project https://www.facebook.com/The-Headquarter...9016870871
Zij hangen er ook een onafhankelijke onder, zie deze foto
Misschien gaat het dan toch nog kriebelen.

Vreselijk mooi met dat rood koper in het motorcompartiment! Vakwerk.

Een van de grootste voordelen van een multilink is dat je het onafgeveerd gewicht sterk verminderd. Een los differentieel weegt snel een kilo of 30. Bij ouwe Volvo's is dat onafgeveerd. Maakt voor strepen trekken niks uit, maar werkt tegen je bij het snellere bochtenwerk.
Antwoord
Arn02 schreef:Vreselijk mooi met dat rood koper in het motorcompartiment! Vakwerk.

Ik had dat project nog niet echt goed bekeken, maar nu ik door wat foto's blader... wow! En dat koper is inderdaad erg gaaf. Misschien qua montage niet even handig bij sommige toepassingen (voor vacuumleidingen), maar wel erg mooi en ook niet zo gevoelig voor invloeden (hoge druk, temperatuur, etc). Dat idee ga ik onthouden...

Citaat:Een van de grootste voordelen van een multilink is dat je het onafgeveerd gewicht sterk verminderd. Een los differentieel weegt snel een kilo of 30. Bij ouwe Volvo's is dat onafgeveerd. Maakt voor strepen trekken niks uit, maar werkt tegen je bij het snellere bochtenwerk.

Dat is helemaal waar. Ik ben bij mijn vorige project (de Impreza) heel erg bezig geweest met wegligging, accelleratie, remmen, luchtweerstand, etc. om de wegligging zo optimaal mogelijk te maken voor het circuit, maar uiteindelijk kwam dat neer op een onbetaalbaar project, een auto waar niet meer fatsoenlijk mee te rijden was op de openbare weg en uiteindelijk hangt het toch allemaal af van degene achter het stuur hoe snel je echt bent. Je wint nooit van de boys met veel geld of degene die Ãcht goed kunnen sturen.

Daarom had ik bij deze auto al snel de keuze gemaakt om me niet al tà druk te maken over de wegligging. Een 142 leent zich er ook echt niet voor om daar serieus mee aan de gang te gaan. Dan moet er zó veel veranderen... ik durf niet eens te beginnen om een lijstje te maken Tongue

Nee, ik wil gewoon dat ie dwars gaat, strepen trekt, dat het geheel redelijk veilig is, dat ik veel leer op het gebied van fabricage en techniek en dat het er ook nog een beetje mooi en verzorgd uit ziet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.648 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.241 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.687 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.172 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)