25 May 2016, 17:00
Nu de 240 bijna klaar is en ik de 240 as op kan gaan halen ben ik vast begonnen aan de voorbereidingen om deze pas te gaan maken op de 142. Daarvoor moet eerst de oude as er onderuit. Die hangt er inmiddels zo bij:
![[Afbeelding: abd73bfbd21cc84dbb1073d7af193632_view.jpg]](http://b3.img.mobypicture.com/abd73bfbd21cc84dbb1073d7af193632_view.jpg)
Nu heb toch alle tijd van de wereld en heb ik een idee gebrouwen waarmee ik een aantal problemen op kan lossen. Namelijk een custom veerpoot toren voor de achteras. Dat klinkt als een berg werk, maar dat valt an sich wel mee, denk ik. Het grote voordeel daarvan is dat ik dat gat in de wielkast makkelijk kan fixen (gewoon dicht maken met dunne plaat, in plaats van iets stevigs te fabriceren) Ãn ik een schroefset kan monteren.
Nu zou het mooi zijn als ik een schroefset van bijvoorbeeld een Polo of een Civic kan gaan gebruiken. Daarvan vind je voor een paar tientjes een flitsubatsu setje van op marktplaats. Die kan ik mis/gebruiken om de boel pas te maken. Als de auto dan ooit af is kan ik een fatsoenlijke set kopen en die zo monteren.
Het idee is dan om een beugel/adapter te maken op de draagarm van de achteras, waar origineel de veer op rust. Hier kan dan het oog van de schroefset op. In de kofferbak, op het hoge deel achter de tank, maak ik een groot gat en las ik een veerpoot toren. Dit zal dan bestaan uit een stevige, gelaserde plaat met gaten die overeenkomen met de originele punten van de Civic/Polo/whatever. Deze plaat kan gewoon vierkant zijn, zodat ik met 2/3 mm staal een toren er omheen kan lassen. Daarna deze veerpoot verbinden met de stevige punten in de auto en een koker tussen beide torens en voila, een custom setup.
Extra voordeel is dat de schroefset dan makkelijk in hardheid instelbaar is doordat de bovenkanten in de kofferbak uit komen.
Lang verhaal, maar een tekening maakt het wss wel wat duidelijker:
![[Afbeelding: 8ce593e9663a89e2342db8a4ef698d20_view.jpg]](http://b0.img.mobypicture.com/8ce593e9663a89e2342db8a4ef698d20_view.jpg)
Ik moet alleen nog uitdokteren wat het schuin plaatsen van de veerpoot (ca 20 graden) doet met de setup van de auto. Het kan wel, want ik vind ook plaatjes van andere auto's die een dergelijke geometrie hebben. Zoals deze:
![[Afbeelding: 4link.jpg]](http://i305.photobucket.com/albums/nn203/hotroddon/4link.jpg)
Enige wat ik hier zo anders zie is het gebruik van een stabi-stang en dat de bovenste draagarmen ook in een hoek naar binnen zitten.
Ik ben benieuwd of iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft (behalve dat het een flink karwij is
)
![[Afbeelding: abd73bfbd21cc84dbb1073d7af193632_view.jpg]](http://b3.img.mobypicture.com/abd73bfbd21cc84dbb1073d7af193632_view.jpg)
Nu heb toch alle tijd van de wereld en heb ik een idee gebrouwen waarmee ik een aantal problemen op kan lossen. Namelijk een custom veerpoot toren voor de achteras. Dat klinkt als een berg werk, maar dat valt an sich wel mee, denk ik. Het grote voordeel daarvan is dat ik dat gat in de wielkast makkelijk kan fixen (gewoon dicht maken met dunne plaat, in plaats van iets stevigs te fabriceren) Ãn ik een schroefset kan monteren.
Nu zou het mooi zijn als ik een schroefset van bijvoorbeeld een Polo of een Civic kan gaan gebruiken. Daarvan vind je voor een paar tientjes een flitsubatsu setje van op marktplaats. Die kan ik mis/gebruiken om de boel pas te maken. Als de auto dan ooit af is kan ik een fatsoenlijke set kopen en die zo monteren.
Het idee is dan om een beugel/adapter te maken op de draagarm van de achteras, waar origineel de veer op rust. Hier kan dan het oog van de schroefset op. In de kofferbak, op het hoge deel achter de tank, maak ik een groot gat en las ik een veerpoot toren. Dit zal dan bestaan uit een stevige, gelaserde plaat met gaten die overeenkomen met de originele punten van de Civic/Polo/whatever. Deze plaat kan gewoon vierkant zijn, zodat ik met 2/3 mm staal een toren er omheen kan lassen. Daarna deze veerpoot verbinden met de stevige punten in de auto en een koker tussen beide torens en voila, een custom setup.
Extra voordeel is dat de schroefset dan makkelijk in hardheid instelbaar is doordat de bovenkanten in de kofferbak uit komen.
Lang verhaal, maar een tekening maakt het wss wel wat duidelijker:
![[Afbeelding: 8ce593e9663a89e2342db8a4ef698d20_view.jpg]](http://b0.img.mobypicture.com/8ce593e9663a89e2342db8a4ef698d20_view.jpg)
Ik moet alleen nog uitdokteren wat het schuin plaatsen van de veerpoot (ca 20 graden) doet met de setup van de auto. Het kan wel, want ik vind ook plaatjes van andere auto's die een dergelijke geometrie hebben. Zoals deze:
![[Afbeelding: 4link.jpg]](http://i305.photobucket.com/albums/nn203/hotroddon/4link.jpg)
Enige wat ik hier zo anders zie is het gebruik van een stabi-stang en dat de bovenste draagarmen ook in een hoek naar binnen zitten.
Ik ben benieuwd of iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft (behalve dat het een flink karwij is
)


![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)
