Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Vandaag heb ik "even" een ophangyssteem gemaakt voor de kettingtakel. Het bestaat uit twee beugels gemaakt van een stuk voormalig ziekenhuisbed en een balk gemaakt van een stuk koker van een voormalige lift. Daar in een oog met een moer aan de binnenkant gelast.

De balk ligt los tussen de twee beugels en kan geen kant op door de plaatjes er langs. Deze beugels maak ik nog een paar en bevestig ik op verschillende, strategische, plekken in mijn garage (naast de werkbank, boven de werkbank en precies in het midden van de motorruimte). Zo kan ik makkelijk de takel verplaatsen en dadelijk, mede dankzij de te maken 3D evenaar, makkelijk de dummy motor positioneren in de motorruimte en op mijn gemak werken aan de motorsteunen.

[Afbeelding: a22e6ac6125b13de9709dccf50ed88c4_view.jpg]

Lijkt misschien onnodig, maar ik wil dadelijk het blok mooi in de auto kunnen positioneren en laten hangen, zodat ik de motorsteunen netjes kan maken. En daar is dit ÃÃn stap van. Qua ophangen moet ik nu alleen nog een custom evenaar maken die ik aan de kettingtakel kan hangen en waarmee ik het blok in alle drie de richtingen kan kantelen.

En ik wil een lang stuk koker of buis door de dummymotor kunnen steken (daar zit geen krukas meer in) welke ik vast kan zetten aan het blok en die de lijn van de bak en cardanas voor moet stellen. Deze stang moet zo lang zijn dat het eind ongeveer uit komt op de plek waar dadelijk de lager van de cardanas komt. Waarschijnlijk maak ik nog een beugeltje waar ik die stang in vast kan zetten, dat maakt het uitlijnen aan de voorkant een stuk makkelijker.
Antwoord
Lekker bezig hoor. Zou mooi zijn als je de takel boven je motorcompartiment zou kunnen rollen. Iets met L-profielen en stalen wieltjes of zo??
Antwoord
Great minds think alike Wink

Boven de motorruimte komt een iets ander systeem. Daar komen L-profielen van een meter waarop een balk ligt (zoals bovenstaand idee, alleen dan breder) met een wat bredere voet, zodat deze er niet uit kan vallen. Deze kan ik dan in de breedte schuiven als ie onbelast is. Over de balk komt een simpele loopkat van een stuk koker met wat lagers. Deze zet ik vast op de balk dmv een bout aan de zijkant die ik aan kan draaien. Dan loopt ie niet weg als ik aan het werk ben. Onderaan dit loopkatje komt de kettingtakel te hangen.

Edit: het vervelende is alleen dat die plafondbalk precies bij de motorruimte een beetje (erg) scheef ligt... misschien moet ik eens bedenken om de auto andersom te plaatsen. Dan zit ik sowieso ook dichter bij de werkbank en hoef ik niet steeds om te auto heen te lopen.
Antwoord
Weer een kleine update:

De afgelopen dagen/weken ben ik druk met de tuin rond mijn huis... tuinarchitect, snoeien, opnieuw bestraten... ik heb het er maar druk mee.

De werkbank is even leeg geruimd om plaats te maken voor andere motoren:

[Afbeelding: 77b865dbfa9d59b640d23212c752a4de_view.jpg]

En het lasapparaat word nu even ingezet om mijn tuinierschepje te verstevigen (die ***dingen klappen steeds dubbel als je een beetje dikke klei hebt):

[Afbeelding: cdc6740e7ab7819b1c8f4a2a67e141da_view.jpg]

Daarom ben ik blij dat ik de 240 naar Volvo Lotte heb gebracht, want daar heb ik voorlopig echt geen tijd voor. Die hebben hem inmiddels nagekeken en er is eea mis mee, maar niets geks. Rubbertjes, uitlaat, etc. Maar 1 klein roestpuntje in de bodem, maar verder is ie helemaal hard. Mooi, daar ga ik dus mee door.

Voor de 240 ben ik hard op zoek naar een goede manier om deze flink te verlagen. Het plan is om hem lekker laag te leggen (niet tà laag, ik moet er nog wel mee naar zweden kunnen rijden) en de patina/rat look te houden. Waarschijnlijk ga ik wel iets met bestickering doen, maar dan om de oldskool look te versterken. Ik speel nu met het idee om een grote sticker over de zijkant te plakken van een oud en bekend merk, zoals bijvoorbeeld Campbells. Deze sticker krijgt dan een verweerde en beschadigde look om het totaalplaatje af te maken.

Maar ondertussen gebeurd er toch wel een en ander voor de 142. Ik heb een vraag voor een prijsopgaaf naar een lokale ijzerboer gestuurd voor wat metaal, maar die mensen zijn niet zo digitaal, dus daar moet ik binnenkort maar weer eens langs rijden met wat contanten. Als ik dat spul heb (hoekijzers, 5mm plaat, 25mm kokers, etc) dan kan ik de "portaalkraan" zoals hier boven beschreven af maken en het frame maken waar het dummyblok in komt te hangen om daarmee de motor pas te maken.

Zodra ik de 240 weer terug heb ga ik in Dronten een 1031 achteras ophalen en de achteras van de 142 demonteren. Voor deze 142 as kan ik dan een "jig" maken van koker waar de 4 ophangpunten in vast liggen. Dan kan ik daarna de 240 as er in leggen, de originele ophangpunten van deze as slijpen en nieuwe beugels op deze as lassen, zodat deze netjes op de 142 past.

De beugels ga ik waarschijnlijk niet hergebruiken van de 142 as, maar nieuwe laten snijden uit plaatstaal. Dit omdat ik geen plasmasnijder heb en die niet hiervoor aan wil schaffen Ãn omdat ik in de toekomst makkelijker andere 240 assen pas wil kunnen maken voor een 142. Als ik dan vast 2 of 3 setjes ophangpunten op voorraad heb Ãn die "jig" heb voor 142 assen, dan maakt het dat een stuk makkelijker.
Antwoord
Geen ratlook 240, die hele "Rat" scène is ÃÃn grote Smet, in mijn ogen, voor autoliefhebbers.

Ook omdat je een "moderne" 240 hebt past dit niet naar mijn beleving.

Maar hè, wie Ben ik. Ik heb ook al 15mm wrapfolie liggen om mijn paarse 245 te voorzien van Camo.

Misschien dat een "patina" Service wagen van de jaren 80 wel tof is als idee.

Persoonlijk gooide ik er een matzwarte flathood op, ronde koplampen, trok ik die lelijke zwarte zijstrips van de onderkant van de deuren, verlaging en een leuk setje velgen. Meer niet.

Qua verlagen is zoveel mogelijk. Ligt aan je budget en wat je wil.

Nieuwe veren en dempers rondom kost zo'n 800 euro, coilover beginnen vanaf 1000.

Mijn 245 heeft 40mm verlagingsveren van IPD, dikkere Turbo swaybars en instelbare koni's voor en gele achter. Rijdt goed, alleen in vergelijking met ons GAZ coiloverkitje van 1500 euro op onze 242 is het maar behelpen.

Er is zoveel mogelijk.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik denk dat ik de term Ratlook inderdaad beter niet kan gebruiken, want dat is eigenlijk niet wat ik bedoel. Zo'n imperial met kringloopshit op het dak is niet mijn ding. Ik doel inderdaad meer op zo'n ouderwetse service wagen. Het moet dadelijk een beetje ogen als een auto van een bedrijf uit de 70's/80's die ergens in een loods in een hoekje is geduwd en die nu weer rond rijd.

En dat mijn 240 een moderne volvo is... dat ziet echt niemand die geen Volvo liefhebber is. Ik was laatst in Best bij het Volvo treffen en stond met twee leken (mijn vriendin en nog een vrouw) naar alle volvo stations te kijken en wat ik ook probeerde, ze zagen het verschil niet tussen een 145 en een 940. Ja, wel dat de ene ronde koplampen had en de ander niet, maar dat er 30 jaar leeftijdsverschil in zit zien ze niet. Voor een leek zijn alle vierkante volvo's "oude auto's".

Wat jij verder noemt zijn precies de dingen die ik ook al bedacht had... een flathood (maar dan niet zwart maar het liefst zo verkleurd rood mogelijk), oude grill en ronde koplampen van een van de eerste 240's. Dat maakt hem zó veel meer ouderwetser Smile

Dus: verlagen (80mm +), oude voorkant, stalen velgen (misschien verbreed, ligt er aan hoeveel ruimte er is), dakraam/schuifdak, bestickering... klaar. Verder steek ik mijn moeite in het interieur en comfort. Leer van de bestuurdersstoel repareren, parkeersensoren, afstandbediening voor de sloten, fijne radio en speakers, stoelverwarming, etc.
Antwoord
Overigens is de body van de rode helemaal niet verkeerd, ergens zonde van die l*llige deuk achter..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Linksachter op het achterscherm zat ook een joekel van een deuk. Je krijgt een koekje als je nog aan kan wijzen waar die zat. Die deuk rechtsachter was ongeveer 10/15cm diep voordat ik aan beide deuken ongeveer een uur besteed had. Als ik de auto terug heb ga ik die deuk netjes wegwerken (proberen zonder plamuur) en dan zie je er niets meer van.

Dus zo zonde was die deuk rechtsachter niet, want die drukte de aanschafprijs enorm Wink
Antwoord
Is het een knikdeuk, of grote ondiepe deuk? Want een knikdeuk wegwerken zonder plamuur is niet alleen heel lastig, maar ook heel erg tijdrovend.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Links was voor, rechts na een half uurtje trekken met een tang en een grote lijmklem. Als ik daar een keer een uurtje bij ga zitten met mijn hamers en tassen dan krijg ik hem waarschijnlijk grotendeels vlak. Daarna vullen met tin (of plamuur als ik geen zin heb) voor de kleine oneffenheden, primer er over, een busje rode lak laten mengen, afplakken, spuiten en dan is het goed. Door de verkleuring van de rest van de auto krijg ik het toch nooit 100% mooi, dus als de deuk an sich weg is ben ik al blij.

Edit: als ik ÃÃn spuitbusje laat mengen met de kleur van het achterscherm kan het goed zijn dat je het bijgespoten stuk niet eens meer (goed) zal zien.

[Afbeelding: 90b45599cd0d0048ade1f84c5536a64f_view.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.648 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.242 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.687 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.172 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)