Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Is de lak zo dun? Met goed polijsten krijg je hem waarschijnlijk wel weer netjes krijgen. Dan is het gewoon een kwestie van netjes bijhouden.
Antwoord
Ik heb nog eens goed gekeken naar die lak en zag dat op het dak een stukje mooi rood zat. Op die plek is de blanke lak aan het afbladderen. De rode lak zelf is dus nog goed, het is de blanke lak laag er op die vaal is geworden. Ik vraag me af of dat met wetsanden en een verse laag blanke lak niet te fixen is...

Van de andere kant betwijfel ik of het wel een goed idee is om de auto helemaal netjes te gaan maken. Althans, de lak. De auto is gewoon helemaal hard, en die verkleuring en het craquelà op de achterklep is wel echt coole patina... misschien kan ik mijn energie beter steken in het interieur en de accesoires en de buitenkant zo laten. Een paar ANWB en VPRO stickers er op, verlagen en hij is cool Smile

Maar goed. Eerst motorisch maar in orde zien te krijgen Smile
Antwoord
Stekker is van je gordel verklikker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Ik denk dat ik het leren interieur ga vervangen door een peper-en-zout versie en als ik de stoelen er uit heb zal ik eens kijken waar die stekker heen gaat. Begin nu wel nieuwsgierig te worden Tongue
Antwoord
Als je dat leren interieur verkoopt heb je waarschijnlijk een groot deel van de aanschafprijs van de auto al weer terug, ideaal zo'n gratis auto.

Ligt de stekker onder de bestuurdersstoel of bijrijdersstoel? In de bestuurdersstoel zit namelijk geen sensor voor de gordelverklikker. Moet dan dus wel voor de stoelverwarming zijn. Heeft alleen een 12V (liefst via een schakelaar uiteraard) en een massa-aansluiting nodig om hem werkend te krijgen.

Die extra gordels lijken me een stukje huisvlijt. Taxi geweest? Extra lange gordel voor een kinderzitje op de bijrijdersstoel?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Onder de bijrijdersstoel ligt ie los, onder de bestuurdersstoel voel ik wel wat bedrading zitten, maar kan het niet goed zien. Ik zie het wel als ik de stoelen een keer er uit pak Smile

Ik denk ook dat het een zelf toegevoegd ding is, die tweepunts gordels. Ik zal eens kijken of ze veel langer zijn dan normaal.
Antwoord
Als het met niet al te veel pijn en moeite netjes te maken is, is het zonde om niet te doen lijkt me. Lijkt me een leuke uitdaging in ieder geval. Dan nog verlagen en een paar mooie wielen en je bent een heel eind. (Ik heb nog een mooi setje Virgo's met goede banden in de aanbieding :wink: )
Antwoord
De 142 ligt al weer een paar dagen stil omdat ik me voorgenomen had eerst bij Willy te gaan kijken hoe hij zijn B230FK in zijn 142 had gebouwd. Dat heb ik afgelopen weekend gedaan en ik heb weer voldoende moed verzameld om weer verder te gaan. Daarnaast heb ik ook heel veel foto's gemaakt, dingen gemeten en advies van Willy gekregen. Én het was ook nog eens erg leuk om een gelijkgestemde te ontmoeten Smile

Willy was druk aan zijn auto aan het werk en dit gaf me de gelegenheid om eens goed alles te bekijken. Ik moet ook zeggen dat hij alles heel netjes heeft gebouwd, zeker als je in je achterhoofd houdt dat ie, net als ik, geen technische achtergrond heeft en ook "maar gewoon wat doet". Wat het voor willy vaak moeilijk maakt is dat hij zich voorgenomen heeft alles met OEM volvo onderdelen op te lossen en qua totaalplaatje een OEM look wil houden. Ik heb dat zelf totaal niet. In tegenstelling; ik heb liever zo veel mogelijk onderdelen van zo veel mogelijk verschillende auto's in mijn 142.

[Afbeelding: b14c812a8542501d73e6ca2312040398_view.jpg]

Al-met-al valt het allemaal wel mee wat er moet gebeuren, maar omdat je op een gegeven moment aan zó veel dingen tegelijk aan het denken bent (de carterpan, de hoek van het blok, de achteras, de cardanas, de remmen, etc) verlies je het overzicht en begin je te veel beren op de weg te zien. Althans, zo gaat dat bij mij. Dus even kijken hoe een ander het doet als een soort geruststelling is dan een goed idee.

Ook hebben we ontdekt dat de Maseratti remklauwen van Willy mogelijk dezelfde Brembo's zijn als ik wil gaan gebruiken. Als we dit kunnen bevestigen, dan maakt het het voor mij een stuk makkelijker, want dan kan ik zijn adapters gebruiken als basis.

Inmiddels heb ik een plan de campagne gemaakt. Dit ga ik doen:


  1. Zodra mijn 245 terug is van Volvo Lotte ga ik een 240 achteras ophalen in Dronten. Het is nog een beetje een gok, maar als het goed is is het de correcte 1031 achteras (twee ribben en een sensor op de achterkant, maar wel een metalen klep).
  2. Ondertussen begin ik aan een plan voor het voorfront te verstevigen en minimaliseren. Ook wil ik een buis maken langs de "wielkasten" om de zijschermen te dragen en de wielkasten (deels) weg te kunnen halen)
  3. De stabi-stang een paar cm naar voren verplaatsen (nieuwe bevestigingspunten maken en de bevestigingspunten op de draagarmen verlengen)
  4. Ik heb een kettingtakel gekocht die ik aan een rails aan het dak van de garage wil bevestigen. Hiermee kan ik makkelijk het dummy motorblok passen en meter, zonder met het complete blok en motortakel aan de gang te moeten. Gecombineerd met de evenaar van de motortakel en wat spanbandjes naar de muren van de garage denk ik op die manier het blok goed te kunnen positioneren.
  5. Een goede aluminium lasser zoeken om de olie pickup om te kunnen draaien. En zo de carterpan aanpassingen af te kunnen maken.
  6. Zodra de achteras binnen is ga ik de 142 as demonteren en een "negative jig" maken (bedankt voor het idee, heren van Bad Obsession Motorsport!). Zo kan ik makkelijk de 240 as pas maken en de jig bewaren om later eventueel andere assen pas te kunnen maken voor een 142.
  7. Als de 240 as klaar is kan deze onder de auto. Dit is het 0-punt om de cardanas op te bevestigen. Deze bepaalt dan weer de positie van de motor. In eerste instantie dacht ik het onafhankelijk van elkaar te kunnen doen, maar van achter naar voor werken lijkt me het beste.
  8. Als de carterpan aanpassingen klaar zijn kan ik de subframe aanpassingen definitief maken en af gaan lassen.

Ondertussen het voglende materiaal, onderdelen en gereedschap zoeken/aanschaffen (even een todo lijstje voor mezelf):


  1. Een hydraulische pijpbuiger. Dit om in de toekomst frames te kunnen maken en misschien zelfs wel een rolkooi (don't worry; het laswerk besteed ik dan uit, maar de buizen kan ik zelf misschien wel maken).
  2. Een andere cardanas. De 240 diesel as die ik nu heb heeft niet de goede flenzen (vier-punts aan de bakkant, dit moet drie-punts zijn).
  3. Motorrubbers van een 240 diesel
  4. Staal koker 20mm en 25mm om "jigs" mee te maken en verstevigingen aan te brengen.
  5. 4 em 5 mm plaat voor de motorsteunen en andere stevige delen te maken.
  6. Engelse maten doppenset, gebruikt.
Antwoord
Goed bezig!

Auto van Willy is Tof ding hè? Heb hem al meerderde keren de kiloprijs geboden, maar hij hapt maar niet

Een M90 heeft een driehoek flens ivm een hardyschijf. Een M47 as van een 240 ook.l M46 heeft een ronde flens.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ja, zijn auto is inderdaad gaaf Smile

En je hebt gelijk ivm die flenzen, ik had het in mijn hoofd omgewisseld. Ik heb mijn post aangepast Smile

Vandaag begonnen aan een simpel klusje, het verplaatsen van de Stabi-stang. Omdat de originele bevestigingsgaten een moer aan de binnenkant van de chassiskoker hebben en ik dit niet na wil maken heb ik besloten een nieuw bevestigingspunt te maken door een klein "doosje" te vouwen van 2mm staal en daar 2 moeren aan de binnenkant in te lassen. Dit kan ik dan op de chassisbalken lassen als het blok er in hangt en ik weet hoeveel ruimte ik moet/kan maken.

Eerst even alle laagjes troep van de originele beugels af halen, dat werkt wel net zo prettig:

[Afbeelding: 8742c46fa135764e5289c25a2ec7731b_view.jpg]

Daarna een vormpje uitgezaagd, gevouwen en moeren in gelast:

[Afbeelding: 840576a2f8c001b3aa6b927219160fee_view.jpg]

Deze kan ik later mooi onder tegen de chassisbalken lassen.

Ondertussen ben ik ook na aan het denken over een simpel tooltje van wat koker en M10 draad wat ik nog heb liggen, welke ik op het dummyblok kan schroeven en waarmee ik het blok goed uit kan lijnen als deze in de takel hangt. Een soort evenaar over drie assen. EÃn voor de hoek van het blok (23,5 graden gemeten, maar fijn om te kunnen stellen), ÃÃn voor de breedte-as en ÃÃn voor de lengte-as.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.648 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.241 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.687 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.172 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)