Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Barracuda_82 schreef:Ze passen niet (zonder spacers) in de 17" stalen velgen die ik heb voor de 142. Wel qua diameter, maar niet voor in de velg omdat de klauwen zo dik zijn. Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de spaak van je velg.

Al bedenk ik me nu, nu ik dit typ dat ik nog een 17" Azev A in de tuin heb liggen. Welliswaar in 4x100, maar dat maakt niet uit... als ik er binnenkort aan denk zal ik de schijf en klauw eens in die velg leggen.

Zou top zijn! Helemaal als ze ook nog dezelfde ET waarde hebben als die van mij Smile
Antwoord
pieterveenstra schreef:Zou top zijn! Helemaal als ze ook nog dezelfde ET waarde hebben als die van mij Smile

Ik heb de velg even uit de tuin getrokken en gepast. Hij is 17x8, 4x100 en als ik me niet vergis ET30 (of 28, iets in die regio iig).

Qua diameter past het:

[Afbeelding: ccbab3466b33179c1ba22c99a26307fa_view.jpg]

[Afbeelding: dd7fb7503e51dea53ab4ad683597c90c_view.jpg]

Voorin is de velg wat smaller, maar zeker een halve centimeter speling. Ook aan de spaak ruimte zat. Al is dat altijd te fixen met een spacer.

[Afbeelding: b795e54bdafc512dea9d48272224f6ba_view.jpg]

Verder heb ik zelf vandaag niet veel spannends gedaan. Even gekeken waar de remklauw adapter ingekort moet worden om ook ruimte genoeg te hebben bij volledige stuuruitslag. De klauw komt gelukkig ook net goed uit. Daarna een uur aan het meten en noteren geweest. Hiermee heb ik bijna alle gegevens die ik nodig heb om een adapter te kunnen tekenen. De fabricage daarvan ga ik laten doen bij een metaalbewerkingsbedrijf hier in de buurt.

Enige variabele die ik nog mis is de afstand van de ophangpunten van de remklauw op het fusee naar het hart van het fusee. Maar dat komt na het weekend wel weer.

[Afbeelding: 831692f61b767787a74354a87e2c723a_view.jpg]
Antwoord
Wow, super bedankt voor de info!

Gewoon dezelfde ET waarde ookCool
Dit moet dus gaan passen, superdik! Zal mijn ogen open houden voor een setje 166 V6 (of toch 156?) klauwen. Heb je nog extra info op het web gevonden hierover? Ik kan er vrij weinig over vinden, behalve een italiaan op turbobricks die dit in 2010 ergens heeft gedaan. De foto's in dit topic zijn echter verdwenen.

http://forums.turbobricks.com/showthread...alfa+romeo

Dit zijn trouwens ook 305mm schijven zie ik nu..

Zijn dit dezelfde als die jij hebt?: http://link.marktplaats.nl/m1040989904 Nee dus....

Edit: 99% zeker dat jij klauwen hebt van een Alfa Romeo GT. Die van een 156 en 159 (en brera) zij niet deelbaar. Bovendien kunnen hier ook geen 32mm schijven in. Alfa GT's hebben toevallig wel weer 330mm schijven van 32mm dik. Bron: http://www.alfaclubvic.org.au/forum/inde...c=7349.180
Sorry voor de spam.
Antwoord
Mooie rimps voor m'n vw yolo
Antwoord
Da's geen spam hoor Pieter Smile Ik wil ook graag weten welke klauwen het precies zijn.

Alleen denk ik dat die GT klauw niet klopt die je noemt. Hij lijkt er wel echt heel erg op, maar de lijnen op de voorkant kloppen niet.
Antwoord
Zag ik later ook. Ben me er helemaal in aan het verdiepen. Ik ga denk ik voor de 166 V6 klauwen met een 4mm spacer tussen beide klauwen. Dan passen er ook 32mm schijven tussen (330x32mm). Heb ergens een linkje er van opgeslagen hoe dit precies zit.
Antwoord
Ik ben vandaag weer wat verder aan het passen en meten geweest met de remmen.. In plaats van dat het simpeler word heb ik alleen maar meer vragen Tongue

Als eerste besloten om te kijken hoe ver ik de as uit elkaar kon halen. Als ik het fusee los kan halen en op mijn werkbank kan krijgen kan ik er wat makkelijker aan werken en dus beter meten. Dat lukt helaas niet omdat ik de moer van de bovenste fuseekogel niet los kreeg omdat de bout mee draait. Geen idee hoe ik die vast zet...

Dus dan maar de dop van de as gehaald en de bout losgedraaid om te kijken hoe ver ik dat uit elkaar kon draaien. Daarna viel het lager er zo uit en kon ik het geheel zo uit elkaar halen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling...

[Afbeelding: 3ef7fd916d92ad9ff71e463715813a5d_view.jpg]

[Afbeelding: 25735e7de0dfbdfcaa084585bf68400f_view.jpg]

Na schoonmaken de boel weer in elkaar gedraaid. Hier hoort een splitpen te zitten, als ik me niet vergis:

[Afbeelding: 90024ccdacd126af0d1f2041b7c4bec8_view.jpg]

Maar goed, als de auto ooit rijdt als een van de eerste dingen ook maar even nieuwe lagers er in persen.

Toen de stofkap weg was en de boel weer in elkaar zat ben ik verder gegaan met de adapter. Met wat ringen en moeren de boel uitgevuld tot de positie klopte.

[Afbeelding: 52dc6731c7eaee67e41b48c5d3b65178_view.jpg]

De klauw staat nu een millimeter of 3/4 los van de schijf. Als ik dan eens goed kijk hoe alles in elkaar steekt heb ik toch mijn twijfels over het totaalplaatje. Ik denk namelijk dat het toch een klauw is die normaal met een kleinere diameter schijf gebruikt word (toch een 166?). De blokken steken een mm of 6 boven de schijven uit in deze positie:

[Afbeelding: 763ea14f4c9c17ada14b599c4782da7b_view.jpg]

En aan de binnenkant is ongeveer 16mm niet bedekt door blok:

[Afbeelding: 46a6ee585e729825d8c8cb15f39382bf_view.jpg]

Als ik de spacer een paar mm laat zakken is dat wel wat minder. Ik denk niet dat het heel veel uit maakt voor de effectieve werking van de remmen en wat me nu stoort is meer esthetisch. Niet echt de moeite waard om nog een hoop geld in te steken voor de mooi door andere klauwen te vinden die beter passen.
Antwoord
Die lagers gedragen zich precies zoals bedoeld, het zijn losse delen en zijn van de robuuste soort, lekker laten zitten. Het enige wat je fout kan doen is ze te strak aandraaien, als het wiel erop zit mag er zelfs wat speling voelbaar zijn. Afstellen staat in het handboek Front end and steering gear.

En er moet natuurlijk een splitpen door. Om die erdoor te duwen moet je de moer eerder losser draaien dan vaster.

De fuseekogel zit met een conische passing in het gietstuk. Meest zitten ze muurvast geklemd. Eenmaal vroegtijdig los is het inderdaad lastig de moer eraf draaien, daarvoor druk je fuseekogel in elkaar met een lijmklem zodat de conische passing weer klemt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Voor het loskrijgen van die moer gebruik ik altijd een luchtsleutel. Die is sneller dan dat het fusee kan draaien en krijg je hem altijd los.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Flinke tik bovenop de fusee, zodat hij weer vast komt, daarna luchtsleutel er op.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.333 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.043 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 656 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.763 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.675 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.400 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.363 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 47.389 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.648 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.167 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)