Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Arn02 schreef:Ik vermoed omdat het kan. Het doel van custom projecten is niet noodzaak; het is het fabriceren.

Zo is het maar net!

Sebastiaan! schreef:Die verdeler zit niet bij de gele lap, maar bij de vieze vuile zwarte prop. Daar heeft je verdeler zijn plaatsje gehad.
Die hulpas kun je er zo uithalen. Haal je carterventilatiebox eraf, haal het kleine asje wat in dat gat zit eruit, dan kun je de hulpas er zo vooruit uit trekken. Vergeet niet dat kleine asje terug te zetten, aangezien die je oliepomp aandrijft (als ik het goed zeg, weet niet of dit alleen op de b21/23 is of ook op de B230)

En zorg er idd voor dat je de as voor de oliepomp goed terug zet. Sabastiaan heeft hier ervaring mee 😀👍
Antwoord
Mbt dichte maken van de kop, ik heb gewoon het uitgaande asje afgezaagd.
Dan past het en het is dicht.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
A_A schreef:Mbt dichte maken van de kop, ik heb gewoon het uitgaande asje afgezaagd.
Dan past het en het is dicht.

Dat kan ook, alleen is die plaat waar het asje doorheen gaat best dik en ik heb het vermoeden dat als het dadelijk past, dat het allemaal maar nÃt past, dus dan komen die paar millimeter winst weer mooi van te pas Smile

Daarnaast heb ik gisteren de remklauwen opgehaald. Ze zijn niet zo netjes gespoten als ik had gehoopt, maar daar is wel mee te leven. De voorkant ziet er iig netjes uit. De rubbers ga ik wel even vervangen, want die zijn nooit afgeplakt geweest :/

[Afbeelding: 6f40a0a6ff089264128cb00a317ed012_view.jpg]

Qua diameter past de schijf en klauw goed met nog een paar mm speling (yay!):

[Afbeelding: 2c785803b112bed607dbf28953424b98_view.jpg]

Alleen is de klauw te dik en komt tegen het hart van de velg. Daar moet dus een spacer tussen, óf er moet iets aangepast kunnen worden bij het verbreden/aanpassen van de velgen, alleen zou ik niet weten wat.

Nu dus uitzoeken wat mijn opties qua velg. Misschien toch over op 17" lichtmetaal met een ruime spaak. En uitvogelen of het geheel uberhaupt wel gaat passen op de 142.

Zodadelijk weer de garage in, dan zien we verder.

Over het passend maken van het blok: ik twijfel of het niet makkelijker/mooier/steviger is om het subframe niet verder uit te zagen, maar ook de carterpan een beetje aan te passen met een paar goedgeplaatste slagen van een hamer. Dat zal namelijk sowieso moeten om ruimte te maken voor de achterkant van de rechter draagarm. Zoals op deze foto van General Leif goed te zien is:

[Afbeelding: 10392449_870587243018483_762751032279082...e=577DEE1A]
Antwoord
Inmiddels heb ik de carterpan van het oude B230 blok verwijderd. Daar zat nog wat olie in en met het schoonmaken leek het meer of ik teer uit die pan aan het schrapen was dan iets anders, maar goed. Met een halve fles dasty, een staalborstel op de boormachine en een hogedrukreiniger is ie toch best schoon geworden.

[Afbeelding: 9a2098bd1de3aa826be9d7c1e8d282da_view.jpg]
Antwoord
Na wat passen en meten ben ik tot deze wetenschappelijke aanpassingen gekomen:

[Afbeelding: 9a3352c07f66e889a1bba7e4145aa75e_view.jpg]

Waardoor er overal nÃt genoeg ruimte is:

[Afbeelding: 56af23732023b54a4a40e1320f2dbb22_view.jpg]

Zonder de rest van het motorblok is het alleen wat lastiger om de positie van de carterpan tov de auto goed te hebben. Zodra ik deze pan monteer op het goede blok kan ik daar mee gaan experimenteren.
Antwoord
Even geen zin meer in deuken slaan en pas en meten, dus begonnen aan 1 van de motorsteunen. Aan de hand van de originele B230 steun een kopie gemaakt van de binnenkant en uit het nieuwe stuk 3mm plaat gezaagd. Netjes afgewerkt met de slijpsteen en schuurband. Nu de andere kant nog en dan heb ik in ieder geval vast de basis voor de motorsteunen.

[Afbeelding: 15ee6cf7266b9c13c4e31d72addbf58b_view.jpg]
Antwoord
Ik stop even met het pas maken van het blok en de bak omdat ik eerst een keer bij Willy wil gaan kijken, foto's maken en opmeten. Dus met de remmen aan de gang, maar meteen al weer uitgesleuteld toen ik ontdekte dat de stofplaten met engelse inbus vast zit en ik (nog) geen engelse inbus sleutels heb.

[Afbeelding: b605cb18ae424bb72612f58a8c88b616_view.jpg]

Wel leuk om de oude en nieuwe schijf even naast elkaar te zien:

[Afbeelding: defbea8c05fae0a078ddd0a8cd532b51_view.jpg]
Antwoord
3mm plaat? Dat is niet te dik...
Antwoord
Da's natuurlijk wel een beetje afhankeijk van de uiteindelijke constructie. Al denk ik inmiddels dat het makkelijker (en dus beter) is om de constructie simpel te houden. Vooral met het oog op het lassen en mijn ontzettend forse lastoorts.

Laat ik die 3mm anders maar alleen gebruiken om het gat in het subframe te dichten, dan haal ik wel een dikkere plaat (5mm?) om de motorsteunen van te maken.
Antwoord
En doorrrrr...

Vandaag begonnen aan de adapter bracket voor de remklauwen. 2mm staal moet wel genoeg zijn, toch? Voelt wel heel stevig in ieder geval. En de bouten zijn ook heel dik:

[Afbeelding: be2e0ef3df82ab60c884900365d907fd_view.jpg]

En het past!

[Afbeelding: 6b7933ac26674f9379aa4017ad989d03_view.jpg]

Disclaimer: dat van die 2mm is natuurlijk een grapje. Dit is gewoon een pas-en-meet-prototype.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.649 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 639 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.605 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.256 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.688 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.174 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)