Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Ik had ooit al een 940 stabilisator stang aangepast voor mijn 145 en toen heb ik die stangetjes al aangepast.
Twee stukken draadeind, wat moeren ringen en een paar stukjes pijp.
Niet zo spannend dus.
Maar nu niks meer aan veranderd nee en alleen de stang zelf verplaatst.
Ik heb geen turbo en de pijp direct na het gietijzeren spruitstuk lag tegen de chassis balk.
Afgetekend en met de slijptol en een hamer een technische deuk gemaakt in de balk.
Ik kom uit de metaal wereld dus een beetje metaal aanpassen hier en daar gaat me makkelijker af dan mijn groot licht werkend maken.
Dat werkt al twee jaar niet meer Wink
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Een "technische deuk". Nice Big Grin
Antwoord
Uiteraard alles weer gelast en in de verf gezet.
Binnenkant chassisbalk spuit ik meestal in de owatrol en na een dag wat tectyl erachteraan.
Zal volgende week wat foto's maken, dan lig ik er toch weer onder.
Apk komt er weer aan en de achteruitrijlichten flikkeren :-S
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Als je wat foto's zou willen maken zou helemaal geweldig zijn Smile Alle tips, tricks, foto's, etc zijn van harte welkom!
Antwoord
Zal ik doen, uitzoeken hoe en wat kost het meeste tijd.
Motor en bak heb ik er een keer of 5 ingehad tot het paste.
Versnellingsbak tunnel heb ik later over de bak heen gemaakt.
Gaskabel bedenken was ook tijdrovend.
En ik vermoed dat de meeste inlaatspruitstukken niet passen ivm je rembekrachtiger.
B230k past maar is met carburateur.
Ik heb nu een spruitstuk van een b21turbo.
Gasklep zit boven en past heel mooi.
Zal een meetlint bij de foto's houden dan heb je wat maten erbij.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Ja, dat passen en meten word me nu door de amerikanen ook aangeraden. Zodra ik dat stuk uit het subframe heb gezaagd moet ik eerst even een keer het blok passen. Als je na het lassen er achter komt dat het niet (goed) past is ook zo zuur Tongue

De tunnel wil ik ook naderhand over het geheel heen fabriceren. Liefst zelfs zo dat ie ook weer afneembaar is. Dus met een framepje waar een stukje plaatstaal overeen zit gebout. Gezien die grote turbo en mijn experimenterende manier van werken verwacht ik dat het best eens voor kan komen dat het blok er uit zal moeten Smile

Over die gaskabel heb ik ook nagedacht... die werkte voorheen met een soort stangetjes en zal dadelijk met een kabel moeten gaan werken. Daar ga ik nog eens goed over nadenken.

De rembekrachtiger zal geen probleem zijn, want die ga ik verplaatsen. Op het schutbord komt een hoofdremcylinder en de bekrachter word remote. Zo'n ding kost op ebay een paar tientjes en lijkt me een makkelijkere oplossing (gezien ik het complete remsysteem toch from scratch ga bouwen) dan met de inlaat om die bekrachtiger heen te werken.

Ik zie overigens dat je een uurtje rijden van mij vandaan woon... ik zou het ook wel leuk vinden om gewoon een keer te komen kijken Smile

Tijdje geleden heb ik Willy, van die rode 142 met B230FK, een berichtje gestuurd met wat vragen en ook de vraag of ik een keer mag komen kijken, maar helaas nog geen reactie op mogen ontvangen Sad Jammer, want ik had veel bij hem af kunnen kijken Smile
Antwoord
Kan iemand trouwens iets zinnigs zeggen over (universele) rubbers om als motorsteun te gebruiken?

[Afbeelding: 63119f8f25b730571ac0471ccf53f359_view.jpg]

Ik wil ze niet te zacht hebben en ook niet te hard... waar kun je zulke rubbers (online) kopen, en waar moet je op letten?
Antwoord
Ik zou de versnellingsbak tunnel gewoon rondom aflassen ivm de stijfheid van je carrosserie.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Motorrubbers gebruiken van een 240 Diesel is wel een optie denk ik. Die zijn vrij 'universeel' als je hier de 'dimples' vanaf slijpt kun je er alle kanten mee op.
Antwoord
Ik had inmiddels al gevonden dat de rubbers van een Escort er mooi universeel uit zien:

[Afbeelding: s-l225.jpg]

Maar daar ga ik me eerst nog wat in verdiepen. Denk dat ik ook best universele dempingsrubbers kan gebruiken uit de machinebouw.

Anyway, net het stuk uit het subframe geslepen. De puntlassen aan de buitenkant komen doordat het frame dubbelwandig is. Er loopt nog een extra koker doorheen voor de stevigheid. Hier goed zichtbaar:

[Afbeelding: fbbe4ad3c1f6b94a5c952cfe79745db9_view.jpg]

Schuin naar achter toe aflopend gat:

[Afbeelding: 4074bb99f04aecb35b21bb9d8d9a8515_view.jpg]

Alleen denk ik dat ik beter eerst hier even naar kan kijken...

[Afbeelding: 0d291fb59d6135afa6f6b1ec2cb03087_view.jpg]

Vond het al vreemd dat er aan de bovenkant precies in het midden een gat zit, terwijl ik aan de onderkant niets kan vinden... Misschien een idee om op het laagste punt een afwateringsgaatje te boren nu toch alles open ligt Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.650 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 640 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.606 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.295 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.239 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.697 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.178 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)