Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
Aha! ik dacht dat jij ook met KDFI ging rijden. vandaar dat ik het vroeg. Als je met LH2.4 blijft rijden is een 3" LMM inderdaad een leuke upgrade.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Iemand nog een goeie tip om de radiateur en intercooler netjes te monteren? Het verlengen van de bovenste beugeltjes is me bekend, maar hoe zit dit aan de onderzijde? Paar andere rubbers?
Antwoord
Lange tijd heb ik niks van me laten horen. Maar toch is er genoeg aan de auto gedaan. Heb helaas niet alles gedocumenteerd:eek:
Dit is hoe de auto er nu voor staat:

[Afbeelding: 25022401656_a4eb12ec67_z.jpg]

Intercooler is gemonteerd met zelfgemaakte beugeltjes aan de bovenzijde en onderzijde. Zat nog veel werk in om alles een beetje mooi passend te krijgen. Tevens het inlaat traject voor de turbo grotendeels compleet. Het is alleen nog even wachten op een K&N filter.

Vorige week was het dan eindelijk tijd voor een eerste proefrit met de auto. Dit verliep niet zonder problemen. De motorkap zat niet in de vergrendeling en vloog tijdens het testrijden omhoog:frown: K#tzooi! dus motorkap afgeschreven en een andere opgezocht. Helaas niet in dezelfde kleur, dus deze moet nog gespoten worden.

Maargoed 2 stappen vooruit en 1 terug dus. Auto liep verder best goed, behalve stottert zo nu en dan nog en wil dan niet verder doortrekken / geen vermogen. Ook heeft de auto moeite met fatsoenlijk lopen na het uitzetten en dan een paar minuten later weer vertrekken. Ik verdenk doorgeslagen bougiekabels en een paar oude bougies. Nieuwe bougies heb ik inmiddels liggen, dus dit ga ik binnenkort testen. bougiekabels ga ik iets verder uit elkaar leggen om doorslaan te voorkomen. LMM zal ik tevens ook even reinigen met remreiniger en wellicht de temperatuursensor even testen. Voor de rest is het nog even moeilijk om een diagnose te stellen wat dit betreft. Mocht iemand suggesties hebben wat dit betreft; brandt maar los!

Mijn oude radiateur was ook aan vervanging toe, dus hiervoor ook een goede vervanger gevonden voor 20€ (zo goed als nieuw).
De 100A Denso heb ik ook werkend gemaakt en draait mooi op 14.8 volt laadstroom.

Via een ander forum heb ik nog een paar Viking chips kunnen kopen voor weinig, dus ik ben benieuwd wat dit nog gaat doen met het motor-vermogen/gedrag.

[Afbeelding: 24955455811_51af6593f3_z.jpg]

Overall trekt hij al aardig lekker door (als hij goed loopt dus) en heb lekker veel koppel (0.6 bar). Een heel verschil met de carburateur motor in ieder geval!

In de loop van de week verder met de E-Fan en het volvo 850 tweetraps relais. Deze wil ik aansturen via de originele computers. Deze zouden dit origineel ook moeten kunnen, dus dat zal vast lukken.
Antwoord
Lekker bezig geweest weer. Knullig van die motorkap. Zo'n ft/fk blok met ic vult een 240 motorcompartiment toch wel erg lekker uit.
Zelf ben ik ook een turboproject aan het voorbereiden (ik heb de tijd...) en Dennis van de blauwe zweert bij NGK bougies type BPR7ES bij dit soort projecten. Qua bougiekabels heb ik zelf in het verleden goeie ervaringen gehad met Magnecor.
Antwoord
Compartiment is inderdaad goed vol
Met zo'n standaard intercooler. De dynamo kan ik met goed fatsoen niet meer bij.

Voor bougies heb ik nu BPR6ES. Standaard voor de fk/ft. Daar zal het wel
Om goed gaan eerst denk ik. Ff kijken wat er gebeurt met deze nieuwe kaarsjes...
Antwoord
Kort geleden al twee mensen meegemaakt met een motorkap die op de voorruit geklapt was.

Ieder auto heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing voor sommige dingen en bij de 240 is dat de slecht werkende motorkapvergrendeling die je meestal zelf terug moet duwen voordat je de motorkap dichtgooit.

Op zich is er nog geen man overboord als je vergeet om de vergrendelingsdraad terug te duwen zolang de windhaak goed functioneert.
Maar als het scharnier daarvan nooit gesmeerd is (wat vaak het geval is) dan werkt de veer die eraan zit te traag en reageert dan te laat om de motorkap op te vangen als deze omhoogwaait.

De werking is eenvoudig te controleren: als je de windhaak naar je toetrekt en dan loslaat moet ie met kracht naar achter terugschieten.
Antwoord
Sja shit happens.. Heb nu een kap met vlakke voorkant gekocht. Er hoort een bignose op en weet nog niet goed wat ik nou mooier vind... Wel handig om te weten voordat alles gespoten wordt
Antwoord
Gisteravond en vandaag weer lekker aan het prutsen geweest met de Volvo. Met name met het Arduino AFR project:wink:

Gisteravond als eerste begonnen met de 14point7 Spartan 2 lambdacontroller aan te sluiten op de arduino, redelijk simpel, 3 draadjes om het werkend te maken. Daarna nog wat lopen klooien en de sleutel maar eens omgedraaid. Na dit moment konden we (johan en ik) wel zeggen dat we geslaagd zijn wat dit betreft! De AFR meter werkt! Dat wisten we natuurlijk al, maar nu ook in de praktijk, aan een echte lamdacontroller:biggrin:

Filmpje:

[video=youtube_share;i3eaH3P5n2I]https://youtu.be/i3eaH3P5n2I[/video]

Calibreren moeten we nog wel even en wat nu blijkt was dat de controller op het moment van het maken van het filmpje geen 100% was.

Na 30 minuten testen liet de controller het afweten en gaf geen waardes meer aan de arduino:frown: Na nog 2 uur te hebben gezocht heb ik het gister om 23:00 maar opgegeven en ben naar huis gegaan.
Vandaag weer aan het troubleshooten geweest en tot de conclusie gekomen dat de controller een productiefout had/heeft. Er zat een SMD componentje los op de printplaat en was maar aan 1 kant gesoldeerd :twitch: Deze weer gesoldeerd en opnieuw getest; alles werkte weer! En de waardes zijn iets anders dan voorheen, door vermoedelijk dus slecht contact.

Vanzelfsprekend ga ik hier nog even melding van maken bij BS-Autotune (waar ik hem gekocht heb) en bij 14point7 zelf. Valt me eerlijk gezegd wel een beetje tegen van een product wat er op het eerste gezicht uitziet en goed aanvoelt.

Naast deze problemen heb ik ook nog vooruitgang geboekt met het snelheidsmeter project! Hierover later meer:tongue: we gaan waarschijnlijk een iets andere (betere) route inslaan wat dit betreft:wink:
Antwoord
Heel stylish metertje geworden zeg, netjes. Kan die straks met alle lambda sondes overweg (hij zet het 0-5V signaal om in een AFR getal)?
Antwoord
pieterveenstra schreef:Gister brandstoffilter binnen gekregen:

[Afbeelding: 21354045496_9e55408f29_z.jpg]

Nylon slang past er perfect om:biggrin: (fitting even heet gemaakt en de leiding er om geschoven).

[Afbeelding: 21380294945_13be188b5d_z.jpg]
Bevalt het filtertje? Ik ben ook op zoek naar een simpel universeel ebay ding, goedkoop maar wel betrouwbaar.
Waar heb jij m vandaan?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 801 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.427 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.179 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.063 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.808 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.422 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.845 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)