20 December 2015, 18:56
470cc injectoren aangeschaft
en de b230fk klaargemaakt voor de inbouw.
Aanstaande woensdag gaat de motor er in!

Aanstaande woensdag gaat de motor er in!
1983 240GL | B230FK + M90 to come
|
20 December 2015, 18:56
470cc injectoren aangeschaft
![]() Aanstaande woensdag gaat de motor er in!
25 December 2015, 22:53
Lh2.4 kabelboom hangt er grotendeels in.
Veel uitzoeken op turbobricks en denk dat Ik al een heel eind ben. Nu zeggen ze echter op het forum dat de computers 12volt geschakeld krijgen. Maar als ik de schema's bekijk van een '93er 240 Met injectie, hebben de computers altijd 12 Volt, dus niet geschakeld 12 volt (rode draad) Iemand die kan bevestigen dat de computers altijd op 12 volt hangen? Dus niet op het contactslot 'aan' gaan? Daarnaast nog de brandstofpomp/relais. De brandstofpomp krijgt toch stroom VANUIT het relais? Gezekerd uiteraard (rood/gele draad) dit zelfde relais geeft ook stroom aan de lambdasonde als ik het goed begrijp... Iemand die dit kan be-amen? De Amerikanen zijn hierover nogal onduidelijk.... De schema's die beschikbaar zijn voor Mijn auto zijn allemaal van een k-jet auto of van een USA auto met vroege jettronic.. Daar wordt het ook niet duidelijker van.
26 December 2015, 04:53
Volgens mij klopt dat wat je zegt. Je kan het ook nalezen in mijn topic of dat van Arno.
Dat van die 'vanuit' het relais klopt sowieso. De dikke rode draden komen direct vanaf de accu (gezekerd in motorruimte). Voor de b230f heb ik een paar handige pdfs, alleen nu ff niet bij de hand.
26 December 2015, 18:26
Dopski, bedankt. Heb je echter een linkje naar de topics die je noemt? Kan het zo niet vinden
![]()
27 December 2015, 19:28
Mijn topic staat hier, zo ongeveer van deze post gaat over het elektrische gedeelte:
http://volvolvo.nl/threads/2959-Dop-s-sh...post357517 Dit die van Arno; http://volvolvo.nl/threads/13221-Weer-ee...e-automaat plaatjes lijken het niet te doen. Maar het meest handige overzichtje vond ik deze: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo...201993.pdf met name pagina 22. Ik wilde nog een mooi overzichtje maken, maar dat is er nog niet van gekomen, op bijgaande plaatjes m'n belangrijkste aantekeningen. Met erop geschreven welke draden buiten de kabelboom waarop aangesloten moeten worden. ![]() ![]() Ik heb uiteindelijke niets van het contactslot of startmotor afgetakt, alles via de zekeringkast. Stond namelijk ook al op de zekeringkastlegenda dat eea daar aangesloten moest worden.
27 December 2015, 23:26
Super bedankt! Ik duik er morgen weer even in. Draadschema had ik er uiteraard al bij gehad, maar vind het wel prettig als m'n vermoedens bevestigd worden
![]() Draad voor de benzinepomp is al reeds aanwezig in de originele kabelboom, dat scheelt. Dw200 heb ik inmiddels ook geïnstalleerd. Motor hangt er ook in. Binnenkort foto's.
30 December 2015, 23:56
Electra is grotendeels klaar. Moet alleen de kabels van de MAF nog even verlengen naar de andere kant.
Ik heb inmiddels de wasted spark aan de gang!, heb dus een paar vonken. De injectoren klikken en de IAC doet wat. OBD geeft geen foutmeldingen, dus ik ga er vanuit dat dit straks starten en lopen is ![]() Ben best wel lang bezig geweest om het zover te krijgen. Eerst alle schema's uitzoeken, welke van toepassing zijn op deze kabelboom(ik wist het bouwjaar van de auto namelijk niet waar deze boom uit komt). En vervolgens alles stekkers labelen voor de diverse componenten. Daarna nog de boom in de motorruimte leggen en een gat maken in het schutbord om de kabels door te voeren. ![]() Ik ben begonnen met het integreren van de LH2.4 kabelboom van een 240 uit 1993. Om dit zo netjes mogelijk te doen heb ik dit allemaal stekkerbaar gemaakt. Standaard zit er een 11 pins molex stekker op de 240 kabelboom, maar deze stekker kon ik niet krijgen bij de electro zaak. Maar aangezien je maar 6/7 draden nodig hebt kon ik het ook wel af met een 9 pins molex. Zo gezegd zo gedaan: ![]() Alles bovendien via de originele zekeringkast gedaan, dus geen geklooi met contactslot e.d. net als in de aantekeningen van Dopski. Alles netjes gelabeld met de Dymo, om het ook later nog weer terug te kunnen vinden ![]() Naast deze 'kabelboom' heb ik ook nog een boompje gemaakt voor de wasted spark configuratie. Gaat allemaal veel tijd in zitten en wil het graag in ÃÃn keer goed doen. Dus veel schema's nalopen en een paar maal controleren. Bij elektra is het namelijk zo dat: Als de rook er uit is het niet meer werkt:tongue: Na al dit elektro gedoe had ik ook nog even zin om iets constructiefs te doen, dus de 'Wastegate-actuator-beugel-ophangsysteem' was aan de beurt. Het is dit geworden: ![]() ![]() De brandstofleiding ook aangesloten op de fuelrail en getest... niet echt een succes, de benzine spoot zo'n beetje tot het plafond, niet dicht dus. Hier moet ik even een andere aansluit pilaar voor hebben, voor 10mm slang, maar dat is nog een beetje lastig. Gaat om zo'n ding: ![]() Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?
31 December 2015, 00:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 00:17 door Dopski.)
Nice.
Komt me heel bekend voor allemaal ![]() Ik heb alles naar het dashboard en zekeringkastje met een universele automotive stekker gedaan (8 of 10) draads. En de dikke voedingskabels vanaf de akki op een wat lompere 2 draads connector met ampstekers erin. Om echt zeker te weten of alles werkt kan je ook die zelftestjes laten doen. Wasted spark wil ik ook nog maken. Heb de J702T miata eindtrap en 2x2 bobine al. Heb nog een printplaatje nodig. En inderdaad netjes een kabelboompje maken. Welke heb jij bushka of van bti?
31 December 2015, 00:16
Citaat: Ik zal morgen even kijken of ik er een heb liggen. Ik heb je vraag nog gezien over het aansluiten van het ECU. ik weet niet of je hem al beantwoord hebt. maar je ECU hangt aan 12volt constant. Daarnaast moet je hem nog wel aan een schakeldraad hangen. Dus wanneer je de auto start moet de ECU met 12 volt gevoed blijven anders slaat de motor niet aan. Als je de ECU alleen aan 12 volt hangt blijft de motor lopen wanneer je het contact uitzet. Kun je testen door de sleutel om te draaien tijdens het starten en te kijken op welke zekering spanning blijf staan.
31 December 2015, 16:43
Gelijk nog een vraagje. Hoe heb je de Brandstofslang op de tank gemaakt? Ik hen daar niet zo'n hele mooie geribbelde pilaar maar slechte een enkele bobbel op het einde. Bedoeld voor lage druk en rubber lang met klem.
Ook nog handig adresje voor die slang die jij hebt? |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|