Berichten: 122
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2015
Vandaag is het dan zo ver.
Het vervangen van de defecte kachel unit van onze Arbetshast.
Om 9 uur begonnen en om 4 uur alles weer werkend terug gemonteerd.
Dank aan alle tips die ik via dit forum heb mogen krijgen. Zonder had ik er zelf misschien niet aan begonnen.
Nadeel was wel de achter af in gebouwde airco.
Hierdoor wordt het allemaal nog iets krapper qua werkruimte. Toch maar even de stoel rechts verwijderd. Ik wil proberen dit te doen zonder mijn rug te verrekken.
Ik ben niets tegen gekomen wat niet los kwam. Wat wel goed vast zit zijn de rubberen slangen van de kachelradiator. T'jonge wat zitten die vast gebakken na 27 jaar. Pielen met een schroevendraaier bood uitkomst.
Gelijk maar even de trieste manier van electrisch aansluiten van de airco aangepast. Ja, ze zijn er nog "PRUTSERS ".
Een wonder dat hij nooit is af gebrand.
Bedankt allemaal.
Groet Edwin
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Mooi dat het je gelukt is! Het is een flink klusje... Voelt vast goed :thumb: Ik ben zelf in het voorjaar aan de beurt en combineer het met het vervangen van het dashboard (huidige zitten scheuren in). Hopelijk kom ik dan niet zulke stekker verbindingen tegen, wat je op de foto ziet is echt onverantwoord.
Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
goed te zien Edwin! Is zeker niet het meest eenvoudige klusje! fijn dat de donor prima werkt ook.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Ik vond het de lastigste klus aan de 240. Ik heb ooit gelezen op www dat iemand het de "the front yard sale job" noemde omdat alle stukken verspreid en overal liggen.
Berichten: 122
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2015
Klopt idd,
Je hebt, als alles er uit/af is wel wat liggen links en rechts.
Gewoon veel foto's maken en zo min mogelijk elektrisch los koppelen. Als je een airco hebt is het net even lastiger maar echt wel te doen.
Ik vond met de rechter stoel er uit genoeg ruimte te hebben. 4 moertjes meer en de linker is er ook uit om meer ruimte te krijgen.
Ik heb wel gelijk alle lampjes van instrumenten vervangen door heldere led's. We vonden de bediengs knoppen erg magertjes verlicht.
Is nu een stuk beter geworden !!!!!
Heerlijk nu we weer met wapperende haren in de auto kunnen zitten zonder het raam open te moeten zetten
Gr Edwin.
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
Handig topic. Ben van plan binnenkort m'n kachelunit eens na te kijken, alles aan m'n 245 bevalt me tot nu toe goed, maar de luchtverfrissing is verre van... Ik heb de standaard unit. Heb ergens een gelezen dat bij eventuele revisie een overstap naar een combined unit is aan te raden? Zo ja, wat zijn de voordelen? Tevens wil ik dan meteen enkele roosters vervangen vd uitblaasopeningen. Is al dit spul goed bij een sloop te verkrijgen?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Alles is goed te krijgen bij de bekende adressen... Ikzelf moet er waarschijnlijk binnen een jaar ook aan geloven en ik zit er zwaar aan te denken om een nieuwe fan motor te plaatsen.
Berichten: 147
Topics: 12
Lid sinds: Jul 2015
En heeft t ook zin te updaten naar een combined unit, of heb ik dit helemaal verkeerd?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
als je naar een aico toe wilt in de toekomst dan wel. anders is alleen maar meer restrictie in je kachel huis dus iets minder flow
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
DeBroeze schreef:Handig topic. Ben van plan binnenkort m'n kachelunit eens na te kijken, alles aan m'n 245 bevalt me tot nu toe goed, maar de luchtverfrissing is verre van... Ik heb de standaard unit. Heb ergens een gelezen dat bij eventuele revisie een overstap naar een combined unit is aan te raden? Zo ja, wat zijn de voordelen? Tevens wil ik dan meteen enkele roosters vervangen vd uitblaasopeningen. Is al dit spul goed bij een sloop te verkrijgen?
Als ik jou was zou ik zeker een nieuwe fan monteren.
Geen tweedehands want deze zijn ook allemaal 25 jaar of ouder.
Dan kan je waarschijnlijk over 2 jaar weer alles los halen.
Fans zijn gewoon nieuw te koop bij elferink dus dichtbij Rijssen.
Kosten iets van 80 euro dacht ik.
Ook kun je hier evt. ventilatie roostertjes uit wat slopers halen bij hem op het terrein.