Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Axiale speling steekassen
#21
Toch, eentje in het Zweeds, heeft allerlei assen van de 120, 140, 164 en 1800, en plaatjes van beide type lagering: http://www.240.se/litteratur/tp10338_3.pdf

En nog eentje van de Service School, in het Amerikaans: http://www.240.se/litteratur/7777944_5.pdf

Allebei van de 164 klubben.se site. Die laatste is heel netjes geeft procedure voor assen met en zonder binnenste keerring. We're good!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#22
Ik heb nog eens zitten graven, t/m eind modeljaar 1969 werd Timken Set-5 gebruikt, daarna Set-10. Dat was ook de overgang van vet naar oliesmering. Dan ergens in 1973-74 wordt er een klein stukje uit de asbuis gefreesd waardoor er weer een binnenste keerring in past en vetsmering verder gaat tot het laatste jaar vd 940.

Set-5 en 10 verschillen behoorlijk (10 is aan ID, OD en B groter) en vergissen is onmogelijk, je kan geen 1969 steekas in een 1970 asbuis gebruiken of andersom.

Hmm, die buitenste keerring is voorzien van een stevig stukje ijzer bij nader inzien, die duw je niet zomaar plat. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#23
Ook al op Volvokv forum geplaatst, maar hier ook nog voor de geinteresseerden. Dit waren mijn resultaten met een 'goedkoop' lager van 30 euro.

https://www.youtube.com/watch?v=Qxyc744ifSU
Groeten, Boele
Antwoord
#24
Boele, dat filmpje lijkt erg op de mijne!
Bedankt voor het graafwerk Marc!
Ik heb de spullen besteld, maar deze week is het helaas te druk...
Volgende week vakantie, dan moet het wel lukken.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#25
@Boele, heb je de lagers nog vergeleken met elkaar en ontdekt waarom dat oude lager zoveel speling gaf?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#26
Vandaag nieuwe spullen binnen gekregen, o.a. echte Timken lagers. Als ik die in mijn hand heb en de onderste lagerschaal beweeg t.o.v. de bovenste, zit er ook best wat speling op! Ongeveer net zo veel als ik nu heb.
Ik begin toch te denken dat het zo hoort.

Het lijkt me dat de bovenste lagerschaal gewoon goed klem zit : aan de ene kant door de oliekeerring en de ankerplaat, aan de andere kant in de as. De binnenste lagerschaal kan gewoon heen en weer, die speling is denk ik ook tussen de 1 - 1,5 mm (ik kan het niet goed meten, wil ze nu nog niet uitpakken). Het zijn de 'rollers' die iets je heen een weer kunnen, zie ook het plaatje van Tiemken:

[Afbeelding: ScreenShot171_zpspwsdjohp.jpg]
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#27
Zo'n lager in losse toestand heeft altijd speling. Door de opsluiting komt het lager redelijk klem te zitten. De binnenring zit klem tussen een verdikking op de steekas en de krimpring.

Het staat zelfs in het 240 boek: Prior to installation bearings for the axle shafts have considerably greater clearance etc....
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#28
Misschien is het gewoon het plaatje, maar toch...
[Afbeelding: ScreenShot172_zpsi4js2dvu.jpg]

We zullen het zien volgende week!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#29
Op het Volvo plaatje 10 berichten terug kan je het geheel zien zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#30
Vandaag met mijn zwager het probleem besproken, hij is een ervaren monteur. Volgens hem is die speling in het lager er niet uit te krijgen en zal je in onbelaste toestand altijd de speling voelen. Zijn verklaring was dat er maar ÃÃn conisch lager op de as zit, die weliswaar de boel naar buiten drukt, maar als het wiel in een bocht naar binnen wordt gedrukt, heb je toch weer te maken met de 'standaard' speling in het lager.

Dit verhaal vond ik ook op internet :Conische Kegelrollagers bestaan uit massieve buiten- en binnenringen met conische loopbanen en kegelrollen met kooien. De lagers kunnen uit elkaar genomen worden, zodat het mogelijk is de binnenring met rollen en kooi afzonderlijk van de buitenring te monteren. Kegelrollagers nemen hoge radiale en eenzijdig axiale belastingen op. Daarom is voor de axiale contrageleiding normaal gesproken een tweede lager nodig, dat in spiegelbeeld ten opzichte van het eerste lager wordt gemonteerd.

Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speling in stuurhuis? henqui 5 12.048 9 April 2015, 18:35
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)