Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Axiale speling steekassen
#11
Ik heb er een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=qQahhHLYAaA

De speling gemeten: 1,3 mm ongeveer.

Ik kan vervangers krijgen van de leverancier echte Timken, maar heb dan ook de krimpringen en misschien nieuwe keerringen nodig, die blijven vast niet heel.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#12
Dat is een heel eind speling. Zal toch geen lager zijn, een zo ver versleten lager zou ook een onmundig lawaai maken als het draait, bedenk ik net. Zit die krimpring wel goed vast?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Ik ga hem maar weer eens demonteren...ik kan me niet voorstellen, ik heb hem goed aangedrukt. Hij moet na montage los zijn gaan zitten dan.
Wel heb ik ÃÃn van de krimpringen hergebruikt omdat er eentje kapot sprong!! (inferieure kwaliteit?) Maar de speling is aan twee kanten...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#14
Krimpringen zijn voor eenmalig gebruik want normaal gesproken kun je ze niet heel van de as af krijgen.
Als je dit met een hele zware/sterke pers wel probeert dan stroop je als het ware het pasvlak van je as af en die wordt dan dunner.
Krimpringen slijp je net zo lang af totdat ze door de erop staande spanning scheuren en dan haal je het restant er af.

Als ik het zo lees dan weet ik bijna wel zeker dat je de ringen van de as hebt af geperst of getrokken.

Nieuwe krimpringen pers je dus ook niet zoals de lagers op de as maar die moet je kersenrood stoken met een brander/oventje en dan in 1x keer roodgloeiend op de as schuiven en meteen op de juiste plek dus en meteen met een natte doek afkoelen.
Doe je dit niet dan hebben de krimpringen geen goede werking en kunnen samen met de lagers gaan schuiven op de as.
Antwoord
#15
Toen je van de zomer die lagers monteerde heb je toen gecontroleerd op speling?
Ik begin onderhand te denken dat de diameter van die lagers niet nauwkeurig genoeg is.
Probeer anders aan een kant eens met een SFK lager en kijk of dat verschil maakt.
Antwoord
#16
Inderdaad, de oude krimpringen eraf 'geperst', de nieuwe eerst heet gestookt en erop geperst.
@ jos245 nee helaas niet, eerst maar eens de krimpringen controleren.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#17
nog een foto gevonden van voordat ik de lagers verving:
[Afbeelding: speling%20Small_zpsaazifgi0.jpg]
Kijk naar het schone stukje tegen de keerring aan. Blijkbaar zat er op het oude lager ook heel veel speling!

Ik snap niet hoe het kan, het lager zit toch klem? Zie de pijltjes.
[Afbeelding: ScreenShot169_zpsz4zhhbb4.jpg]
[Afbeelding: ScreenShot170_zpsjevndp5f.jpg]

Trouwens op dit lager (uit een greenbook voor de 140 uit 1974) zit wel een binnenste keerring, die heb ik er niet in gedaan omdat hij er ook niet in zat. Zou dat wat uit kunnen maken?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#18
De 1974 versie is zo te zien gelijk aan de 240, weerskanten keerringen en vetsmering. Net als vóór 1970. Daartussen in zijn de wiellagers gesmeerd geweest door de diff olie en zat er dus geen binnenste keerring.

Van geen van al die assen hoor je ooit overdreven slijtage verhalen. Die 'oude' speling lijkt veel op de 'nieuwe', er zit ergens een structureel probleem, misschien onderdelen die niet compatible zijn?

Wat me wel opvalt is dat de metalen steunring in de keerring onderdeel is van de opsluiting van het lager, volgens mij zijn die steunringen vrij dun. Om zo'n zwaarbelast lager op te vangen. De dikte van de keerring is in elk geval belangrijk voor een goede eindspeling.

De krimpringen worden in het Volvo 240 handboek van de as afgeperst, en in een oudere 140 boek ingeboord en gespleten, worden NIET HERGEBRUIKT (staat er in hoofdletters). Haynes vind beide methodes prima. De nieuwe krimpring wordt er koud op geperst. Ik denk niet dat het pasvlak slijt door het op en afpersen/drukken van de krimpring.

Voor de oliegesmeerde wiellager versie van 70-73 kan ik geen handboek vinden jammergenoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Marc1970 schreef:De dikte van de keerring is in elk geval belangrijk voor een goede eindspeling.
Ja dat zag ik ook. Het is volgens mij dáár waar de speling kan zitten, of de gehele as schuift door het lager heen en weer, indien de krimpring verschoven is.
In het laatste geval is het best wel link...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#20
Marc1970 schreef:worden NIET HERGEBRUIKT
Eentje vervangen dus in ieder geval!

Ja ik ben ook al op zoek naar dat "tussenmodel", mijne is uit 1972. Gelukkig heb ik de boel waarschijnlijk niet verknoeid door de krimpringen koud eraf te persen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Speling in stuurhuis? henqui 5 12.048 9 April 2015, 18:35
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)