Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
De 144 blijft me bezig houden ;-)
Van de zomer heb ik de lagers en keerringen vervangen van mijn steekassen. Nu merkte ik van de week dat er een kleine axiale speling op beide assen zit. Hoort dat zo?
Mijn 144 is uit 1972, ik heb al gelezen dat na 1970 de lagers niet (meer) te stellen zijn.
Ik kwam erachter omdat er iets bij het rechter achterwiel aanloopt als ik rechts door de bocht ga. Gelijk het wiel gecontroleerd, dat zit goed vast gelukkig, maar speling dus.
Het aanloopgeluid is er nog steeds, ik verdenk de voering van de handrem. Het lijkt dat door de speling de voering gaat aanlopen...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dat heeft mijn 71.000 km as ook Henk..
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
met andere woorden, het is normaal?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Komt de handremkabel aan die kant wel goed terug?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Normaal van 0,012 tot 0,050 mm, dat is normaal niet voelbaar. Ik zou het nog eens nakijken daar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Op het Vkv forum las ik dat "Flok Boer" , een specialist op het gebied van achterassen, aanraadt alleen Timken of SKF te gebruiken. Dat zit er bij mij dus niet in, ik heb waarschijnlijk een onbekend merk.
Wel jammer, ze waren desondanks best prijzig.
@ Jos, ik denk inderdaad aan de handrem, weer een klusje erbij ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 December 2015, 23:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2015, 23:23 door Marc1970.)
Kan me haast niet voorstellen dat er merk X lagers in die gekke maten bestaat, totaal niet interessant voor merk X. Behalve Timken en SKF zijn er nog wel een paar serieuze lagermakers, FAG, Koyo, INA, NSK, ga maar door.
En zelfs de blikkerigste lagers zouden nog wel een jaartje meegaan. Ik denk dat iets anders gaande is.
Oh helaas, de Timken Set-10 is voor 3,50 te koop op ALibaba, Jinan Saifan Bearing Co, kan niet garanderen dat die een jaar meegaan. Echte lagers hebben merk, maat etc op alle onderdelen staan, wat stond erop?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
7 December 2015, 23:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2015, 23:32 door henqui.)
VP-autoparts stond op het doosje
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?pa...searchfld=
De bovenste, niet de Timken dus.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Speling zat er voorheen niet op. Ik zal de ankerplaten controleren, meer kan ik niet bedenken.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Ik lees in de eisen APK dat een speling van 1,5 mm is toegestaan bij steekassen in een differentieel. Ik ga eens kijken of ik het kan opmeten.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb de indruk dat die van VP Autoparts geen rommel verkopen over het algemeen. Die 1,5 mm is voor steekassen met opsluiting in het differentieel, de Volvo heeft opsluiting aan het eind vd asbuis. Keurmeesters zullen er zeker wat van zeggen (als ze er aan denken het te controleren), ze zijn nogal huiverig met oude auto's.
Jeep met opsluiting in diff:
http://www.jeepforum.nl/topic/10397-steekassen/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969