Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Proplassen in het Nederlands. Met Mig is een millimeter ertussen goed te vullen inderdaad. Dan heb je ook een las die aan de achterkant nog wat voorstelt ipv er bovenop.
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Proplassen is toch als je gaatjes ponst en zo platen overlappend aan elkaar last?
Buttwelden is als je twee platen met de randen tegen elkaar last (vlak):
Berichten: 6.731
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het woordje "weld" van figure 1, geeft wel een bepaalde nuance... :wink:
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Barracuda_82 schreef:Proplassen is toch als je gaatjes ponst en zo platen overlappend aan elkaar last?
![[Afbeelding: Proplas2.jpg]](http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasgereedschap/Proplas2.jpg)
Buttwelden is als je twee platen met de randen tegen elkaar last (vlak):
![[Afbeelding: f0220001.jpg]](http://www.fgg.uni-lj.si/~/pmoze/ESDEP/media/wg11/f0220001.jpg)
Excuus, ik denk dat je gelijk hebt. Dan zou ik ook geen Nederlands woord weten...
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Dan noem ik het bij deze voortaan: kontlassen.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Stuiklassen?
Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Hmm, stuiklassen lijkt inderdaad de goede term. Net nu ik zo blij was met mijn "kontlas" woord.
Maar goed, welke (etch) primer kan ik het best gebruiken op delen die kaal gemaakt zijn?
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
4 December 2015, 14:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2015, 14:47 door Marc1970.)
Stomp lassen heet dat ook wel.
Re: je teststrip, die vulkaantjes zijn niet goed maar op iets viezig plaatwerk al bijna perfect. Echt perfect is zo'n klein krimpputje midden in. Als je eens naar die Mini man kijkt zie je dat hij best een lange tijd op 1 prop zit te lassen, nadeel is een bergje en slijwerk, voordeel is goed inbranding.
Het gaat zo al een stuk beter aflopen dan met deze Corsa:
http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=153790
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Haha, die corsa is echt te gek voor woorden.
Helaas is dat redelijk normaal in het opelwereldje (maak ik toch al 6 jaar deel van uit). Zo heb ik zelf ook ooit de vloerplaten in mijn Kadett C City gelast, maar dat was dan ook een auto met een waarde van 200,- euro..
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Ik vind dat die gast nog best veel moeite doet voor zo'n Corsa
Maar over die teststrip: ik dacht dat die vulkaantje kwam door een luchtbel in de las. Is dat doro viezigheid in de plaat?
En over die mini-man gesproken: mij viel ook al op dat zijn proplassen lang duren. Als ik zo'n prop maak duurt dat nog geen seconde. Last hij dan met een hele lage draadsnelheid? Dan moet je ook niet te veel vermogen hebben, anders bak je er zo doorheen... maar met weinig vermogen krijg je geen goede inbranding... ik vind die balans vinden tussen vermogen en draadsnelheid nog moeilijk.
Wat me ook op viel van Nik is dat hij aan het eind van elke proplas nog een klein tikje geeft. Alle lassen gaan: krrrrrrrrr... fractie van een seconde stil... krr. Klaar. Waarom doet ie dat?