Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Marc1970 schreef:Geweldige filmpjes voor als er niks op TV is (meestal). Die Nik is wel zo verstandig om een Volvo ruitenwissermotor te gebruiken om z'n Mini te kantelen.

Zou zo maar kunnen...

[Afbeelding: r2mb7b.jpg]

PS - Episode 11 staat voor 4 december gepland.
Antwoord
Zojuist het pakketje van HBM binnen met de lashandschoenen, pons & -verzettang en een stpale griptangen. Ik heb blijkbaar alleen ergens het woord "mini" over het hoofd gezien... :/

oudevolvo schreef:Leuk topic om te volgen! Laat ik ook een duit in het zakje doen. De RDW stelt eisen aan de aanpassingen die je mag doen. Ik heb hiervoor het een en ander uitgezocht voor de ombouw van mijn Amazon combi naar geheel elektrisch aangedreven auto.
Zie http://www.oudevolvo.nl/2015/03/11/verke.../#kenteken
Kort samengevat, je mag maar 1/3 wijzigen, anders krijg je een nieuwe identiteit (en dat wil je niet, want dan is het geen 142 uit de jaren 70 meer maar een einzelganger die aan de eisen anno 2015 moet voldoen).
Ik kies er dus bewust voor om allÃÃn de motor te wijzigen en niet de ophanging etc.
Dus los van de technische obstakels zou ik zeker ook even naar de regelgeving kijken aangenomen dat je er legaal mee de weg op wilt en niet illegaal dus zonder na de modificaties langs de RDW te gaan.

Fijn dat je het een leuk topic vind Smile

Thanks ook voor de heads-up over die regelgeving. Ik weet dat je (mits goed gemaakt natuurlijk) alles wel op kenteken kan krijgen, maar je wil inderdaad eigenlijk wel gewoon de originele identiteit van de auto blijven behouden. Zeker omdat de regelgeving voor oude auto's een stuk soepeler is.

Dit stukje uit je blog legt duidelijk uit wat die 1/3 wijziging inhoud:

Citaat:Een voertuig bestaat uit 3 hoofdonderdelen, namelijk;
  • Chassis
  • Carrosserie
  • Motorblok met aandrijflijn
Als van een voertuig meer dan ÃÃn van de bovengenoemde wordt vervangen door een ander exemplaar/type vervalt de oorspronkelijke identiteit van het voertuig. Dit noemen we de 1/3 versus 2/3 Regeling. Hierdoor is het mogelijk dat het voertuig een andere Datum Eerste Toelating (DET) krijgt of zelfs nieuw wordt. Het voertuig dient dan ook aan de nieuwere eisen te voldoen.

Dus ik kan wel een compleet andere motor en aandrijflijn monteren, maar het chassis moet dan origineel blijven. Zodra ik de voorste kokers vervang door een buizenframe of iets anders heb ik 2/3 aangepast en vervalt de identiteit... hmm, dat maakt het allemaal zeker interessant.

Maarrrrr... mag ik dan ook geen aanpassingen aan het chassis doen? Al is het bijvoorbeeld maar een inkeping in de koker, of een versteviging waar nodig? Als ik het zo lees bedoelen ze Ãcht het compleet vervangen van ÃÃn van de delen, niet het aanpassen van.
Antwoord
265gl schreef:Stuurbekrachtiging? Mijn 265 heeft het ook al 1977.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Daarom noemde ik ook de 240 en niet de 2-serie.
De 260 is sowieso veel meer op luxe gericht dan een 240 in de beginjaren. Want als ik onze 242 uit 77 bekijk is dat toch een redelijk kaal "hok" in vergelijking met bijn 245 Turbo uit 83..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Even een foto van mijn nieuwe griptangenset. Mijn hand ter referentie voor het formaat.

[Afbeelding: c40025fb65c1bdf82c2b427002fff689_view.jpg]

Op de site van HBM kun je op ÃÃn foto zien dat er "mini" op de verpakking staat. En de afmetingen gaan blijkbaar over de hÃle tang, niet de bek van de tang.

Maar goed, boeiend. Altijd handig om te hebben.
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Maarrrrr... mag ik dan ook geen aanpassingen aan het chassis doen? Al is het bijvoorbeeld maar een inkeping in de koker, of een versteviging waar nodig? Als ik het zo lees bedoelen ze Ãcht het compleet vervangen van ÃÃn van de delen, niet het aanpassen van.
Zoals ik het lees mag aanpassen wel. Ik denk echter dat als je Ãn vooras/voorwielophanging doet Ãn motorblok, bak en achteras dat het dan teveel van het goede is. Maar goed, wellicht handig om dus ook eens te informeren bij de RDW op het moment dat je plannen wat meer vorm krijgen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
My first griptangenset. Maar je kan ze gewoon terug sturen toch? Consumenten bescherming.
Antwoord
Arn02 schreef:My first griptangenset. Maar je kan ze gewoon terug sturen toch? Consumenten bescherming.

Ow, dat kan vast, maar da's te veel moeite. Die dingen kosten geen drol en ik weet zeker dat ik er een keer gruwelijk blij mee ben als ik ergens iets vast moet lassen en geen plek heb voor een volwassen griptang.

Dit zijn gelukkig niet de enige griptangen die ik besteld heb, dus het is geen ramp. Die andere zijn gelukkig groot genoeg Wink

[Afbeelding: 9f5f8eb172d69b2fb9c1fdfd76682042_view.jpg]
Antwoord
Gisteravond ben ik natuurlijk weer meteen de garage in gedoken om verder te gaan met het plaatwerk en lassen.

Als eerste heb ik het onderste stuk van het andere voorscherm ook geprobeerd te repareren. Hier was de schade een stuk minder dan de andere kant, dus dat was wat makkelijker qua plaatwerk. Ik had ergens gelezen of gehoord dat het goed was om wat ruimte tussen de panelen te houden, maar dat was een ontzettend slecht idee. Toch geprobeerd, maar zoals je aan de lelijke lassen en het slechte resultaat (ongelijk) kan zien was dat een eens-maar-nooit-weer:

[Afbeelding: 2c9180eb149cb295915636af8baa984b_view.jpg]

Gelukkig kan ik het waarschijnlijk met de vertinset (duuuuurt laaaaang!) mooi maken.

Daarna heb ik geprobeerd het gat van de antenne dicht te lassen. Hiervoor heb ik een "muntje" op maat geslepen tot deze strak in het gat paste. Maar hoe zet je zoiets vast? Ik dacht: ik gebruik mijn nieuwe bigass magneet er onder. En dat was wederom een superslecht idee. Ik dacht even dat het lasapparaat opgevoerd was en het gas uit, zo hard spetterde en vlamde het ding toen ik het muntje vast wilde tacken. Wtf? Na kort na te denken eigenlijk heel logisch... gesmolten metaal en een huge magneet... Die grote magneten hoor je dus niet rÃcht onder je laswerkje te gebruiken. Les nummer 2.

[Afbeelding: 6f57010b5f37f8ab11d4ecfb81ca4225_view.jpg]

Na drie puntlasjes bleef het muntje van zichzelf hangen en heb ik de magneet weg kunnen halen en de rest kunnen lassen. Dat ging best goed. Het ziet er nog steeds niet heel mooi uit, maar ik ben tevreden over het resultaat. Het paneel is niet vervormd en er zit alleen wat hoogteverschil in wat makkelijk op te lossen is als ik mijn vertinset ontvangen heb (duuuuur laaaaang!).

Daarna ben ik nog wat gaan oefenen op kleine stukjes plaat. Recht op elkaar, haaks op elkaar, proplassen in ponsgaatjes, etc. Dat ging steeds verdienstelijker. Zelfs een paar lassen kunnen maken waarvan ik een foto durfde te maken:

[Afbeelding: 4bb1e82ae27b7450454b66e70c2fe85f_view.jpg]

Meteen een vraag: als ik zo plaatjes aan elkaar las, dan bak ik er aan het eind altijd doorheen (zie de inkeping helemaal rechts)... hoe voorkom ik dat?

Als laatste heb ik nog een berg puntlassen op de onderkant van dat plaatje gemaakt. Ik merkte dat ik het amerpage te laag heb staan en niet zo'n goede inbranding kreeg. Ook komen er dan snel "bergjes" met luchtbellen in de punten te zitten (links op de foto). Rechtsonder had ik het apparaat wat harder gezet en dat ging al beter.

[Afbeelding: 243f79da528d05a4b7c934be145cf104_view.jpg]
Antwoord
Ruimte ertussen werkt juist wel altijd goed bij mij.

Ooit gaf gebruiker Manne_87 op turbobricks (topic: http://www.turbobricks.net/forums/showth...p?t=302766 ) een hele goede tip, die mij heel erg heeft geholpen en ik zelf nooit op was gekomen.

I just fitted the new one on top of the old one, and tacked it. Then I cut through both, that leaves a nice gap to weld in.
[Afbeelding: 2z72wlt.jpg]

Het gat tussen de platen moet ongeveer zo dik zijn als een slijpschijf (1mm of max 2mm) en je moet de toorts 45 graden houden ten opzichte van de platen.

Even snel uitgetekend hoe ik het bedoel.
[Afbeelding: c44e1cb188.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik denk dat ik een tà ruime spleet heb gehouden tussen de platen dan. Ongeveer 2-3 mm. Ik zal het nog eens op die manier proberen, maar dan met een kleinere tussenruimte. Uiteindelijk is het me wel gelukt om de spleet te vullen door een koper buisje te gebruiken, maar dat heeft vÃÃl tijd gekost om dat ding steeds te verplaatsen.

Overigens is het vastzetten en weer doorslijpen van twee overlappende panelen wel een goed idee, dan sluit het altijd perfect op elkaar aan. Dat ga ik bij het volgende gat ook eens proberen. Eerst een overlappend plaatje vastzetten, dan door beide platen slijpen en dan pas buttwelden (hoe noem je dat in het Nederlands, trouwens?).

Edit: net schiet me iets te binnen wat misschien makkelijk is om te maken: als ik nu eens een paar lengtes koperbuis neem en plat sla. Dan houd ik een paar "stroken" koper over die waarschijnlijk redelijk makkelijk te vormen is. Deze kan ik dan naar behoeven buigen om achter een paneel vast te klemmen en ze een goede ondergrond te bieden voor het lassen. Misschien werkt het wel niet, maar dat kan ik wel even proberen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.796 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.357 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.857 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.379 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)