Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
#71
Ah ja, een sleufje slijpen is een makkelijke oplossing. Dat ga ik (over)morgen proberen.

Ondertussen had ik vandaag niet veel zin om in de garage te zijn en ben ik vast een beetje gaan dromen over de toekomstige swap. Ik weet dat ik eerst maar eens de auto een beetje netjes moet krijgen voor ik daar mee aan de gang ga, maar een beetje research vooraf kan geen kwaad Smile

Nu zijn er veel voor de hand liggende swaps, zoals een B230 turbo, of een BMW M50 blok, maar ik ben graag eigenwijs en "uniek". Nu word er nogal snel 2JZ of V8 geroepen, maar da's allemaal duur en moeilijk. De monteur van de las-shop waar ik zaterdag was is thuis in de Mercedessen en dat zette me aan het denken.

Iedereen die een beetje thuis is in driften of tjoenen heeft vast wel eens gehoord van Team Black Smoke uit Scandinavië. Die trekken veel bekijks met hun oude Mercedes drifter. Na wat onderzoek blijkt dat daar een Mercedes OM606 blok in ligt. Da's een 3 liter 6 cylinder die schijnbaar relatief eenvoudig op te voeren is tot 400 en ruim daar overheen. Blijkbaar op stock internals met alleen een aangepaste brandstofpompt (elektronisch > mechanisch, en da's ook meteen het moeilijke/dure) en een lompe turbo.

Nu is een 6 cylinder een beetje groot voor een 142, maar ik denk dat dat relatief eenvoudig pas te maken is, zeker als er toch gelast en gefabriceerd moet worden aan de tunnel en het schutbord om plaats te maken voor iets niet-volvo's.

Afgezien van het hele pas maken spreekt het idee van een diesel drifter me wel aan. Zeker met dat blok, wat schijnbaar onbreekbaar is. En het belangrijkste vind ik nog wel: simpele techniek. Geen ingewikkelde ECU's, sensoren en bedradingen. Gewoon een grote turbo, instelbare turbodruk (2+ bar) en gaan met die banaan. Geen dure mappings, standalone ecu's en moeilijke problemen.
Antwoord
#72
Volgens mij is bijna iedere swap in een 100-serie lastig, omdat er veel minder ruimte is dan in een 200-serie. Misschien is mercedes dan helemaal geen gek idee, want die hebben een hoop van hun blokken rechtop staan ipv onder een hoek. Ik weet niet of dat met deze ook zo is, maar goed. Klinkt als een uitdaging.
Antwoord
#73
een V6 is korter dan een B20.. vroeger werd ook de Ford V6 ingebouwd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#74
Arn02 schreef:Volgens mij is bijna iedere swap in een 100-serie lastig, omdat er veel minder ruimte is dan in een 200-serie. Misschien is mercedes dan helemaal geen gek idee, want die hebben een hoop van hun blokken rechtop staan ipv onder een hoek. Ik weet niet of dat met deze ook zo is, maar goed. Klinkt als een uitdaging.

Nu heb ik met de Volvo's nog niet meer ervaring dan een kwartiertje in de motorruimte staren, maar ik zie een hoop potentiele ruimte voor het blok. Als je de radiator verplaatst en die shroud (ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet) verwijderd heb je volgens mij best wat ruimte extra.Ik heb sowieso het idee om de voorste balk (net als bij jou) removable te maken, zodat de swap iig makkelijker word. Daarbij kan ik deze balk natuurlijk ook een stukje verplaatsen of een "bolling" geven om wat extra ruimte te maken. En als dat allemaal niet genoeg is kan het schutbord ook altijd nog verplaatst worden. Al is dat wel een laatste redmiddel, want ik weet dat dat niet makkelijk is.

Als ik effe google op de afmetingen van een OM606, dan lees ik dat ie 34" (ruim 86 cm) is van voor naar achter. Het blok staat een beetje schuin en is bovenin aardig breed (68cm volgens internets). Dat lijkt me niet zo'n probleem, behalve dat die gekke brake booster waarschijnlijk wel in de weg zit. Nu heb ik me nog niet zo erg verdiept in dat systeem, maar als dat de grootste hindernis is, dan is daar vast wel iets voor te verzinnen.

Maar goed, ik ben nog niet zo bezig met de exacte plaatsing. Ik moet eerst eens weten welke richting ik op wil. Diesel of benzine? Met of zonder turbo? V-blok of in-lijn? Moderne techniek of ouderwets?Als ik dat weet, dan kan ik een specifiek blok gaan zoeken.

edit: nog wel een plaatje van iets wat ik gelast heb wat wel (redelijk) gelukt is. De gaatjes in de achterplaat waar een superlelijk mistlicht opgeschroefd zat. Áls die al terug komt hang ik die mooi ergens aan de bumper met een makkelijke stekker om hem alleen voor de APK te kunnen monteren.

[Afbeelding: 281cd0014b22c507b05851a9f646ae0b_view.jpg]
Antwoord
#75
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een brandstoftank uit een boot? Het valt me op dat een RVS tank of een kunststof tank een stuk goedkoper is dan de tanks die in de racerij verkocht worden. Ik vraag me af waar het grote verschil in zit...
Antwoord
#76
Geen ervaring mee, maar ik zou zelf wel een automotive tank nemen. Die zijn FIA goedgekeurd volgens mij, en dat schuim in die tanks zit erin om de brandstof te stabiliseren, Zodat je in de bochten ook brandstof hebt.
Tevens moet je een brandstoftank hebben, die vanuit de buitenkant van de auto bij te vullen is. is een APK-vereiste en met zicht op de omkeuring van jouw auto na de swap zullen ze daar zeker naar gaan kijken. (mijn broer had bij zijn kever ook de tankklep onder het kofferdeksel en dat werd ook afgekeurd)

Dus zoiets:
[Afbeelding: 4688612305.jpg]

[Afbeelding: 4605658943.jpg]
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#77
Boutgaatjes dichtlassen gaat al aardig, alhoewel ik best wel wat poreusheid in die las zie zitten van hieraf. Misschien heb je meer gas nodig, of is er nog teveel viezigheid in het lasbadje.

De 140 is gebouwd voor de B18 en B20 motoren, en niet meer. Toen ze een 6 cil erin wilden, moest de voorkant al langer en de ophanging zwaarder (dat werd de 164). De 240 is een veel flexibeler motorplatform, want ontworpen voor een 4 cilinder, en een V8 (uiteindelijk V6) en een 6 inlijn diesel (bleek er later ook in te passen, met zwaardere voorveren en nog zo wat kleinigheidjes).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#78
Waarschijnlijk viezigheid.. de gaatjes die mooi zijn waren schoon, de andere hebben aan de binnenkant van de klep een soort bitumen troep zitten. Waarschijnlijk ooit er op gespoten als roestwering nadat die gaten geboord waren.

Ook weer een tip voor mezelf: zorgen dat BEIDE kanten van het materiaal schoon zijn, en niet alleen het oppervlak waar ik op las.

Ik heb inmiddels contact met een specialist op het gebied van die Mercedes dieselblokken en heb bijna een beeld van de totale kosten van zo'n 400+pk blok. Het complete blok, inclusief donorauto, ombouw van de pomp en een grote Holset (HX40/HX55) turbo moet voor minder dan 4000 euro te doen zijn.

Dan komt natuurlijk nog de vraag voor een versnellingsbak die al dat koppel aan kan (600+ nm), een cardanas op maar maken en het ombouwen van de achteras en -ophangening.

En even hardop denkend voor het passend krijgen van dat blok in een 142... als ik nou eens hÃÃl simpel denk en ik zaag bij de Volvo alles voor het schutbord af en doe hetzelfde bij een donor-E300TD. Dan de kokerbalken over zetten en een frame maken waar de Volvo schermen weer aan gemonteerd kunnen worden. Da's misschien wel lastig te maken, maar qua swap de makkelijkste oplossing, omdat je het complete subframe, ophangen en alles overneemt van die Mercedes. Dan heb ik meteen de ophanging, remmen, etc. geupgrade.
Antwoord
#79
Kan je niet makkelijker de 300TD opvoeren en achterop 'Volvo 142R' schrijven?

Er zijn Zweden zat die dragracen en zijwaarts rijden met oude Volvo's, maar dan hollen ze hem helemaal uit en vervangen de binnenkant door een buizenframe, daar zou elke body op kunnen staan. Ter illustratie: http://bilsnack.automotorsport.se/forum/...rbo-Busbil Ga eens kijken bij savarturbo.se, daar zitten de meest vindingrijke types.

De internationaal denkende Zweden posten het eindresultaat ook wel op turbobricks, is een stuk leesbaarder, zoals: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=177323 mooie combi van Camaro V8 en FH16 turbo!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#80
Dat is wel makkelijker, maar niet leuker Wink

Zo'n buizenframe heb ik ook al aan zitten denken, maar dan word het wel Ãrg leip allemaal... mijn initiële plan van een simpele swap is al de deur uit en nu zou ik dadelijk meteen beginnen met een volledig buizenframe, nog voor ik uberhaupt de auto een beetje opgeknapt heb.

Waarom loopt zoiets bij mij toch altijd zo snel uit de klauwen... Tongue
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.798 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.672 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.408 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.860 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.150 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.390 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)