Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 November 2015, 08:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 November 2015, 09:22 door Marc1970.)
Op die foto van Henk zie ik ongeveer wel waarom dat die buis niet vastklemt, ten eerste omdat-ie ingevet is, en ten tweede omdat onder de klembeugel weerskanten nog een ringetje ligt. Zo gaat die beugel nooit strak om het rubber raken.
Buis ontvetten, ringetje weghalen en nog eens proberen.
De stuuras-in-buis verhouding en de veer daaronderin zien er compleet (redelijk is een beter woord) normaal uit voor mij.
Misschien kan die onderste veer wat olie en/of vet gebruiken, ik heb gisteren een stuurkolom uit elkaar gehaald en het onderste kogellager en diens omgeving waren een stuk droger en roestiger dan de bovenste.
Het veerschoteltje zit best klem om de stuuras en zou in combinatie met roest kunnen werken als een soort 'non-return valve' waardoor de stuuras door de jaren niet middenin de buis zweeft maar in het onderste uiterste belandt (wat een paar mm teveel is).
Of het stuur zit niet vast of is niet dik genoeg, de druk van het stuur zet de onder- en bovenveer in de stuurbuis op spanning
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Misschien dat de buis vettig is inderdaad. Ik zal hem de remmenreiniger er op los laten.
Dat van die ringetjes is inderdaad ook een goede tip. Ze zaten er niet, de originele breekbouten waren nog gemonteerd. Het zijn borgringetjes, maar beter gebruik ik loctide.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wellicht helpt het nog om in de beugel een gaatje te boeren, dik zat voor M5/6, draad tappen en zodoende een borgboutje teplaatsen, of 2..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Veerringen zijn natuurlijk prachtig maar leg ze dan direct onder de kop van de bout, en passend.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
kijk, dit plaatje zocht ik.. zo zat het op het laatst bij mij.. toch een flinke afstand..
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Marc1970 schreef:Veerringen zijn natuurlijk prachtig maar leg ze dan direct onder de kop van de bout, en passend.
ik vergis me, de veerringen liggen onder de kop van de bout. De ringen die jij bedoelt zaten er al!!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
henqui schreef:ik vergis me, de veerringen liggen onder de kop van de bout. De ringen die jij bedoelt zaten er al!!
weghalen dus..!
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
vandaag nog even gekeken, de stang 'slingert' inderdaad een beetje. Ik heb hem onder bij het stuurhuis nog iets verder erop geschoven. Maar dat het nu echt beter is...
De veiligheidskoppeling zit netjes tegen elkaar, maar hij stuurt voor geen meter: Zwaar dus. Het is net of het stuurhuis veel te strak staat afgesteld, maar ik ben daar recentelijk niet aan gekomen. Ook zit het stuur strak op het plastic kapje dat erachter zit, en is ook het kapje weer strak tegen het dashboard komen te zitten...
Ik zit lekker te klungelen...
Volgende keer ga ik doen:
- stuurkolom nog verder naar boven halen ('t lijkt wel of hij weer naar beneden is gekomen!)
- buitenmantel stuurkolom ontvetten
- ringen onder de bovenste klem weghalen
- iets verzinnen om het rubber manchet dikker te maken, zodat de klem beter de stuurkolom vastklemt
- ook bij de klem aan de onderkant
- onderste stuurstang (dat losse koppelstuk) weer terug omhoog halen tot er 1 inch op de spiebaan zit
- eventueel stuurhuis losser zetten als hij nog steeds zwaar stuurt
Nog meer tips iemand?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dikker maken met stukjes binnenband. Het stuurhuis mag alleen in de rechtuitstand iets weerstand bieden. Iets naar links of rechts en het stuur moet meteen speling krijgen, in de uiterste stand belachelijk veel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
is het nu zo dat de stang in de buitenmantel axiaal heen en weer kan bewegen, en dat de veren aan beiden uiteinden de stang 'in het midden' houden?
Ik kan me in dat geval voorstellen dat de mantel nog steeds goed geklemd zit en dat de binnenstang te ver naar onderen is getrokken, waardoor alles gaat aanlopen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68