26 November 2008, 14:56
Voor degene met zwabberig stuurgedrag: in de stuurstang zit een 'collapsible link', een ca. 30 cm lang stangetje met aan beide uiteinden rubbers die losschieten mocht je ergens tegenaan botsen, zodat het stuur niet in je sternum eindigt. Prachtig systeem.
Maar bij twee auto's heb ik gevonden dat de bovenste 2 rubbers al half uit de houder waren geduwd, wat weer extra speling op het stuur geeft, en uiteindelijk de rubbers mangelt. Dus:
- Haal de "link" er tussenuit (4 borgmoertjes).
- De rubbers kan je met wat zeepwater weer in de houders drukken.
- Zet de "link" weer terug en alleen onderaan weer vast.
- Het nu ontstane lengteverschil bij de bovenste boutjes v.d. "link" kan je oplossen door ten eerste het stuur wat uit het dashboard te trekken zodat er een paar mm tussenruimte ontstaat (en het stuur niet meer eeuwig tegen het dashboard schuurt). Ten tweede maak je de klem waarmee de stuurstang onderaan op het stuurhuis zit los, en tikt de klem naar beneden, verder de splines op. Volvo geeft daar natuurlijk een waarde voor op, de afstand klem - stuurhuis bedraagt 27+/-5 mm.
Maar bij twee auto's heb ik gevonden dat de bovenste 2 rubbers al half uit de houder waren geduwd, wat weer extra speling op het stuur geeft, en uiteindelijk de rubbers mangelt. Dus:
- Haal de "link" er tussenuit (4 borgmoertjes).
- De rubbers kan je met wat zeepwater weer in de houders drukken.
- Zet de "link" weer terug en alleen onderaan weer vast.
- Het nu ontstane lengteverschil bij de bovenste boutjes v.d. "link" kan je oplossen door ten eerste het stuur wat uit het dashboard te trekken zodat er een paar mm tussenruimte ontstaat (en het stuur niet meer eeuwig tegen het dashboard schuurt). Ten tweede maak je de klem waarmee de stuurstang onderaan op het stuurhuis zit los, en tikt de klem naar beneden, verder de splines op. Volvo geeft daar natuurlijk een waarde voor op, de afstand klem - stuurhuis bedraagt 27+/-5 mm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969