Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die pinnen laten het stuurhuis omhoog schuiven zonder dat het stuur in je middenrif eindigt, mocht je geramd worden door een boom. Alle gekke scheve en uitpuilende rubbers bij elkaar hebben nog steeds geen los stuur opgeleverd, dat systeem zit prima in elkaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
nee da's wel waar, een ander soort braakbout dan i.p.v. een pin ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
bij mij 'vielen'de bovenste dus uit de rubbers, omdat de buis vanuit het interieur afzakte, zeker 2,5cm.. en daarvoor kwam de halve maan tegen de steun van de RBK.. gevolg, vastlopen.. kan lastig zijn..
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
ik denk dat de klemmen niet genoeg klemmen en dat de rubbers(manchetten) misschien ook vervangen moeten worden... in ieder geval is het iets wat ik in ieder geval regelmatig ga controleren.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
henqui schreef:ik denk dat de klemmen niet genoeg klemmen en dat de rubbers(manchetten) misschien ook vervangen moeten worden... in ieder geval is het iets wat ik in ieder geval regelmatig ga controleren.
..een sleuf in de buis voorkomt dat ie verder naar beneden kan, het is echt het materiaal in de buis.. Ik moest de rubbers met een hamer van de buis slaan..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 November 2015, 10:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2015, 10:07 door Marc1970.)
De link met 4 rubbers voorkomen dat het stuur naar binnen komt. Aan de andere kant, zegt het handboek onder het kopje 'Steering column journalling', kan het hele stuur met buis en al ook naar beneden schuiven in die twee dikke rubbers, 'if the driver is thrown against the steering wheel'.
Maar die rubbers zitten inderdaad behoorlijk klem om de buis geplakt na 40 jaar, je zal er met een flinke smak tegenaan moeten vliegen. In die buis zit niks behalve de stuuras, kogellagers boven en onder, en twee stevige korte veren die van boven en onder even hard drukken. ALs het stuur op de as zit zal er nog 1 mm axiaal speling zijn hooguit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:De link met 4 rubbers voorkomen dat het stuur naar binnen komt. Aan de andere kant, zegt het handboek onder het kopje 'Steering column journalling', kan het hele stuur met buis en al ook naar beneden schuiven in die twee dikke rubbers, 'if the driver is thrown against the steering wheel'.
Maar die rubbers zitten inderdaad behoorlijk klem om de buis geplakt na 40 jaar, je zal er met een flinke smak tegenaan moeten vliegen. In die buis zit niks behalve de stuuras, kogellagers boven en onder, en twee stevige korte veren die van boven en onder even hard drukken. ALs het stuur op de as zit zal er nog 1 mm axiaal speling zijn hooguit.
er kwamen ook nog wat schifjes uit, zal de bodem van de veer zijn.. dan verwacht ik, als je de veren verwisseld, de boel is opgelost, de onderste is gewoon ingezakt..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Schijfjes bij wijze van veer-onderlegger, kleine veerschotels. Er zit geen 2,5 cm ruimte in die buis. De veren in mijn reservestuurkolom (uit een afgeragde 145) zijn 23 mm vrije lengte, en ingedrukt tussen het stuur blijft er 10 mm over per veer. Als je vervolgens nog heel hard op de stuuras drukt veert de onderste nog 2 mm verder in. Dan zitten de veerwindingen op elkaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
26 November 2015, 22:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 November 2015, 23:30 door henqui.)
Marc1970 schreef:Maar die rubbers zitten inderdaad behoorlijk klem om de buis geplakt na 40 jaar, je zal er met een flinke smak tegenaan moeten vliegen.
Ik had de bouten/moeren los en kom hem vanuit de motorruimte met wat knijpen op een waterpomptang op de bovenste flenzen de buis zo naar boven krijgen.
Zie markering op de buis:
Wat zal het nou zijn? Een combinatie wellicht?
Op deze foto zie je dat het veerschoteltje wel wat laag zit, er zit bovenin ook een veer, die waarschijnlijk is ingezakt?
Wat me ook opviel: het kapje achte het stuur zat erg in het dashboard geklemd, volgens mij ook een teken dat de gehele kolom naar beneden is gezakt.
Je ziet de groef nog zitten:
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
henqui schreef:Ik had de bouten/moeren los en kom hem vanuit de motorruimte met wat knijpen op een waterpomptang op de bovenste flenzen de buis zo naar boven krijgen.
Zie markering op de buis:
Wat zal het nou zijn? Een combinatie wellicht?
Op deze foto zie je dat het veerschoteltje wel wat laag zit, er zit bovenin ook een veer, die waarschijnlijk is ingezakt?
Wat me ook opviel: het kapje achte het stuur zat erg in het dashboard geklemd, volgens mij ook een teken dat de gehele kolom naar beneden is gezakt.
Je ziet de groef nog zitten:
groef idem.. stuur aanlopen op kapjes.. mijn veerschotel was nog verder uitgezakt.. waterpomptang heb iik idd ook gebruikt, om er de ty-rips omheen te trekken..