Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is geel en het.. V1.2
Gisteren lagen er mooie zuigertjes voor opgeboorde B20 motoren op de beurs, al wat kunnen vinden?


Sent from my iPad using Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Gisteren lagen er mooie zuigertjes voor opgeboorde B20 motoren op de beurs, al wat kunnen vinden?


Sent from my iPad using Tapatalk
bij Flok Boer idd, vanmorgen even met um staan kleppen.. De zuigers heb ik inmiddels al en passen ook al mooi in het blok. Morgen ga ik de krukas weer ophalen en dan wordt ie binnenkort gebalaceerd, met vliegwiel en zo.. en daar gaat nog wat ijzer af.. Zuigers met drijfstangen ga ik zelf op gewicht brengen, en dan hoop ik binnenkort de ontbrekende ringen en lagers binnen te krijgen, dan kan het opbouwen starten. In principe mag ik het zelf doen bij de revisiemeneer.. en da's wel leuk natuurlijk..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
flok is zeker instaat goeie blokken te bouwen. de combi dir achter zn stant stond zit een b25 in. rijdt echt geweldig!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Laurens Zondag schreef:flok is zeker instaat goeie blokken te bouwen. de combi dir achter zn stant stond zit een b25 in. rijdt echt geweldig!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
ja da's een mooi maar prijzig setje.. Daar heb je eigenlijk ook een doorzichtige cartrepan met LED-verlichting bij nodig.. Vanmiddag de krukas en zuigers/stangen opgehaald bij de reviseur. Krukas wordt gebalanceerd (weet nog niet precies waar..) en de rest ga ik 'opschonen' en op gelijk gewicht brengen. Alle beetjes helpen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
DIY drijfstangen balanceren:
[video=youtube;QLpiF0E0EJU]https://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU[/video]
Antwoord
DIY cilinders uitwegen:
[video=youtube;_YMMQnBdVW4]https://www.youtube.com/watch?v=_YMMQnBdVW4[/video]
Antwoord
moet ik ze wel weer uit elkaar trekken.. maar..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Volvo vindt dat de B20 stangen 6 gram max mogen verschillen en de zuigers 10 gram, dat is 1%. En dan worden ze nog op 'handige ' wijze bij elkaar gezocht, en gemarkeerd als set. Iemand gaat ze uit elkaar halen en wegen, om tot de conclusie te komen dat het goed in elkaar zit:

Also, since this engine never has been realy smooth I will have the crank shaft balanced. I also measured the weight of the piston and rods:

#1 piston 579 grams, con rod 817 grams.
#2 piston 581 grams, con rod 822 grams.
#3 piston 579 grams, con rod 814 grams.
#4 piston 581 grams, con rod 822 grams.

This adds up to a total (including the piston pin (all 151 grams) of:
#1 1547 grams.
#2 1554 grams.
#3 1544 grams.
#4 1554 grams.

I know the conrods are marked but is there any harm in redistributing the rods so I have a better weight distribution? Currently the heaviest piston are on the heaviest conrods. I thought I might just match the heavy pistons with light rods and vice versa. But is it more important to have #1 and #4 have the same weight (and #2 and #3) or should #1 and #3 (and #2 and #4) match? (like it current)


Ben,
It looks like they got it selected pretty well, with 1 and 3 opposite as
are 2 and 4. For the difference in weight they are arranged for best
balance. You DEFINITELY don't want the sum of 1 and 4 much different from
the sum of 2 and 3, since 2 and 3 balance against 1 and 4.

Heel lang verhaal samengevat: https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
thanks Marc.. ik ga eerst eens een lamellenschijf uit de doos trekken, en het spul uit elkaar, en de keukenweegschaal aanslingeren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Uit nieuwsgierigheid? Wat ik bedoelde te beweren, is dat Volvo het draaiende gedeelte tot in de puntjes voor mekaar had.

3098 vs. 3101 gram voor beide 'sets' is maar 0,1% verschil, je kan voor die laatste 3 gram gaan, maar bij 5000 rpm ga je dat niet voelen gok ik (mijn standaard motortjes razen dan perfect rond). Zeker als je ook nog de 5000 rpm draaiende massa van krukas, vliegwiel, drukgroep en prise-as daarbij optelt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het is geel en het.. Jambon 16 11.583 2 November 2014, 13:42
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)