Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is geel en het.. V1.2
Het definitieve plan is gesmeed, en dat heeft niets met dure zuigers te maken.

Het revisiebedrijf gesproken, aparte dingen besteden zij ook uit, lees B20 naar B22 bijvoorbeeld. Dus nu wordt mijn budgetje kunstmatig gespaard. De kop heeft nagenoeg alle kleppen nieuw nodig, die komen uit een donor kop. De geleiders zijn eigenlijk prima, maar vanwege warmte afvoer ga ik toch voor die bronzen dingen.. zodra ze weer leverbaar zijn komen er nog van die luxe tuimelaars bij. Hij gaf aan de cilinders toch te willen meten om te zien of nieuwe zuigerveren kunnen volstaan ondanks de grootste overmaat zuigers die er nu inzitten, je weet ut niet.. Dan blijft het dus voorlopig een leuke 2.0..

B22 komt later wel, dan heb ik de hardware vast in huis.. (hoef ik me voorlopig ook niet zorgen te maken over het embleem aanpassen..)

Heb ik nog wat hersenspinsels, dus denk maar mee of spui je ervaringen..

Waterdamp/methanol in de inlaat, daar zijn inmiddels leuke plug&play sets voor, vaak moet het inlaattraject wel worden aangepast, maar het levert zeker op. Vandaag heeft ons Pandaatje weer duidelijk bewezen, het ding loopt gewon veel beter en prettiger. Zo ook mijn tuut als ie rijdt op zo'n moment..

Intercooler, uiteraard voor turbooos, maar, koeler = koeler.. daar moet een carburateurmotor toch ook van kunnen profiteren..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Intercooler zonder druk erachter lijkt mij alleen maar een obstakel in het aanzuigtraject eerlijk gezegd. Je kan beter spelen met de lengte van de aanzuigkelken (trompetten) op de carburateurs .
Antwoord
Jambon schreef:B22 komt later wel, dan heb ik de hardware vast in huis.. (hoef ik me voorlopig ook niet zorgen te maken over het embleem aanpassen..)

Een setje B21E drijfstangen en zuigers lenen zich ook prima voor dit doel. Als je zo'n blok vind wil ik de nokkenas (D-as) wel overnemen.

Jambon schreef:Intercooler, uiteraard voor turbooos, maar, koeler = koeler.. daar moet een carburateurmotor toch ook van kunnen profiteren..?

Heb hier een paar jaar geleden ook een vraag over gesteld. Maar de conclusie was toch wel dat het zinloos is/was... Maar mss kun jij het tegendeel bewijzen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Intercooler heeft pas zin als de lucht warmer is dan de omgeving, anders vind er weinig warmte afgifte plaats. Bij een turbo komt dat door het comprimeren van de lucht (energie die de turbo erin duwt word gedeeltelijk druk, andere gedeelte is afval, namelijk warmte). Als de lucht in je inlaattraject te warm is zonder turbo, dan kun je dat beter bij de bron aanpakken. Je filters voorzien van een aanzuig ergens voorin bijvoorbeeld. Een mooie luchtfilterbox met aanzuig vanuit het front werkt daarom voor veel auto's dan ook beter dan een open filter (warme lucht van rond de motor).

Sent from my iPad using Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
^ Dat dus.
Antwoord
Gelukkig wist Volvo dit ook al en hadden latere 140's een luchtinlaat achter de grille. Dat zou ik erop zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Tja, die losse filtertjes smoelen welleuk, maar bij deze temperaturen raken de SU's snel over de kook, en de inlaatlucht is ook ellende onder de kap.. dus dat wordt een beter inlaattraject met eventueel een conusfilter achter de grill. Heb dat ook gezien bij een P1800 vorig jr op VKB, losse filtertjes voor het concours, en een moderne toeter voor het rijden..

ok, een B21A heb ik al gevonden, en dat onderblok met de 8gats dus ook al..(zie ook distributienetwerk..)

ister nog iemand met vligwielervaringen..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Wordt vaak een CAI of cold air intake genoemd. Je kan een airbox om je aanzuigkelken maken en dan een dikke slang naar voren. Zie voorbeeld van een Alpina motor in een 02-tje. Weliswaar met itb's maar principe blijft hetzelfde.

[Afbeelding: BMW-2002-Alpina-Bild-04.jpg]
Antwoord
Juist, als je dat een beetje netjes aanpakt dan kan het best 'periodiek correct' smoelen denk ik.

Sent from my iPad using Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volgens mij had volvo al zoiets als ik me niet vergis hoor dus zou even moet3n zoeken zijn maar moet zeker uitvoerbaae zijn

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het is geel en het.. Jambon 16 11.023 2 November 2014, 13:42
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)