Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Omdat mijn 244 met B21A alleen op LPG loopt en ik graag ook weer op benzine wil kunnen rijden, heb ik vanmiddag de carburateur uit elkaar gehaald. Omdat onder andere het membraam van de zuiger gescheurd is, en de motor alleen redelijk goed stationair liep op de choke, wil ik de carburateur helemaal gaan reviseren. Welke revisieset heb ik nodig? Ik ben er geen tegengekomen voor een 175 CD-2, wel voor een 175 CD, 175 CD S, 175 CD-2 SE en nog een aantal andere varianten. Is een van deze sets ook voor mijn carburateur te gebruiken, of heb ik niet goed genoeg gezocht?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Deze site was ik al tegengekomen, ik heb er alleen niet gevonden wat ik zocht. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de 175 CD-varianten, m.a.w. welke revisieset zou ik eventueel kunnen gebruiken?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 May 2015, 09:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2015, 13:17 door Rob.)
Volgens het boekje heet de carb van de B21A een Solex (Zenith) CD, niks meer. Download dit boek,
TP11740-2 heet het.
Er hangt een koper plaatje aan de carb met daarop het typenummer, bij Burlen (zenithcarb.co.uk) kan je dit invoeren. Op het deksel staat Stromberg CD-2 of van alles, die deksels zijn op allerlei varianten dezelfde, niet op letten wat het deksel zegt.
Ik heb een bestandje van www geplukt ooit,
ZS-Volvo reservdelar.pdf, staan alle B21A carbs in (die dan CDSE heeft ineens), de service kit is CDSK6, de revisiekit tot 1979 CDRK45 daarna CDRK46 en in 1981 CDRK48.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Even een vervolgvraag, ik was ook al een tijdje op zoek naar deze info.
Ik hoorde op de sleuteldag dat er teflon naalden zijn die vanwege de verminderde slijtagegevoeligheid erg geschikt zijn voor gebruik met LPG.
Ik zie alleen nergens op webshops (bijv.
http://bccp.eu/) vermeldingen over teflon.
Weet iemand waar dit wel te krijgen is?
Anders wil ik wel zo'n vacuümsysteem erop bouwen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb inmiddels begrepen dat het vacuumsysteem niet altijd werkt, en de boel dus toch verslijt. En een teflon naald en buis gaan misschien wat langer mee, maar lang niet afdoende. Ik wil het volgende uitproberen. Een gaatje met draad tappen boven in de zijkant buis, een putje boren in de schacht van het dempertje / zuigertje, vervolgens dmv een 'imbusstelschroefje met kogeltje' en een vleugelmoertje de boel bovenin blokkeren. Zo blijft de boel op LPG bovenin zitten, scheelt nog wat in reactie op het pedaal en 'niets' slijt. Om op benzine te rijden moet je wel even de klep openen en het boutje lossen zodat de zuiger z'n werk weer doet.
'Niets' slijt wil dat nog niet zeggen. Bv de vlotter hangt er maar een beetje bij in de lege vlotterkamer, en stuitert voortdurend op en neer, op de veerkracht van het gewricht waar ie aan hangt. Uiteindelijk ligt ie steeds lager en slijt ie door (lek dus) op de bodem. Met als gevolg dat de boel overloopt.. en dan heb ik het nog niet over het vast zitten van de vlotternaald vanwege het benzine-residu..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is de hele teflon naald een urban myth. Om verder te borduren, vermoedelijk kan je de zuiger en naald er helemaal uithalen en dan nog loopt ie fantastisch op LPG. Beter zelfs omdat je van die nodeloos variabele venturi af bent en gewoon een 1,75 inch gasklephuis overhoudt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 46
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2015
Hee Mark 244,
Een half jaar geleden in de winter heb ik ook mijn 175 cd-2 gereviseerd(b21a). Onderdelen had ik zo gevonden bij scandcar in moergestel. Als je hun belt kunnen ze je precies vertellen welke set je nodig hebt door te vertellen welke naald er in zit etc. (staat op de naald geschreven). Het is alleen een precisieklus om zonder speciaal gereedschap de diepte van de sproeierbuis juist af te stellen omdat deze geperst zit. Er is gereedschap voor, maar als de oude buis er uit is kun je de nieuwe voorzichtig stukje voor stukje op zijn plek tikken met de oude buis. Tevens... er zit een hoop spul in de revisie kit die je niet kan gebruiken omdat je carburateur die onderdelen niet heeft. Zo'n set is altijd voor een reeks carburateurs waarin een hoop dingen overeen komen. Het enige wat verschilt per set kunnen de sproeierbuis en de naald zijn, daarom willen ze die altijd weten!
Tevens is het niet onverstandig als je de naald vervangt om het "speciaal gereedschap" om de naaldhoogte mee af te stellen te maken, stelt niks voor.
Als je daar informatie over wilt: laat maar weten.
Mvg, Siem
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het is er helaas nog niet van gekomen om de onderdelen te bestellen, vanwege tijdgebrek, en ik nog wat prijzen aan het vergelijken ben, want die kunnen redelijk verschillen. Ik hoop mijn carburateur snel te reviseren, hopelijk start hij dan weer goed. Voordat ik de carburateur gedemonteerd had was dat geen probleem, nu wil hij niet meer aanslaan. Toen de carburateur er af lag heb ik de distributieriem vervangen, ik was al bang dat hij misschien een tand verkeerd lag, maar dat was dus niet het geval. Aan de ene kant raar, want hij zit weer precies hetzelfde in elkaar als eerst, aan de andere kant mag het gezien de staat van de pakkingen een wonder heten dat die motor nog redelijk liep.
Ik heb de carburateur van mijn andere auto wel eens gereviseerd (Volvo 340 1.7), de revisieset die ik daarvoor nodig had zaten onderdelen in voor zo'n beetje alle varianten van dat type carburateur. Dit is toch wel een totaal andere carburateur.
Met name dat over de sproeierbuis en naald ben ik benieuwd naar, ook vanwege de specificaties (carburateur is een 3869, productiedatum november 1978, dus waarschijnlijk uit een '79-er), gezien het bouwjaar van de auto zou het eigenlijk een 3809 moeten zijn, of misschien een 3831. Is dit verder nog van belang?
Informatie over van alles en nog wat is natuurlijk altijd meer dan welkom!
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
November 1978 is modeljaar 1979, het modeljaar loopt van september het jaar ervoor tot augustus (vanwege de produktiestop/modelwijzigingen in de zomervakantie). Maar de carburateurs veranderen nogal eens en er kan een andere carburateur op gezet zijn ooit. Grootste verschil zijn de types die via de sproeierhoogte worden afgesteld, en de latere via de naaldhoogte, ongeveer 1978 (die hebben dus een verstelbare naald).
Download TP11740-2, alles staat erin.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969