Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dop's showroom
Dank je. Ik ook heel even, toen maar gelijk het plan aan de kant gezet om dat ding na te pluizen.

Vandaag de nokkenas vervangen, distributie verwisseld en een stuurbekrachtigingspomp met ingebouwd reservoir gemonteerd.

Terwijl ik net lekker zat te eten bedacht ik me dat ik ben vergeten te checken of de nokkenas en de rotor in de goede stand stond toen ik de distributieriem erop legde...:mad:

En is dit de goede sensor voor de temperatuur (dashboard)?
[Afbeelding: 20150418_185402_zpsdlaxmlvx.jpg]

Aangezien het mooi weer kreeg ik het idee om de afgelopen winter geschilderde motorkap en spatbord eens te polijsten. Ik had Monello Mezzo en Poorboys glaze+sealant.
De bedoeling was dus deze sinasappel weg te poetsen.
[Afbeelding: 20150418_123110_zps93autjiz.jpg]
Lijk op het oog behoorlijk sinasappelig. Maar glimt vrij aardig (net uit de wasbox).
[Afbeelding: 20150418_123116_zpszqbuu6sc.jpg]

Maargoed toch wel de moeite waard om de sinasappelskin weg te halen. Op deze foto het resultaat van het kwartier poetsen van de bovenzijde van het spatbord. Behalve verzuurde armen zag ik weinig verbetering.
[Afbeelding: 20150418_125029_zpsxwoy5qrj.jpg]
Ander keertje verder, maar dan met een DAP en/of grover middel.

De rest van de auto was na de winter weer wat dof geworden. Ik had al eens met FluidFilm geexperimenteerd (de dikke), de lak kleurt aardig op van een vette fluidfilmdoek. Aangezien ik nog een jerrycan Fluidfilm NAS had staan (de dunne), heb ik een kwast en een doek gepakt en de auto ingesmeerd. Mooie is dat je na een kwartiertje al klaar bent.

Voor
[Afbeelding: 20150418_132435_zps8s7849jh.jpg]

Na:
[Afbeelding: 20150418_135512_zpsgdmi7psp.jpg] [Afbeelding: 20150418_135538_zpsnddchgv8.jpg]

Roestbescherming en poetsmiddel in 1, ideaal Smile. Ben weer tevreden Smile.
Antwoord
Begin eerst maar ens met 600/1000/1200 nat met water een zeep totdat de putjes weg zijn..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ja voor dat soort putten moet je echt met schuurpapiertjes in de weer, ik heb er ook wel eens een poging toe gewaagd. Is het 1K lak? Na mijn probeersel was het wel vlak uiteraard, maar niet meer hoogglans, je komt onder het oppervlak een veel doffere en lossere laag verf tegen. 1K lak is gewoon niet hard, geconcentreerd of massief genoeg om te schuren en polijsten denk ik. Of de hoogglans zit alleen aan het oppervlak, ontstaan door het droogproces.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ga ik ook eens doen ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
n component inderdaad.
M'n de motorkap is niet zo netjes "uit de verf gekomen", niet overal even dekkend. Bovendien is er van de winter een kras op gekomen. Dus die wilde ik eigenlijk opnieuw doen.
Misschien dat ik de motorkap eerst eens probeer met 1000 en hoger. 600 vind ik best heftig.
Antwoord
die sinas appelhuid krijg je echt wel weg alleen moet je dit met de hand doen en beginnen met waterproof 1000 en veel water en een beetje zeep (groene dreft) gebruiken dan 1200 dan 2000 en dan met polijst middel 5000. Dit kun je met de hand doen maar ook met de polijst machine. Wel 1 die qua toerental in te stellen is. Ik ga op mijn 245 wijzonol industrie lak rollen. Dit wordt net zo hard als 2k lak duurt alleen ff langer. Daarna zal hij gepolijst worden.
Antwoord
Je zult toch eerst tot onderin de putjes moeten komen, daar kun je lang of minder lang over doen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Wat zitten die tempsensoren vervelend vast zeg. Je kan net geen slag maken met je steek sleutel en een dop of ringsleutel past er niet op omdat de stekker aansluiting te groot is.
Ik heb het plastic er maar afgebroken zodat er wel een ringsleutel op past, dan is ie zo los.
Hier zie je de oude van de 740 zitten

De 240 sensoren zijn wat dat betreft veel handiger, daar kan je gewoon een dop of ringsleutel over schuiven.
[Afbeelding: 20150419_152259_zpstxl6nrkq.jpg]
De nieuwe van een 240 op z'n plekkie...

En verder:
Dopski schreef:Laatst nog een paar hardware dingetjes gedaan;
Verdeler aan de voorkant erin gestoken. Ik heb de rotor naar voren laten wijzen, terwijl het tandwiel op het merkteken staat (zo hoorde het toch, moest ik nog even checken?).
Zo hoorde het dus niet, de rotor moet op de positie van cilinder 1 staan. Daar zit zelfs een merktekentje (die me eerder niet opgevallen was).
Zo dus:
[Afbeelding: 20150419_140906_zpszhmounei.jpg]
Antwoord
oeh dat is wel lastiger.

maar even terugkoppelen op je wastedspark verhaal. ga je eerst op carb rijden en verdeler en dan overbouwen naar injectie en wasted spark of alles in 1 keer ?

mvg laurens
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Nee de carburateur komt er toch niet meer op denk ik.
Althans dat is niet de bedoeling. Tot op het laatste moment blijf ik met de huidige motor op LPG rijden.
Het benzinedeel gebruik ik toch eigenlijk niet dus dat wil ik alvast ombouwen (tank, leidingen en pompjes). Ook het schutbord moet nog worden voorzien van een gat om de ECU en kabels naar binnen te voeren.

Wat betreft wasted spark, als het goed is moet de auto het straks goed doen op benzine. Als hij op benzine goed loopt met de verdeler, weet ik dat dat in orde is en gaat de verdeler in de kofferbak voor nood en stap ik over op wasted spark. Hiervoor heb ik nog zon printplaatje en een eindtrap (met toerenteller aansluiting) nodig, maar ik krijg geen reactie van de verkoper. De bobine heb ik al.

Omdat ik snel weer met de auto wil rijden en eigenlijk in een dag de motorswap wil doen hou ik het B200K spruitstuk wel bij de hand. Mocht hij niet op benzine willen lopen kan dat erop geschroefd worden en kan ik op LPG rijden. Althans dat hoop ik, misschien dat ik zelfs de oude verdeler nodig heb... maar dat hoop ik van niet.

Ik weet alleen nog niet hoe ik het oplos met LPG. Moet ik me nog verder in verdiepen. Het simpelst is de huidige verdamper gebruiken en ouderwets mengstuk ergens in de inlaat.
Maar ik ben zulke ouderwetse systemen nog niet tegengekomen op een B230F.
Als dat niet lukt ga ik voor zon LPG injectiesysteem zoals Arno en Mark hebben. Maar misschien wordt de 242 toch gewoon een "zomer" auto en komt er geen LPG meer terug.

Kortom best veel althans'jes, maar's ...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)