Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dop's showroom
Iedereen lijkt wel in de weer met LH2.4 de laatste tijd dus ik ben ook maar begonnen.

Vandaag de "tussenas" verwisseld. Die erin zat had geen tandjes gefreesd voor de ontsteking voorop.

Draad voor de bevestiging van de verdeler schoongemaakt.
[Afbeelding: 20150403_160033_zpsb523vu24.jpg]

De vriesplug tik je er zo uit; aan een kant een paar tikjes met de hamer waardoor hij kantelt en je kan hem er zo uitpakken.
[Afbeelding: 20150403_160136_zpsm89owbxp.jpg]

En zoals verwacht geen tandjes op het wiel:
[Afbeelding: 20150331_215141_zpsrrnjiyaj.jpg]

De 740 as heb ik er met het opsluitplaatje en al uitgehaald. Wel jammer dat ik nu een nieuwe pakking en krukaskeerring moet gebruiken, zag er allemaal net zo mooi uit.
De 740 en 240 as naast elkaar.
[Afbeelding: 20150403_153336_zpshh8o7vmx.jpg]

En op zijn plek aangekomen:
[Afbeelding: 20150403_160215_zpslejce1rl.jpg]

Ondertussen in de 240;
[Afbeelding: 20150402_201304_zpsqrho5rsk.jpg]
Er worden signalen afgegeven dat er een ander brandstof systeem in moet komen. Het slangetje van de benzineafsluiter naar het "reservoirtje" was goed door en was vies aan het lekken (staat altijd druk op). Ondanks dat ik het nauwelijks zal gebruiken en het er nog maar kort in zal zitten, maar gauw vervangen door een nieuw stuk slang.

Wat betreft electronica en kabelbomen, denk ik dat ik toch maar de 740 boom blijf gebruiken. Maar die wel zo ga neerleggen zoals in 240. De 240 '93 boom ga ik dan alleen gebruiken als voorbeeld om die van de 740 in dezelfde vorm en lengte te maken. Maar ik twijfel er nog steeds over :tongue:
Antwoord
past de kabelboom van een 240 niet gewoon ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Qua vorm wel natuurlijk, maar hij mist een aansluiting voor de koude startinjector en heeft een andere aansluiting voor de temp sensor, de 240 heeft een eenvoudig schuifstekkertje (je ziet de 740 stekker op het blok nog net zitten op de foto). Aangezien de motor, computers en kabelboom bij elkaar horen leek me handig om dat zo te houden.
Mocht het lastig blijken, ga ik de 240 boom wel gebruiken, maar dan moet de 740 boom alsnog geofferd worden om de bedrading van de koudestartinjector te krijgen.

Linkje naar andere bekabelingstopic...
http://volvolvo.nl/threads/17282-LH-2-4-...-jaar-type
Antwoord
Laatst nog een paar hardware dingetjes gedaan;
Verdeler aan de voorkant erin gestoken. Ik heb de rotor naar voren laten wijzen, terwijl het tandwiel op het merkteken staat (zo hoorde het toch, moest ik nog even checken?).
[Afbeelding: 20150408_214015_zpsw6ays4f6.jpg]

De 740 pook eraf gehaald. Zit nog best vernuftig in elkaar (lees; kostte wel even wat probeer- en zoekwerk voordat ik erachter was hoe die pook los moet).
[Afbeelding: 20150408_215253_zps4htf0bmh.jpg]
Deze knoop/ verbindingsbus dus...

Toen voelde ik aan de achterkant een gleuf...
[Afbeelding: 20150408_215945_zpsojp7rpeq.jpg]

Klemring wegschuiven, pinnetje eruit drukken.
[Afbeelding: 20150408_220217_zpswbqyhxlg.jpg]

En het 240 mechanisme er weer op, voorzien van het versnellingsbak schuimrubber van de 240 en daarboven nog de rubberen flap van de 740.
[Afbeelding: 20150408_231344_zpso5bbgp0n.jpg]

Achterop de kop zit nog de 740 verdeler, voorop die van een 240, en ik heb deze ook alvast liggen voor wasted spark. Met 12bougiekabels kom je een heel eind :twitch:
[Afbeelding: 20150405_135445_zpse4piavqj.jpg]

Nu nog een benzinetank en brandstofpompen regelen. En nog even wachten totdat ik wat onderdeeltjes (skandix) binnen heb.
Antwoord
spannund..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
mooi werk! fijn dat er duidelijke foto's bijgevoegd zijn, goed voor inspiratie!
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord
Als je naar wasted spark overstapt, waarom doe je dan de 240 verdeler erop? Of wil je dat pas later gaan installeren?
Antwoord
Eerst kijken of alles werkt. En die as wilde ik er sowieso in hebben. Mocht wasted spark kapotgaan druk ik de verdeler weer in oid. Maar je hebt gelijk is nogal overbodig 2 verdelers...
Antwoord
Nog even over de spaghetti;
Dopski schreef:Qua vorm wel natuurlijk, maar hij mist een aansluiting voor de koude startinjector en heeft een andere aansluiting voor de temp sensor, de 240 heeft een eenvoudig schuifstekkertje (je ziet de 740 stekker op het blok nog net zitten op de foto). Aangezien de motor, computers en kabelboom bij elkaar horen leek me handig om dat zo te houden.
Mocht het lastig blijken, ga ik de 240 boom wel gebruiken, maar dan moet de 740 boom alsnog geofferd worden om de bedrading van de koudestartinjector te krijgen.

Linkje naar andere bekabelingstopic...
http://volvolvo.nl/threads/17282-LH-2-4-...-jaar-type

Hier de verschillen tussen de kabelboom van een 240 en 740, beide LH2.4. De 740 boom is van 1990 de 240 boom van '93 oid.
[Afbeelding: 20150417_121807_zps467cb4cn.jpg] [Afbeelding: 20150417_121913_zpsqqofz4ff.jpg]

Zoals je kan zien is de 740 kabel boom zowel in gewicht als het aantal draden een stuk flinker. Sowieso bleek dat ik hem eigenlijk helemaal zou moeten openknippen om alle overbodige bedrading eruit te halen. Daarnaast zijn de elementen als eindtrap, LMM net op een andere plek gesitueerd dus ook de lengte was niet ideaal. En dan gaat de 740 boom ook nog eens zowel links als rechts de cabine in en onder het dash (zekeringkast) is het een grote spaghetti. Dus toch veel eenvoudiger om een koudestart injector toe te voegen aan de 240 kabelboom.

Het is vrij makkelijk om een connectortje in de grote ECUstekker erbij te prikken. De positie voor de koudestart injector was nog vrij, en dan klik je hem er zo in. Die connectors/pinnetjes worden vrijwel overal in de 740 kabelboom gebuikt en ook de vochtbestendige schuifstekkers voor op de injector zitter er voldoende op. Dus zo gepiept. Heb er helaas geen plaatjes van gemaakt. Zal ik nog wel even doen voor de liefhebbers. Hier de "nieuwe" koude startinjector stekker.
[Afbeelding: 20150416_224615_zpsot5hbnxn.jpg]
De kleur van de bedrading klopt hier nog niet, aangezien ik keuze genoeg had heb ik kleuren gekozen die het meeste in de buurt kwamen.

Voor de zekerheid na het "ophangen" van de kabelboom in de beugeltjes, de heleboom nog doorgemeten. Alles in orde Cool.

Ook de keerringen van de krukas en hulpas vervangen en ook de pakking van de plaat van de plaat waar ze in zitten.
[Afbeelding: 20150416_212716_zpshohe1pfd.jpg]

Voor de liefhebber s verschil tussen "huismerk" en origineel volvo.
[Afbeelding: 20150414_220850_zps9uwppk74.jpg]

Ik denk dat ik morgen de nokkenas nog omwissel (M eruit, VX3 erin) en dan is de motor volgens mij wel klaar. O ja moet de temp sensor voor het dash nog even verwisselen (er zit nu nog een 740 versie in, die heeft een ander soort connector). Ik had er een stuk of 3 liggen, even kijken welke er ook alweer in hoort.

Aan de auto moet nog wel wat gebeuren;
Ik las in de topics van De Blauwe van Dennis en ook bij Arno, dat de moderne schutbordplaat niet in een oud model past.
Dus dan moet ik de mijne nog voorzien van een rond gat van 54mm en de beugels overzetten.
Er moet nog een moderne benzinetank onder en ook de brandstoftank+filter moet nog opgehangen worden (en aangeschaft).
Wat betreft leidingen kan ik volgens mij de huidige voor een groot deel hergebruiken, maar dat moet ik nog even bekijken.

LPG heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht...:der: Ja opzich wel, ik wil ook wel zo'n pools systeem, of anders tijdelijk de huidige verdamper + een ouderwets mengstuk in het inlaat traject hangen (geen idee of dat kan)...
Antwoord
Ik krijg koppijn als ik naar die 740 kabelboom kijk...
Lekker bezig in ieder geval!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)