Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Het gaat niet om de lengte van de panhard ©, maar om de as die verplaatst (A). Stel dat de as 3 mm naar buiten gedrukt wordt bij 50 mm (B -50 mm) verlaging, dan is dat 6mm verschil tussen links en rechts. M.a.w. de banden verschillen onderling tot de wielranden met 6 mm. Is het strikt noodzakelijk dit op te lossen? Nee natuurlijk niet. Maar het is ook niet noodzakelijk je kleppen zuiver gesteld te hebben. Toch doen we het.
M'n "inkomsten" zullen wel loslopen want gegeven de hoeveelheid werk dat zoiets vergt, plus al het regelwerk en georganiseer, verdien ik meer met gewoon een dag voor een klant te werken.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ik heb de mijne destijds ook instelbaar gemaakt, moet er ook nog onder..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
29 March 2015, 21:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2015, 21:45 door Marc1970.)
Ja, stel dat de as verplaatst, ga je hem met de panhardstang weer op z'n plek zetten. Maar de as verplaatst nauwelijks door verlaging/invering.
ALs de stang 800 mm is zou-ie bij 50 mm verlaging de achteras maar 1,6 mm verschuiven. Natuurlijk moet je daar wat aan doen als je alle andere zaken al 100% tiptop hebt en alle mogelijkheden 100% wilt benutten. Ik ben zelf meer van de 80/20 regel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Marc1970 schreef:Ja, stel dat de as verplaatst, ga je hem met de panhardstang weer op z'n plek zetten. Maar de as verplaatst nauwelijks door verlaging/invering.
ALs de stang 800 mm is zou-ie bij 50 mm verlaging de achteras maar 1,6 mm verschuiven. Natuurlijk moet je daar wat aan doen als je alle andere zaken al 100% tiptop hebt en alle mogelijkheden 100% wilt benutten. Ik ben zelf meer van de 80/20 regel.
Ik heb de auto nu niet in mijn werkplaats maar ik zal volgende week als-ie weer op de brug staat, de dimensies 'ns opmeten van de verhoudingen bij standaard veren. Maar los hiervan zijn er voor mij nog twee redenen om zoiets te maken (niet als group buy, maar gewoon voor mezelf) en dat is a. dat het leuk is om te maken, en b. dat ik gedwongen wordt na te denken over wielophanging en hoe iets werkt. Alles wat je aanpast aan een auto (nokkenassen, chassisrubbers, turbo's, etc. etc.) dwingt je ook na te denken over de engineering erachter. Daar word je nooit minder van.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 61
Topics: 2
Lid sinds: Aug 2014
Mooi mooi, top kleurtje ook vooral
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Goed zeg! Nu begint de 'schone' fase van opbouw, behalve de anti-roest behandeling dan... wat voor middel kies je daarvoor?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Petje af voor wat jij in zo'n korte tijd voor mekaar krijgt.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Bedankt voor de complimenten. Ben ook erg blij dat ik uit de uphill fase ben. Normaal stranden daar de meeste projecten is mijn ervaring. Men verliest de moed.
Ik ga hem zo ophalen en gelijk een beetje opbouwen. Genieten van de downhill fase ... Totdat daar natuurlijk de onvermijdelijke problemen zich laten zien.
henqui schreef:Goed zeg! Nu begint de 'schone' fase van opbouw, behalve de anti-roest behandeling dan... wat voor middel kies je daarvoor?
Ik heb een aantal spuitbussen fluid film staan voor de holle ruimtes. Periodiek herhalen zou afdoende bescherming moeten bieden denk ik.