27 December 2014, 22:53
Een paar weken geleden heb ik een "Jambonnetje" gedaan. Voor hen die het onthouden hebben, ik was bezig met een late '77-er om daar een bmw m50 blok in te lepelen. Door allerlei redenen (andere auto's, verbouwing thuis, leven, etc.) schoot dat niet erg op. Ik had er een bmw achteras onder gebouwd en eigenlijk ging ik toe richting spuiten. Nou ja, van het voorjaar ergens, als het meezat. Er zat nog wel wat las- en aanpaswerk in die auto. Ik vond het allang best want het duurde toch nog wel een tijdje voor die belastingvrij zou worden. Geen haast. Helaas helaas, tijden veranderen, en enkele weken geleden kreeg ik een mail van de gemeente Amsterdam dat ze nog steeds bezig is met plannen om benzineauto's ouder dan 1992 en diesels ouder dan 2005 geen nieuwe parkeervergunning meer te verstrekken. M.a.w. tegen de tijd dat het project klaar is, krijg ik geen vergunning meer. Tenzij eventueel een zaak gaan voeren a la Van Embden en dat soort ellende.
Ik heb erg veel zin hier een hoop woorden aan vuil te gaan maken maar dat zal ik verder achterwege laten. De betreffende email staat onderaan deze post, want goed voor andere Amsterdammers om te weten.
Hoe dan ook, het idee om een 3 liter 24-klepper in een daily 245 te hebben, kon ik niet loslaten. Dus ik heb eieren voor m'n geld gekozen en m'n leven vereenvoudigd door een andere 245 te kopen, uit juli 1975. Ondanks alle retoucheringen waardoor het een soort vliegenzwam is, is de auto hard. Er zijn wel wat plekjes, maar die zijn overzichtelijk. De auto staat in zijn eerste lak en dat is altijd een plus. Hij is een paar jaar terug uit Noord Zweden geimporteerd. Ik hoop de auto binnen relatief korte termijn van het bmw blok te kunnen voorzien en naar de rdw te rijden.
De plaatjes.
2,5 ton...
Scheermessen.
Eerste mod. M'n '78-er 245 leeft voort.
Ik heb erg veel zin hier een hoop woorden aan vuil te gaan maken maar dat zal ik verder achterwege laten. De betreffende email staat onderaan deze post, want goed voor andere Amsterdammers om te weten.
Hoe dan ook, het idee om een 3 liter 24-klepper in een daily 245 te hebben, kon ik niet loslaten. Dus ik heb eieren voor m'n geld gekozen en m'n leven vereenvoudigd door een andere 245 te kopen, uit juli 1975. Ondanks alle retoucheringen waardoor het een soort vliegenzwam is, is de auto hard. Er zijn wel wat plekjes, maar die zijn overzichtelijk. De auto staat in zijn eerste lak en dat is altijd een plus. Hij is een paar jaar terug uit Noord Zweden geimporteerd. Ik hoop de auto binnen relatief korte termijn van het bmw blok te kunnen voorzien en naar de rdw te rijden.
De plaatjes.
2,5 ton...
Scheermessen.
Eerste mod. M'n '78-er 245 leeft voort.
Citaat:Beste lezer,
Enige tijd geleden heeft u aangegeven op de hoogte te willen blijven van de ontwikkelingen m.b.t. gemeentelijke plannen om âSchoner Parkerenâ en/of de premieregeling voor vervuilende voertuigen in te voeren. Het streven was het voorstel in september jl. voorgelegd te hebben aan de gemeenteraad. Dit is niet gelukt, vandaar dat u van ons een stand van zaken ontvangt over dit dossier.
Waar ging het ook alweer over? De voorgestelde regeling Schoner Parkeren in het kort
Op verzoek van de gemeenteraad werkt de gemeente aan een voorstel om de uitgifte van parkeervergunningen afhankelijk te maken van de leeftijd en brandstofklasse van het voertuig. In de voorgestelde vorm houdt dit in dat aanvragers van een nieuwe vergunning, of mensen die een andere auto op hun bestaande vergunning willen zetten, deze pas krijgen als hun auto voldoet aan bepaalde leeftijdseisen. Een benzineauto mag dan niet ouder zijn dan 1992 en een dieselauto niet ouder dan 2005.
Stand van zaken
Het verzoek vanuit de raad is ingediend relatief kort voor de gemeenteraadsverkiezingen van dit voorjaar. Daarop volgde bovendien een relatief lange coalitievorming. De nieuwe wethouder Duurzaamheid en Luchtkwaliteit heeft bovendien gevraagd deze regeling een plek te geven in een nieuw, nog vast te stellen, breder maatregelenpakket: de Agenda Duurzaamheid. De regeling moet passen in een groter geheel.
Voor zover we nu in kunnen schatten zal de regeling begin 2015 in de raad besproken worden, wat betekent dat de daadwerkelijk invoering zeker niet vóór die tijd plaatsvindt. Voordat de maatregel wordt vastgesteld wordt deze nog apart ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Er is dan ook mogelijkheid schriftelijk uw zienswijze kenbaar te maken en/of mondeling in te spreken. U zult over verdere besluitvorming op de hoogte worden gebracht.
Goed te weten!
- Bij invoering van de maatregel âSchoner Parkerenâ behoudt u gewoon uw huidige parkeervergunning: Uitganspunt is dat het huidige voertuig dat op uw parkeervergunning staat niet hoeft te voldoen aan de nieuwe leeftijdseisen.
- Ook bij verhuizing binnen de Gemeente Amsterdam wijzigt er niets voor u.
- Als u verzoekt tot omzetting van het kenteken op uw huidige parkeervergunning gelden de leeftijdseisen wel voor het nieuw op te nemen voertuig. Het is dan dus niet langer mogelijk het kenteken te wisselen als het voertuig niet voldoet aan de leeftijdseisen.
- Naast de maatregel Schoner Parkeren wordt er ook gewerkt aan een Premieregeling om de verschoning van het Amsterdamse wagenpark te versnellen. Eigenaren van de meest vervuilende voertuigen zullen met een premie gestimuleerd worden afstand te doen van hun oude voertuigen (voertuigen die niet voldoen aan de leeftijdseisen voor de regeling Schoner Parkeren). Bij besluitvorming over de nieuwe Agenda Duurzaamheid zal het instellen van een premieregeling expliciet worden heroverwogen. Wanneer, en hoe de premieregeling wordt opengesteld hangt af van deze besluitvorming.
Waar kunt u meer informatie te vinden?
Op de website van de gemeente Amsterdam worden nieuwsberichten en wijzigingen in luchtkwaliteitsbeleid gepubliceerd. Kijkt u ook eens op:
http://www.amsterdam.nl/<wbr>parkeren-verkeer/nieuws-<wbr>onderdelen/luchtkwaliteit/<wbr>2013/schone/