Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Hoezo heeft een amazon 5x114.3?
Als je toch spacers wilt gaan gebruiken zou ik zelf gaan kijken naar adapters, van de originele steekmaat naar de maat van de velgen die je wilt gaan rijden. want een steekmaat is er niet voor niets. als je zo de gaten in je velgen verkeerd gaat belasten met moeren(omdat het toch niet helemaal lekker past) is dat gevaarlijk en kan er onderweg wat knappen.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 204
Topics: 2
Lid sinds: May 2014
ja, een amazon heeft een steekmaat van 5x114.3 (zie google of meet het op; in inches is het 5x4.5 inches)
daarnaast snap ik heel goed dat als het niet echt past je het ook niet moet doen. Vandaar dat ik aangeef dit morgen/cq binnenkort te bekijken. Maar zoals ik ook al aangaf past 5x115 zowiezo zonder enig probleem.
Daarnaast zijn de bouten er meer om de velg vast te houden tegen de auto, en is het de naaf die het gewicht draagt. Wat me hierin zowiezo opviel is dat origineel de amazon achter velgen niet gedragen worden door een naaf, maar door de bouten. Niet meer hoe het tegenwoordig gaat.
ps, er zijn geen adapters van 5x114.3 naar 5x112 want de gaten zitten dan elkaar in de weg/te dicht bij elkaar.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je ziet ongetwijfeld een hoop meer moderne wielen dan ik, maar het is niet zo gek als de bouten de velg op zijn plek houden. Mijn 144 velgen zijn ook niet 'hub centric', en de wielen van mijn DAF 66 werden echt alleen maar door de 3 (drie) moeren tegen de naaf gedrukt. De hele 818 kg hing op 12 punten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ik zelf vind die velgen geen vooruitgang. Ik zou gaan voor de 17" staal of LM spaakvelgen.
Met de stalen velgen vergroot je ook wat meer verrassingseffect van de wolf in schaapskleren.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Mijn voorkeur gaat uit naar breed staal .
Maar doe gewoon wat jij leuk vindt.
Als ik hier vraag wat men van mijn wolfrace-jes vindt ,dan krijg ik ook de helft van de goegemeente over me heen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 204
Topics: 2
Lid sinds: May 2014
haha edwin ik begrijp wat je bedoeld, en kan me daar wel in vinden
Inmiddels begonnen met het strippen van de verf van de velgen, dus wie weet wat er in de nabije toekomst gebeurt. Echter heeft het spuiten nog steeds uiteraard prio maar heb weinig tijd.
Marc, inderdaad ik zie voornamelijk nieuwere velgen (en veel) en het is inderdaad zo dat tegenwoordig de velg wordt 'gedragen' door de naaf en niet meer de bouten.
De auto's die je opgeeft zijn dan ook ouder, net als de amazone, en met het rijdgedrag, vermogen en regels destijds was dit waarschijnlijk voldoende. Het viel mij iig als apart op bij de volvo achteras.
iig ik heb vandaag mijn 5x115 spoorverbreder gepast op de velg (5x112) en dit paste zonder probleem. Dus zover ik kan zien gaan deze Audi velgen gewoon passen onder de Ama... :biggrin:
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Er bestaan ook schuifbouten/moeren die kunnen die kleine steekmaat verschillen wel opvangen.
Alleen moet dan wel de velg centreren op het hart van de naaf.
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Reuvers schreef:ps, er zijn geen adapters van 5x114.3 naar 5x112 want de gaten zitten dan elkaar in de weg/te dicht bij elkaar.
sorry Jeroen!!
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=193341
Ik heb overigens zelf zo'n set spacers/adapters van 5x108 naar 5x108 wat op de 740 heeft gezeten met 850 wielen. Dus die gaten komen elkaar niet echt tegen net als op die link.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 204
Topics: 2
Lid sinds: May 2014
skidje schreef:sorry Jeroen!! http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=193341
Ik heb overigens zelf zo'n set spacers/adapters van 5x108 naar 5x108 wat op de 740 heeft gezeten met 850 wielen. Dus die gaten komen elkaar niet echt tegen net als op die link.
Ik begrijp je link niet helemaal, want die laat een foto zien van adapaters van 5x108 naar 5x114
Ik weet dat er veel adapters te koop zijn zoals diegene die jij post, maar zoals ik zei (zover ik weet) is er geen adapter mogelijk van 5x112 naar 5x114.3 gezien deze elkaar teveel in de weg zouden zitten. Mochten ze er wel zijn wordt er een vermogen voor gevraagd
Tevens heb jij het over spoorverbreders die je op je 740 hebt gebruikt omdat je de steekmaat niet veranderd. Het is inderdaad zo als je dikke verbreders gebruikt het beter is om deze te kopen met aparte gaten om de velg op te monteren als waar je hem mee aan de naaf vastzet. Dit omdat anders de bouten te lang worden en er kracht verloren gaat.
Hoe dan ook, zover ik tot dusver zie passen de velgen. Ik moet alleen de harten laten opfreesen zodat mijn spoorverbreders passen, en meteen de velg dragen.
Berichten: 204
Topics: 2
Lid sinds: May 2014
6 April 2015, 09:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 April 2015, 09:35 door Reuvers.)
Goed nieuws, als het goed is gaat de auto komende week naar de spuiter! Eindelijk weer vooruitgang!
Heb ook een paar uur staan schuren op een eerste velg:
voor:
na:
heb nog wel effe te gaan maar het begin is er. Wat een hel trouwens om dat gepoedercoat eraf te krijgen! Heb 3 verschillende afbijten gebruikt zonder enig succes. Dus uiteindelijk betekende dat schuren, schuren, schuren