Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
470cc injectoren aangeschaft en de b230fk klaargemaakt voor de inbouw.

Aanstaande woensdag gaat de motor er in!
Antwoord
Lh2.4 kabelboom hangt er grotendeels in.

Veel uitzoeken op turbobricks en denk dat
Ik al een heel eind ben. Nu zeggen ze echter op het forum dat de computers 12volt geschakeld krijgen. Maar als ik de schema's bekijk van een '93er 240
Met injectie, hebben de computers altijd 12
Volt, dus niet geschakeld 12 volt (rode draad)

Iemand die kan bevestigen dat de computers altijd op 12 volt hangen? Dus niet op het contactslot 'aan' gaan?

Daarnaast nog de brandstofpomp/relais. De brandstofpomp krijgt toch stroom VANUIT het relais? Gezekerd uiteraard (rood/gele draad) dit zelfde relais geeft ook stroom aan de lambdasonde als ik het goed begrijp... Iemand die dit kan be-amen?
De Amerikanen zijn hierover nogal onduidelijk....

De schema's die beschikbaar zijn voor
Mijn auto zijn allemaal van een k-jet auto of van een USA auto met vroege jettronic.. Daar wordt het ook niet duidelijker van.
Antwoord
Volgens mij klopt dat wat je zegt. Je kan het ook nalezen in mijn topic of dat van Arno.
Dat van die 'vanuit' het relais klopt sowieso. De dikke rode draden komen direct vanaf de accu (gezekerd in motorruimte).
Voor de b230f heb ik een paar handige pdfs, alleen nu ff niet bij de hand.
Antwoord
Dopski, bedankt. Heb je echter een linkje naar de topics die je noemt? Kan het zo niet vinden
Antwoord
Mijn topic staat hier, zo ongeveer van deze post gaat over het elektrische gedeelte:
http://volvolvo.nl/threads/2959-Dop-s-sh...post357517

Dit die van Arno;
http://volvolvo.nl/threads/13221-Weer-ee...e-automaat
plaatjes lijken het niet te doen.

Maar het meest handige overzichtje vond ik deze:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo...201993.pdf
met name pagina 22.

Ik wilde nog een mooi overzichtje maken, maar dat is er nog niet van gekomen, op bijgaande plaatjes m'n belangrijkste aantekeningen. Met erop geschreven welke draden buiten de kabelboom waarop aangesloten moeten worden.
[Afbeelding: 20151227_180446_zpsejy2vmxe.jpg]

[Afbeelding: 20151227_180427_zpsxnkoeywc.jpg]

Ik heb uiteindelijke niets van het contactslot of startmotor afgetakt, alles via de zekeringkast. Stond namelijk ook al op de zekeringkastlegenda dat eea daar aangesloten moest worden.
Antwoord
Super bedankt! Ik duik er morgen weer even in. Draadschema had ik er uiteraard al bij gehad, maar vind het wel prettig als m'n vermoedens bevestigd worden

Draad voor de benzinepomp is al reeds aanwezig in de originele kabelboom, dat scheelt. Dw200 heb ik inmiddels ook geïnstalleerd.
Motor hangt er ook in. Binnenkort foto's.
Antwoord
Electra is grotendeels klaar. Moet alleen de kabels van de MAF nog even verlengen naar de andere kant.
Ik heb inmiddels de wasted spark aan de gang!, heb dus een paar vonken. De injectoren klikken en de IAC doet wat. OBD geeft geen foutmeldingen, dus ik ga er vanuit dat dit straks starten en lopen is Smile

Ben best wel lang bezig geweest om het zover te krijgen. Eerst alle schema's uitzoeken, welke van toepassing zijn op deze kabelboom(ik wist het bouwjaar van de auto namelijk niet waar deze boom uit komt). En vervolgens alles stekkers labelen voor de diverse componenten. Daarna nog de boom in de motorruimte leggen en een gat maken in het schutbord om de kabels door te voeren.

[Afbeelding: 23703925569_e60e161703_z.jpg]


Ik ben begonnen met het integreren van de LH2.4 kabelboom van een 240 uit 1993. Om dit zo netjes mogelijk te doen heb ik dit allemaal stekkerbaar gemaakt. Standaard zit er een 11 pins molex stekker op de 240 kabelboom, maar deze stekker kon ik niet krijgen bij de electro zaak. Maar aangezien je maar 6/7 draden nodig hebt kon ik het ook wel af met een 9 pins molex. Zo gezegd zo gedaan:

[Afbeelding: 24071735455_ed8375de7f_z.jpg]

Alles bovendien via de originele zekeringkast gedaan, dus geen geklooi met contactslot e.d. net als in de aantekeningen van Dopski. Alles netjes gelabeld met de Dymo, om het ook later nog weer terug te kunnen vinden Smile
Naast deze 'kabelboom' heb ik ook nog een boompje gemaakt voor de wasted spark configuratie. Gaat allemaal veel tijd in zitten en wil het graag in ÃÃn keer goed doen. Dus veel schema's nalopen en een paar maal controleren. Bij elektra is het namelijk zo dat: Als de rook er uit is het niet meer werkt:tongue:

Na al dit elektro gedoe had ik ook nog even zin om iets constructiefs te doen, dus de 'Wastegate-actuator-beugel-ophangsysteem' was aan de beurt. Het is dit geworden:

[Afbeelding: 23963622422_baa7e4f590_z.jpg]

[Afbeelding: 23776052570_6225913636_z.jpg]

De brandstofleiding ook aangesloten op de fuelrail en getest... niet echt een succes, de benzine spoot zo'n beetje tot het plafond, niet dicht dus.
Hier moet ik even een andere aansluit pilaar voor hebben, voor 10mm slang, maar dat is nog een beetje lastig. Gaat om zo'n ding:

[Afbeelding: 24072217545_5c2b4eb445_z.jpg]

Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?
Antwoord
Nice.
Komt me heel bekend voor allemaal Wink. Ik had ook een 93 kabelboom met zo'n grote uitgebreide stekker.
Ik heb alles naar het dashboard en zekeringkastje met een universele automotive stekker gedaan (8 of 10) draads. En de dikke voedingskabels vanaf de akki op een wat lompere 2 draads connector met ampstekers erin.

Om echt zeker te weten of alles werkt kan je ook die zelftestjes laten doen.

Wasted spark wil ik ook nog maken. Heb de J702T miata eindtrap en 2x2 bobine al. Heb nog een printplaatje nodig. En inderdaad netjes een kabelboompje maken. Welke heb jij bushka of van bti?
Antwoord
Citaat:
[Afbeelding: 24072217545_5c2b4eb445_z.jpg]

Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden?

Ik zal morgen even kijken of ik er een heb liggen.

Ik heb je vraag nog gezien over het aansluiten van het ECU. ik weet niet of je hem al beantwoord hebt. maar je ECU hangt aan 12volt constant.
Daarnaast moet je hem nog wel aan een schakeldraad hangen. Dus wanneer je de auto start moet de ECU met 12 volt gevoed blijven anders slaat de motor niet aan.
Als je de ECU alleen aan 12 volt hangt blijft de motor lopen wanneer je het contact uitzet.

Kun je testen door de sleutel om te draaien tijdens het starten en te kijken op welke zekering spanning blijf staan.
Antwoord
Gelijk nog een vraagje. Hoe heb je de Brandstofslang op de tank gemaakt? Ik hen daar niet zo'n hele mooie geribbelde pilaar maar slechte een enkele bobbel op het einde. Bedoeld voor lage druk en rubber lang met klem.
Ook nog handig adresje voor die slang die jij hebt?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 802 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.428 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.179 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.063 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.808 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.423 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.845 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)