Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
#71
Ik zit al de hele avond te zoeken naar het hoe en wat van de LH2.4 kabelboom aansluiten en werkend maken. Duidelijk is dat ik eigenlijk een zo compleet mogelijke kabelboom moet hebben uit een 90+ 240. Uiteindelijk moet je hier gewoon mee bezig natuurlijk, maar ik loop tegen een probleempje aan.

Volgens Turbobricks en en andere bronnen, moet de computer een snelheidssignaal hebben. Dit komt origineel uiteindelijk van de sensor op het differentieel (bij de nieuwere types) via de tellerbak bij de computer. Maar nu het volgende: punt 1: ik heb geen diff met sensor... punt 2: ik heb geen elektronische (lh 2.4) tellerbak.

Het volgende had ik reeds gevonden: http://forums.turbobricks.com/showthread...547&page=2
De computer is dus te foppen, maar heb ik hierbij dan wel die elektronische tellerbak (evt. ver weg gestopt) nodig? dat kan ik er niet uit op maken namelijk.
Iemand die hier een simpele oplossing voor heeft?

De B230FK swap zal nog even op zich laten wachten, maar wil alles voor mijzelf zo duidelijk mogelijk hebben voordat ik er aan begin. Vooral omdat ik dan alvast onderdelen kan verzamelen etc.
Uiteindelijk kan ik nog de afweging maken om gewoon megasquirt/kdfi te gaan gebruiken, als er te veel obstakels zijn. Wil wel graag de deur open houden voor een grotere turbo en meer vermogen (200/250pk).
Antwoord
#72
Hoef je niet aan te sluiten. Ik heb ook geen problemen, heb het zelf ook niet aangesloten.
Wel een blauw/witte draad bij de ECU stekker (stekker naar ECU kassie) doorknippen, auto kan anders in "full load" schieten.
Antwoord
#73
Dankje, weer een zorg minder Smile

Toch nog even verdiept in de megasquirt materie. Erg interessant en goed te doen zo lijkt het. Erg overzichtelijk allemaal en ook wel betaalbaar. Naja, eerst maar eens kijken of ik een kabelboom van een 240 met LH2.4 kan vinden. EDIS bobine opscharrelen (polo 6n zit het op geloof ik) en de wasted spark aanpassing voor de EZK ergens bestellen. Kan ook in nederland? of moet dat via Karl Buchka?
Antwoord
#74
Op het V700 forum zitten de gebroeders bijlsma. Die verkopen ook kitjes voor wastedspark.
Antwoord
#75
DennisvdB schreef:Hoef je niet aan te sluiten. Ik heb ook geen problemen, heb het zelf ook niet aangesloten.
Wel een blauw/witte draad bij de ECU stekker (stekker naar ECU kassie) doorknippen, auto kan anders in "full load" schieten.

Ja maar sommige ECU's geven er niks om terwijl anderen schijnbaar wel het signaal nodig hebben.

Fabian (zoals genoemd door Dopski hieronder) adviseert wel een as met signaalgever en heeft alles wat je nodig heb.
http://bijlsmatechnicalinnovations.nl/
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#76
Je meet de snelheid toch al met behulp van je Arduino. Geef je hem toch een extra output.

Alleen even uitzoeken welke output de ecu verwacht.
Antwoord
#77
Weer een weekendje aan de 240 besteed:

Alles zonder brug gedaan. Dat kost dus wat meer tijd.

[Afbeelding: 15884273770_7cd27e4eab_z.jpg]

Als eerst de aandrijfas losgemaakt.. hier moet ik nog een ander voorste stuk voor opzoeken van een M47, deze flens is niet geschikt voor de M90.

[Afbeelding: 15884273020_44fd88f616_z.jpg]

Daarna de auto in de andere loods gedrukt met de heftruck... een kever alleen er in drukken lukt me nog wel. Maar de 240 was me toch iets te zwaar.

[Afbeelding: 15451875543_99c2bedd4c_z.jpg]

[Afbeelding: 16071535025_3448331768_z.jpg]

Ontdaan van de B23 en automaatbak (BW55 geloof ik). Mocht iemand belang hebben bij de automaat incl. alle in en aanbouwdelen, hij is te koop. 114.000 km en prima in orde!

[Afbeelding: 16070835822_65dc714d60_z.jpg]

Koppelomvormer er even af gehaald en gekeken of het vliegwiel van de b230fk er op past. Dit past gewoon:redface: Bijzonder om te zien dat er bijna geen verschillen zitten in het onderblok van 1983 en dat van 1996.

[Afbeelding: 16071532395_604aa9b7e9_z.jpg]

Harteloze 240:tongue: Nu de B23 aan de M90 hangen en de boel terug monteren, dan kan ik hier eerst mee rijden en het turboblok in alle rust afbouwen.

Ow ja: De V40 koppelingscilinder past niet:bowl:


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#78
Waarom zet je die turbo spullen niet op je B23? Hogere compressie is nog te doen, zuiniger, B23 is veel sterker etc.
760 | Groen | Snel
Antwoord
#79
Volgens mij niks sterker.. Dunnere drijfstangen en geen squirters etc. B230fk is een mooi beproefd concept, daar ga ik gewoon mee verder
Antwoord
#80
B23 met M90 hangt er in.

[Afbeelding: 16094336816_a99f44c885_z.jpg]

[Afbeelding: 15932837850_8e03db57c5_z.jpg]
Voordat het blok en de bak er weer in konden, heb ik de schakelstang en de aluminium 'pookhouder' 9.5cm ingekort.

[Afbeelding: 15497797094_a190a44440_z.jpg]
Omdat ik geen aluminium kan lassen heb ik het maar zo opgelost. Aluminium kokerprofiel paste er precies omheen, gaatjes geboord en netjes vastgezet.

[Afbeelding: 15497797344_de1d6ee4fb_z.jpg]
Pedalen gemonteerd en met werkende koppeling

[Afbeelding: 16120126545_e2afb6074f_z.jpg]
Beetje wazig, maar hier is het aangepaste koppelingspedaal te zien. Omdat het een automaat was, heb ik een gat in het schutbord moeten maken van rond 35mm. Bij een handgeschakelde 240 is het een kwestie van een afdekplaatje verwijderen.

[Afbeelding: 16094331026_ca516d030a_z.jpg]
Krap, maar het past. Nu nog een leiding knutselen naar de slave cilinder en een reservoir potje van een motorfiets oid. er aan hangen.

[Afbeelding: 15934061899_7683d64d1a_z.jpg]
Zo hangt de bak er nu in. hier is goed te zien dat de schakelstang ook een flink eind is ingekort. De baksteun heb ik geen foto van nog, maar deze is ook drastisch aangepast. Ik had ergens gelezen dat een automaat baksteun uitermate geschikt is voor een M90 ombouw, maar hier kan ik het niet anders dan oneens mee zijn. Het was een heel geslijp en geklooi om de M90 bakrubber pas te maken in deze baksteun (oorspronkelijk BW55). Hiervan later meer foto's.

[Afbeelding: 15932832890_35fe436128_z.jpg]
Pook is netjes recht bij neutraal. Bij de eerste poging had ik de pook per ongeluk verkeerd om gemonteerd. Er zit een lichte knik in de stang, waardoor deze extreem naar voren komt te staan. In eerste instantie dacht ik dat ik de schakelstang niet ver genoeg had ingekort, maar door het simpel omdraaien van de pook was het opgelost.

Vanmiddag heb ik het voorste stuk van een M47 aandrijfas weten te bemachtigen. Samen met mijn oude automaat aandrijfas ga ik hier een nieuwe 'hybride' cardanas van maken in de juiste lengte (+ ~50mm). Eerst deze beide assen doormidden zagen en vervolgens een pasbus draaien die precies ín beide assen past. Hierna alles heet aflassen en mocht het nodig zijn; balanceren

Ow en dit apparaat maakt het sleutelen wel heel erg aangenaam:

[Afbeelding: 15934383137_7d513309fa_z.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 802 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.437 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.179 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.112 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 83.066 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.809 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.684 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.424 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.848 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.665 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)