Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
De action heeft goed spul, ik ben helemaal weg van die Anti-roest spuitbus ;-)
Voor mijn velgen heb ik geen eens primer gebruikt, gewoon Hamerite op het kale aluminium.
Ontvetten met remmenreiniger (ook van de Action)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Schipper schreef:Misschien te grote korrel waardoor het moeilijker kon hechten op het aluminium?
Ik heb met ammoniak de velg ontvet en vervolgens daarna de gehele velg gespoten van primer naar blanke lak dus niet tussendoor geschuurd.
dat kan zolang je het "nat op nat" doet..
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
28 June 2014, 10:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 June 2014, 10:40 door jos245.)
Misschien op een andere manier ontvetten?
Nu terpentine / wasbenzine.
Btw, tussen de lagen ook nog weer opschuren?
Nu heb ik alleen het kale alu gepareld en korrel 400 geschuurd, toen 10 lagen primer, week drogen, 5 lagen zwart, week drogen, 4 lagen blanke lak, week drogen, dus niet tussen elke spuitbeurt weer opgeschuurd (wel ontvet).
Met wasbenzine ontvetten is niks mis mee en schuren met 400 is ook niet grof te noemen.
De fout zit hem bijna zeker in het aantal lagen dat je erop hebt gezet, de dikte van de lagen en de wachttijd tussen de lagen : 19 lagen in totaal is veel te veel voor synthetische lak waar geen harder in zit.
De lak krijgt geen tijd om uit te harden (of je moet er weken over doen tussen de lagen verf) en blijft dan onderhuids zacht waardoor je de lak er zo afkrabt.
Twee lagen primer :met een verfstripper /fohn drogen na elke laag en het te tijd geven om uit te dampen . Dan een aantal dunne laagjes lak en een paar lagen blanke lak volgens hetzelfde principe werkt prima, ook met Action verf.
Bij synthetische verf altijd hele dunne laagjes spuiten en tussentijds laten drogen. Het gaat vaak mis omdat mensen te snel willen werken.
De tijd ervoor nemen is een must als je met verf werkt waar geen verharder in zit.
Overigens zal het resultaat qua hardheid van de lak altijd beter zijn als je twee componenten (dus met harder) gebruikt.
Tegenwoordig heb die handige spuitbussen met een apart compartiment harde lak onderaan de bus wat je kunt activeren.
Die bussen zijn aardig duur maar je hebt er veel minder van nodig.