Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat die ik fout (velgen spuiten)
#1
Ik heb een paar mooie alu Wolfrace velgen die wat aangetast waren door een paar pekelwinters.
Ik heb ze zelf gestraald (glasparel) en ze kwamen er schitterend onder vandaan.
Vervolgens ontvet (terpentine / wasbenzine)
Dan paar lagen primer.
Paar lagen mat zwarte lak.
Vervolgens een handvol lagen blanke lak.
Dit alles bij een goede temperatuur en tussen de spuitbeurten in ontvet (niet weer geschuurd iod).

Ik ging er van uit dat alles nu krasvast en keihard moest zijn, maar ik liet per ongeluk mijn schroevendraaier op een velg vallen en sprong verdoeme de lak er af!
Ik kon zo met mijn nagel alles eraf krabben tot op het kale aluminium.
Het houdt helemaal niet!

Wat die ik verkeerd?

[ATTACH=CONFIG]3139[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3140[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
       
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Allereerst: Wolfrace... *kwijl* als ik die nog eens vind voor een mooie prijs...

Ik heb veel gespoten in het verleden maar dit herken ik niet.
- was de primer wel voldoende uitgehard? Die moet niet nat-in-nat.
- zijn alle laklagen van hetzelfde merk? Sommigen stoten elkaar af (krakelee) maar misschien is dit ook een gevolg.
Sowieso kan acryl niet over alkyd heen.
- dezelfde laklagen (bijv alles van 1 kleur, of alles blank) kan beter wel een beetje nat-in-nat. Volledige uitharding per laag is mijns inziens niet sterk.
- en blanke lak over matzwart? Dat klinkt mij ook vreemd in de oren.
Doe nog eens een proefstukje op een alu plaatje.
Dan kan je de hardheid testen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#3
Spuitbuslak wordt nooit zo hard als 2K lak of poedercoat jammer genoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Helemaal off-topic, maar leuke velgen. Is dat 14"?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#5
Citaat:Allereerst: Wolfrace... *kwijl* als ik die nog eens vind voor een mooie prijs...
Ze lagen in de kofferbak toen ik de ama kocht. Schijnen wel gewild te zijn, of iig redelijk aan de prijs.

Citaat:was de primer wel voldoende uitgehard? Die moet niet nat-in-nat.
Yep, 10 min droogtijd per laag, en daarna 1 week laten drogen voor de matte zwart erop ging.

Citaat:zijn alle laklagen van hetzelfde merk?
Yep (wel van de Action...........dat dan wel weer :tsk:

Citaat:dezelfde laklagen (bijv alles van 1 kleur, of alles blank) kan beter wel een beetje nat-in-nat.
Yep, ook gedaan.

Citaat: en blanke lak over matzwart? Dat klinkt mij ook vreemd in de oren.
Hmmm, moest toch lak als beschermlaag over?

Citaat:Doe nog eens een proefstukje op een alu plaatje.
Zal ik doen, kijken wat er uit komt

Citaat:Spuitbuslak wordt nooit zo hard als 2K lak of poedercoat jammer genoeg.
Dus, 2K lak in een spuitbus was beter geweest?
Stralen/poedercoaten was €90/velg, vond ik iets te veel van het goede...

Citaat:maar leuke velgen. Is dat 14"?
Yep, 14" passen helaas niet onder de 244, dan maar onder de Ama.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
was toevallig aan t googlen naar epoxy primer en vond dit: ''Op aluminium hechten gewone primers minder goed. Van Motip is er in de Colormatic serie de 1K Grundierung für Alu (art.nr. 190278). De Colormatic 1K Epoxy-Grundiering (art.nr. 174414) hecht ook beter op aluminium. De bus is bedoeld voor de professionele gebruiker, dus misschien moet je even zoeken. In automaterialen winkels worden ze vast wel verkocht.''
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#7
Ontvetten doe ik meestal niet met terpentine of wasbenzine. Dat gebruik ik om de verf te verdunnen (afh van de temperatuur en soort verf).
Amoniak oplossing en dan goed laten drogen heeft tot nu to steeds goed gewerkt. Voor quick en dirty kleine stukjes heb ik ook weleens ontvet met remmenreiniger.
Antwoord
#8
Action, daar ga je al. http://wheelcare.nl/id29.htm E57,50 per velg. En verrekte goed werk.
Antwoord
#9
Rob schreef:Stralen/poedercoaten was €90/velg, vond ik iets te veel van het goede...

Volgens mij heb ik de laatste 2 keren elke keer 125 eur betaald voor gehele set incl. poedercoatlaag.
Heb met een goede velgen-metallic de velgen daarna tiptop gemaakt.

Denk dat je nog eens ergens anders moet informeren voor de prijs van het stralen/coaten!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
skidje schreef:Volgens mij heb ik de laatste 2 keren elke keer 125 eur betaald voor gehele set incl. poedercoatlaag.
Heb met een goede velgen-metallic de velgen daarna tiptop gemaakt.

Denk dat je nog eens ergens anders moet informeren voor de prijs van het stralen/coaten!

Joseph, waar laat je dat doen?
Groeten, Boele
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tips voor spuiten van 2k lak met compressor Oldtimer 7 12.227 13 November 2011, 01:20
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)