Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijlichtschakelaar
Ah, dat is al een stuk duidelijker. Je wilt dus eigenlijk de lichtschakelaar bypassen met een vertraging als je het contact uitzet. In dat geval zou ik je relais in het interieur houden. Schakeldraad rechtstreeks vanaf zekering 4. Om de koplampen te schakelen moet je de gele draad aan je lichtschakelaar van stroom voorzien, deze loopt inderdaad naar het grote relais dat naast de accu zit. Om alle overige verlichting te schakelen zou ik de witte draad die van de lichtschakelaar naar de onderste zekeringen loopt van stroom voorzien. De lichtschakelaar zet spanning op deze draad als hij op stand 1 staat en voorziet zo alles wat op de onderste zekeringen is aangesloten (achterlicht, parkeerlicht, dashboardverlichting, kentekenplaatverlichting) van stroom. Uiteraard zijn er ook andere manieren maar dit is hoe ik het zou doen.

De rood-groene draad is nu niet meer van toepassing. Deze is het makkelijkst te vinden op het kapottelamprelais (2x) en op de middelste aansluiting van de stekker van de richtingaanwijzerunit.

Het kapotte lampje van het kapottelampwaarschuwingssysteem lijkt me een duidelijke oorzaak van het niet werken ervan. Makkelijkste test is tijdelijk even wisselen met een wel werkend lampje ernaast. Lampje moet je volgens mij inclusief houder vervangen, uit de lichtgroenige houder kunnen de lampjes volgens mij wel.

Geen idee waar die losse draad van is. Ik zou hem even volgen als je het wilt weten. De loze aansluitingen weet ik ook de bedoeling niet van.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Dat verandert de zaak aanzienlijk en ik begrijp nu ook weer meer over mijn auto.

1. De groene draad van het Rijlichtrelais verbind ik met zekering 4.
2. Ik neem aan dat ik de zwarte draad van het Rijlichtrelais nog gewoon op aarde moet zetten.

Ben eerst maar eens bij de lichtschakelaar gaan kijken. Daar trof ik niet veel soeps aan; twee draden waren met elkaar versmolten [foto].

[Afbeelding: lichtschakelaar2.jpg]

De rode en de witblauwe draad waren behoorlijk aan elkaar gesmolten. Ik heb ze losgemaakt en met isolatietape omwikkeld. Ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan.
Het is trouwens iets wat ik in deze auto al drie keer ben tegengekomen; de stekker achter de alarmlichtschakelaar en die achter de mistlampschakelaar waren ook gesmolten door de hitte. Is dat iets wat misschien in ÃÃn keer is opgetreden door een extreme omstandigheid? Of is het meer iets wat langzamerhand gebeurt; wie heeft een idee?

Kunnen die versmolten draden ook een oorzaak zijn dat het lampje in mijn rechter koplamp regelmatig stukgaat [mijn andere draadje op dit forum]? Of is dat onzin omdat er een relais tussen zit?

Afijn ik heb de witte draad van de lichtschakelaar gevonden maar de gele niet. Op de foto zie je het al een beetje maar ik heb de draadkleuren hier wat overzichtelijker getekend.
[Afbeelding: lichtschakelaar3.png]
Welke kleur moet ik nu gebruiken? En wat te doen met de overgebleven vijfde draad aan mijn Rijlichtrelais [de rode draad]?

Bovendien vraag ik me af of de instrumentpaneelverlichting ook automatisch aan zal gaan.

Over de zwarte draad die loshangt; deze zit op de halfronde stekker. Hij is aangesloten op de pen met het rondje eromheen.
[Afbeelding: tellerwerk2.jpg]

Toen vond ik op internet nog dit van mijn rijlichtrelais:

[Afbeelding: rijlichtrelais.jpg]

Mijn eigen verklaring:
Groen geeft spanning als de sleutel is omgedraaid, staat op de zekering 4. Zodra dit gebeurt, schakelt het relais de rode draad door op de blauwe en de gele draad. De spanning komt op de lampen [ook achter? en kenteken? en dashboard?
Loopt via de aardedraad weer terug.

Alleen op welke kleur moet de rode draad? [Op de rode draad van de lichtschakelaar?]
Op welke kleur moet de blauwe draad? [Op bijv. de de witte van de lichtschakelaar?
En op welke moet de gele draad? [Geen helder idee op welke kleur van de lichtschakelaar ... keuze tussen groen of WitRood op de lichtschakelaar, maar welke?]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Om wat extra zekerheid te hebben zou ik in ieder geval even met de multimeter aan de slag gaan om de draden in je auto, de werking van de lichtschakelaar en van het rijlichtrelais te checken.

Je verklaring van de werking van het relais lijkt me correct, op welke lampen spanning komt hangt uiteraard af van waar jij ze op aansluit. Mijn suggestie voor het aansluiten (uiteraard EERST doormeten of de draden zijn waarvoor je denkt dat ze zijn (mijn gok is wat tussen haakjes staat))
Lichtschakelaar rood (plus continu) - rood rijlichtrelais (voeding relais)
Zekering 4 of misschien ook rood-wit op lichtschakelaar (contactgeschakelde plus) - groen rijlichtrelais (schakelspanning relais)
Massa - zwart relais
Wit-blauw lichtschakelaar (schakeldraad koplamprelais) - blauw rijlichtrelais (geschakelde draad)
Wit lichtschakelaar (schakelt de onderste twee zekeringen) - geel rijlichtrelais (geschakelde draad)

En nogmaals: zorg dat er een extra relais zit tussen schakelaar en koplampen zodat de volledige stroom voor de koplampen niet door je schakelaar loopt. Dit voorkomt de in de loop der tijd smeltende isolatie en stekkers met alle mogelijke gevolgen van dien.

Die losse zwarte draad is waarschijnlijk van de choke, afhankelijk van op welke pin van de stekker hij uitkomt.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
OK Arjan,

Ik denk dat ik er zo wel uit moet komen. Ik hoop dat smelten ook tegen te gaan door LEDs te gaan monteren. Ik neem tenminste aan dat die minder stroom verbruiken en er dus dat er minder weerstand is en dus ook minder warmte-ontwikkeling in de draaden en stekkers.
Je kunt steeds meer LEDs krijgen die een retro effect geven en dus als LED niet opvallen.

Bedankt voor alle hulp!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Nicolaas H,

leds verbruiken inderdaad minder stroom het wattage ligt meestel een heel stuk lager. zo zal een LED lamp van 10 watt ongeveer 800mA trekken terwijl een gloeipeer van 40 watt 3333 mA trekken. wezenlijk verschil. hoop binnen kort mn leds binnen te krijgen. als je knipperlichten ook als led wilt gaan gebruiken zul je waarschijnlijk een ander relais nodig hebben of balast weerstanden gebruiken. nadeel van de balast weerstanden dat je dan alsnog op de orginelen stroom terecht komt en dan nog geen voorruit gang geboekt. zal later wel een update maken als ik de leds heb.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)