5 May 2014, 13:41
..en dan met name die van een B18/20/30.. (maar uiteraard elke auto van deze leeftijd met iig een Bosch exemplaar..)
De exacte oorzaak heb ik niet gevonden, maar ik verwacht dat het een samenloop van slijtage en niet smeren is geweest, waardoor de boel is gaan vastzitten, aanlopen, heet geworden en onderdelen konden loskomen..
te beginnen met het kleinste dingetje..
...die veroorzaakt dit..
...welke op zijn beurt lekker gaat graven in de behuizing en op termijn gaat blokkeren, met als gevolg deze actie...
Ik heb het zelf nog nooit eerder meegemaakt gelukkig, maar typisch een onderdeel wat te weinig aandacht krijgt.. Het minste wat je moet doen is van tijd tot tijd een druppie olie onder de rotor, daar zit een viltje wat naar onderen toe de verdeling over het centrifugaalgebeuren voorziet van voldoende smering.
En aan de zijkant van de JFUR 4 versies, dus met het gietijzeren huisje, zit een klein smeerpotje waar af en toe een druppie motorolie in mag..
De exacte oorzaak heb ik niet gevonden, maar ik verwacht dat het een samenloop van slijtage en niet smeren is geweest, waardoor de boel is gaan vastzitten, aanlopen, heet geworden en onderdelen konden loskomen..
te beginnen met het kleinste dingetje..
...die veroorzaakt dit..
...welke op zijn beurt lekker gaat graven in de behuizing en op termijn gaat blokkeren, met als gevolg deze actie...
Ik heb het zelf nog nooit eerder meegemaakt gelukkig, maar typisch een onderdeel wat te weinig aandacht krijgt.. Het minste wat je moet doen is van tijd tot tijd een druppie olie onder de rotor, daar zit een viltje wat naar onderen toe de verdeling over het centrifugaalgebeuren voorziet van voldoende smering.
En aan de zijkant van de JFUR 4 versies, dus met het gietijzeren huisje, zit een klein smeerpotje waar af en toe een druppie motorolie in mag..